Jag har inte riktigt hittat julstämmningen än, visst har vi maten, och har bakat och donat säkert 2 veckor.
Paket också och Kalle Anka, men +9 grader och småregn ger mig inga julvibbar.
När jag tittar ut så ser jag bara en grön trädgård och börjar fundera när det är dax att börjar beställa fröer.
Jag kan fortfarande skörda ute: grönkål, spenat och mangold också, även om jag har snyggare mangold och persilja i växthuset.
I vissa trädgårdstrådar ser man hur folk gräver jord och planterar om nu under julhelgen.
Lite över en vecka sedan pratade jag för första gången med en tiggare och senare även en gång till.
En ensam kvinna med ett litet barn från Romanien. Maken har problem med rygg och tar hand om två äldre barn där hemma,
men har inga inkomster och det är förbjudet att tigga där, så hon var tvungen att åka iväg med en 1-åring för att tigga
för att familjen skulle överleva. Hon sade att hon bor hos någon "kompis som tar hand om barnet när hon tigger".
Andra gången jag pratade med henne berättade hon att "kompisen" har problem med pengar och hon sover i bilen med bäbisen.
Vi kan prata bara med 10 ord och teckenspråk, så mina frågon om " vems bil?" " kompisen bil?" mm. var hopplösa.
Jag har kollat lite runt nu, statsmissionen, kompisen i Borås, tidningens hemsida , frågat bekanta. Och jag vet precis hur dåligt fattiga har i Romanien,
inget snack om det.
Det verkar som de verkligen kommer för att det är nöd, de kommer i hundratusentals även till Storbritannien, för de måste.
Det verkar inte finnas någon liga som utnyttjar dom, det är hungern som driver dom....
Jag bor 3 mil från den affären där utanför hon sitter och tigger.
Min man är fortfarande rätt tveksam
Mina tankar snurrar där hela tiden... om det är sant att hennes tiggade slantar håller henne, maken och 3 barn vid liv. Om det är sant att hon sover i en bil
med en bäbis... det går väl an när det är plusgrader, men om en vecka eller två...pratar någon annan med henne? Kan statsmissionen ordna något för henne eller ria, hjälper dom bara svenska missbrukare?
Tänk om bäbisen får feber och hon har ingen medicin, tänk om det var jag i hennes situation och INGEN hjälper?
jag sitter här i värmen med min familj i stugan och har svårt att välja vad jag ska äta, för det finns verkligen allt.
Och hon sitter där i råkalla bilen med en bäbis....