Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.06.23 - 21:55:39 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: JG´s nya bok  (läst 4736 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2014.10.18 - 10:31:15 »

Nej jag har inte läst boken men en viss doktors sammanfattning.

http://www.kostdoktorn.se/halva-sanningen-om-varfor-vi-blir-feta

Okej, det är hans halva sanning. Liksom JG´s halva sanning. Tillsammas kommer dom långt :)

Me det som intrigerade mig var det där diagrammet. Och då delen från "totala belöningen från det du äter" och "driv att äta".

Jag har inte så stort problem med att vänta med att äta. Det går okej. Men så snart jag börjat äta mat  är det svårt att sluta. För belöningen är för stor tror jag. 

borde kanske sluta äta mat alltså.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31107



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.10.18 - 14:17:38 »

Det går så många program om fetma på TV att jag inte minns vad de heter, men för några månader sen var det ivf ett program där de berättade om någon studie där man blivit så förvånad över tjockisarnas beskrivningar av hur det var. De sa sig nämligen inte vara särkilt hungriga när de satt sig ner att äta, men de blev aldrig mätta och åt därför för mycket.

Det är ju precis som du och jag och det är alltså vanligt att känna så! Men det är första gången jag hört det beskrivas (annat än av dig och mig). Jag tänkte posta om programmet då, men glömde bort det.

Jag tycker inte det här är samma sak som att det skulle vara någon slags belöningssystem som slår igång. Snarare motsatsen, att något som borde koppla på aldrig gör det.

Belöning tror jag mer är när man ser nåt gott och inte kan låta bli och smaka eller blir sugen på att småäta mest hela tiden. Visst, jag har svårt att ha t.ex. köttbullar i kylen. Men jag nallar av dem under hungern timmarna närmast efter middagen, jag går inte och plockar hela tiden.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31107



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.10.18 - 14:35:26 »

Nu har jag också läst.

"Det innebär tyvärr att man bortser från minst halva lösningen på viktproblem. Det är dessutom den enkla och effektiva halvan man bortser från!

Varför struntar boken så fullständigt i kroppens verkliga hunger- och mättnadssystem?"


Ja den frågan kan jag inte svara på, men däremot kan jag upplysa om att det där systemet nog inte funkar så enkelt och effektivt hos alla tjockisar, inte ens på lowcarb. Varför bortser herr doktorn konsekvent från det? För att han inte har ett svar? Det är nog ingenting som LCHF kan fixa i en blink

Samtidigt menar Gudiol helt korrekt att det homeostatiska systemet starkt påverkar det hedoniska. I praktiken innebär det att man när man är hungrig blir man mycket känsligare för belöning och mycket mer sugen på ”skitmat” såsom chips och godis.

Jaha. Nu är ju jag inte "man", så ovanstående generalisering kanske inte gäller mig, men jag har aldrig blivit sugen på sånt när jag är hungrig. Jag mår tvärtom illa om jag äter junk på fastande mage, speciellt godis. Så har det alltid varit. Jag mår inte illa av ett par bitar förstås, men att typ köpa en påse godis för att mätta sig, det har aldrig funkat för mig.

Samma med skräpmat, faktiskt. En varmkorv kan vara jättegott på hemväg från krogen när man är lite sugen, men att mätta sig på varmkorv? Nä fy!

Så jävla unik tror jag inte att jag är.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2014.10.18 - 15:52:46 »

Jag har köpt boken men bara precis börjat läsa den.

Jag är övertygad om att den är bra men jag har ju förstås helt andra förväntningar än en viss Herr Doktor.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31107



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.10.18 - 16:11:10 »

Tyvärr har jag väldigt svårt för Gudiol. Och det är INTE p.g.a. hans åsikter om LCHF! Tror inte jag orkar läsa en hel bok av honom, även om den förhoppningsvis är korrekturläst och redigerad. Men kommer den på elib kan jag ju kosta på mig att bläddra lite.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2014.10.21 - 19:59:20 »

Varför har du svårt för honom då?
 :hm-hm:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31107



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.10.21 - 20:12:17 »

Det vill jag inte gå in på så här offentligt, men det har mest med hans sätt och uppförande att göra, inte med hans åsikter och ståndpunkter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544