Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.28 - 07:11:53 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Gjutjärnspannor  (läst 7499 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2008.01.05 - 22:12:51 »

Ni som bara har teflonpannor och kommit på bättre tankar - culina.se har bra priser på Ronneby bruks pannor och grytor. Frakten är låg, bara 39 kr, fraktfritt vid beställning över 1000 kr.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1 skrivet: 2008.01.06 - 18:41:33 »

Denna tanken kan komma till användning bortom köksrenoveringen, även om jag har bytt ut alla teflon-saker redan så tror jag att jag kommer att handla lite nytt också.
Loggat
Anna
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 11



« Svara #2 skrivet: 2008.01.15 - 15:14:23 »

Total teflon-nörd själv (beror kanske på att jag är så himla lat att jag aldrig diskar direkt efter maten, och teflonisar är enklare att få bort intorkade saker från...). Men min man skulle uppskatta om jag skaffade mer gjutjärn - han har en gjutjärnsgryta som han älskar (förutom att han alltid ställer den i blöt efteråt - och innan jag har hunnit diska den har den alltid börjat rosta, så då blir den lite mödosam att få "i form" igen...).
Loggat

Känd från kolhydrater.ifokus.se - där kallad \"MegN\"
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2008.01.15 - 15:18:35 »

Diskar bara när jag gjort sås eller stekt fisk. Det gamla flottet får bli grund för nästa mål.  :lol:

Anna! Inte visste jag att du och MegN var samma person! Det är nog många man pratat med utan att förstå det. :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2008.01.16 - 17:51:55 »

jag har en riktigt gjutjärnspanna på båten( öppen låga) , men är en aning rädd att använda det hemma  för den är så tung.
Man kan väl inte tillvärka riktiga grejor utan att de väger :shake_head:

Vi ska renovera köket så småningom och jag funderar på ett induktionhäll, kan jag spricka den med en tung panna  :eek: ??
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.01.17 - 11:33:54 »

Om du tappar den? Ja. Jag köpte ny spis nyligen. Det blev en vanlig med plattor. Dels p.g.a. priset förstås, men jag hade också en väldigt bra expedit som tog sig tid att förklara skillnaderna och frågade hur jag använde spisen. När hon fick höra det sa hon att man kan inte t.ex. stå och "skaka" en panna fram och tillbaks på en häll, så där som man gör när man steker köttbullar. Det avgjorde saken för mig. Jag kan INTE vara försiktig med bruksprylar.

Fasiken vad jag skulle vilja ha en gasspis, men det går ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2008.01.17 - 19:28:17 »

Jag skakar aldrig min panna, jag gör köttbullar i ugnen ,det blir alltid en hel ungspanna när vi är 5 hungriga.

Men vår yngsta kock är 10 år och jag är själv rädd just för att tappa och därmed spricka en dyl inruktiohäll.

Jag strävar efter lättskött och självrensande hällspis, med alla finesser :whistle:, så jag kan göra något roligare än att skura spisen, det får gärna bli superbilliga skåp i stället, men maskiner ska vara bra och göra sitt jobb.
Jag är en aning rädd för gasol, det räcker med en öppen låga på båten :shy:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544