grönsaksfröer är planerade, från Impecta och Runåberg, jag tror att det blev över 90% eko-fröer.
jag väntar bara på föreningen-Sesams årsbok.
Det är förening där folk odlar själv fram fröer och delar sedan med varandra.
Vissa sorter är det väldigt enkelt, andra tex kålväxter och rötter, måste man spara frukten till nästa år och plantera om och först då går den i blom.
Dessutom måste man ha flera plantor för ändamålet i flera fall för att undvika inavel.
Men jag försöker vara på hugget när katalogen kommer och beställa även därifrån.
Det blir bra mycket billigare!
Man behöver bara skicka ett brev och svarskuvert frankerat och pyssla lite med färdiga frökuvet
så att det blir enklare för den som delar ut dom.
I dagens kataloger finns det några sorter som kostar 10-15 kr annars ligger pricet på 25-30kr/ påse.
Den dyraste jag kommer att beställa i år kostar något på 60 kr ,5 fröer till växthusgurkan!
jag funderar bara nu vilka sommarblommor jag vill ha i år... beställningen ska nog i väg snart. och sedan
är det dax att börja
, jag börjar faktist vara lite sugen!
Notan blir något på1500 kr misstänker jag, men då har jag nästan hela årsbehovet av grönsaker och mängder av blommor i rabattena!
Till det kommer det kostnaderna till en bra köpejord till krukodning, då pratar vi inte om 3 säckar för 100 kr
utan en säck för 70kr typ.
Så jorden och elen ( lampor och uppvärmning i förrådet/växthuset en kort period) blir det nog en annan 15hundring till.
Resten är återvunnet , kraftiga krukor och skyltpinnar.
Tja, plastetiketter får jag faktiskt köpa lite extra varje år, city gross brukar ha dom billigaste!
och ja, några kubikmeter vatten på vårkanten innan jag får grästeckningen komplett