Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:46:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Morötter  (läst 11394 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« skrivet: 2009.03.09 - 20:13:40 »

Kanske vet många här om detta redan; Men om ni skulle köpa morötter, köp bara ekologiska sådana! Fick reda på igår att de icke ekologiskt odlade morötterna kan innehålla kadmium. Här kan man tro att morötter är nyttiga, och så innehåller de kanske tungmetaller!  :fork_off: Äckligt och och ohälsosamt!  :puke1:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2009.03.09 - 20:29:24 »

 :max-shock:

Intressant. Varför innhålle4r just morötter kadmium, stod det nåt om det?

Mina ekomorötter delas numera upp i små knippen som lindas in i smörgåspapper så det blir små tighta paket. Sedan läggs de med andra rotsakspaket i en korg.   :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2009.03.09 - 21:26:56 »

Yep! Morötter tar, för det första, tydligen upp kadmium väldigt lätt. För det andra så använder sig icke-ekologiska bönder av konstgödsel, och viss del av denna (inte all konstgödsel) innehåller kadmium. Sååå härligt att få reda på! Åtminstone om man äter icke ekologiska morötter. Vilket jag inte gör längre!   :tongue_wag:  :whistle:
Tydligen är det också så att ekologiska morötter håller sig bättre än icke-ekologiska, vilket måste innebära att man dör snabbare av tillsatser! :flirting:

Varför paketerar du dina morötter, hemul? Vad ska det vara bra för?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.03.09 - 21:53:55 »

Kan vara det där jävla rötslammet också. Har för mig att det innehåller kadmium förutom alla hormoner och psykofarmaka.  :so_mad:

Jo, det började med att jag jag la rotfrukter i en korg och täckte lite löst med smörpapper. Det var 100 ggr bättre än löst i en låda eller att, ännu värre, ha dem kvar i plasten. Sen har jag vidareutvecklat det och kommit fram till att ett paket av smörpapper är det bästa.   :cool: Det tar längre tid innan de torkar och skrumpnar men är inte så tätt att att det blir fuktigt så de ruttnar eller möglar.  :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.03.09 - 22:11:37 »

Med tanke på att vanliga ekologiska (detta vet jag av egen erfarenhet), är fräscha i en öppnad påse efter två veckor, hur länge håller då dina? Månader?  :eeek:

Visst innehåller rötslam kadmium, men om det används som gödsling, så är det väl ändå i viss mån konstgödsel?!!!  Är ju inte direkt ekologiskt!  :guns:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.03.09 - 22:23:24 »

Jag tycker det blir fukt i påsarna. Jo, nog håller de minst en månad om de är fräscha när man köper dem. Ännu längre om man inte bryr sig om att de är lite skrumpna. Går ju bra i buljong och sånt ändå. Jag vill inte slänga saker längre. Förut tyckte man ju det var normalt att slänga halva påsen. Jag bor själv vet du, så ett kilo räcker rätt länge här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2009.03.09 - 23:18:21 »

Tja, om man förvarar påsarna bara liiiite för kallt, så blir det faktiskt det. Så du gör nog rätt som slår in dem! Fast här går det så jäkla mycket morötter att man knappt behöver bekymra sig om fräschheten. Ibland upptäcker jag några gamla bortglömda, men de är ofta så gamla att de går till komposten direkt. Man måste ju göra sitt till för den statliga komposten också! Eller kanske den kommunala. För det är tyvärr en sån jag har. Hade hellre haft en egen.
(Jag slängde faktiskt mina icke-ekologiska morötter igår! Nästan en hel påse. Just pga kadmiumet. Vill inte ha mer sånt nu. Tyckte att det var ganska så vidrigt! Här blir det i fortsättningen ENBART ekologiska morötter!)

Lite skrumpna morötter (men bara lite, för i takt med att de skrumpnar, förlorar de ju också vitaminer mm), kan man också använda till rotmos. Om man nu äter sånt!  :smile:   
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.03.09 - 23:25:06 »

Mojot e gott! :tasty: Men jag lowcarbar ju trots allt och de där påsarna är rätt stora. Jag gillar att alltid ha morot och lite andra rötter tillgängliga ifall man vill göra en gryta eller koka buljong. Inte så mycket mening med att ha en massa kött i frysen om man inte har tillbehören. Och ett par gånger i månan blir det stekt fläsk med stuvade morötter. Tror det är min favoriträtt.  :lick:

Du gjorde rätt som slängde kadmiumrötterna. Fy så äckligt!  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2009.03.09 - 23:47:17 »

Vet ju faktiskt inte om det VAR kadmiummorötter, men ville inte chansa, så därför slängde jag dem. Sambon hade köpt en hel påse ekologiska, så då tog jag dem istället!  :smile: Gjorde nämligen en rejäl köttgryta idag, och där ingick morötter, för det älskar en av familjemedlemmarna.

Stekt fläsk med stuvade morötter har jag faktiskt aldrig någonsin ätit, vad jag vet. Jag är så van vid stekt fläsk och bruna bönor, eller löksås, att jag knappt kan tänka mig en annan kombination. Däremot längtar jag efter ugnstekt falukorv med stuvad vitkål. Har nog inte ätit det på 20-25 år eller nåt, men det ska jag göra snart! Och då är jag en människa som faktiskt tycker att ugnstekt falukorv är ganska så äckligt! Funderar på isterband till vitkålen istället, men till det ska det ju vara dillstuvad potatis (tycker jag iaf). Men jag kan ju göra stuvad vitkål till mig, och dillstuvad potatis till de andra!  :biggrin1:

Vad gäller morotspåsarna;Vet inte vad du anser vara stort, men det finns ju faktiskt halvkilos nu också. Kanske skulle passa dig bättre? Ekologiska är en del av dem också! Det finns nämligen vissa producenter som har fattat att det finns mindre hushåll nu för tiden!  :rolleyes:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2009.03.10 - 00:05:22 »

De brukar bara ha en storlek där jag handlar ch för det mesta är det 1 kg. Men jag köper gärna mycket, bara man kan bevara det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #10 skrivet: 2009.03.10 - 00:18:35 »

Men 1 kg morötter ÄR mycket om man är ensam och inte vegetarian. För då går det åt! Men du som bor själv, och dessutom LCHF:ar, måste ha ganska svårt att göra av med dem!?
Varför gör du inte en rejäl sats av stuvade morötter och fryser in när de börjar krokna? Om det är en favoriträtt, så bör det ju vara det allra enklaste man kan göra om man egentligen inte orkar laga mat?! I värsta fall måste det väl också fungera med bacon? Mycket sådant och stekt på väldigt låg värme.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.03.10 - 00:30:44 »

Jo, men de håller sig ju!  :biggrin1:

Dessutom slösar jag nog en del när jag helsteker kött och tar rätt mycket morötter som jag slänger sen.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2009.03.11 - 21:22:04 »

morötter var nog de första ekologiska saker jag började konsumera och det är säkert 5 år sedan om inte mer.
Jag tyckte att vanliga morötter  hade ingen smak alls på vårkanten och då var det värdedlöst att äta dom.

Kadmium  :max-shock:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2009.03.11 - 21:44:24 »

Då var du riktigt smart! Jag tycker, ärligt talat, inte att de skiljer sig åt så mycket i smaken. Däremot färgen på ekologiska och icke ekologiska skiljer sig en del. De ekologiska är lite mer orangea än de andra.
Ja, kadmium! Så äckligt!!!  :puke1:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544