Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.03 - 11:59:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: rawfood, vegetarisk kost och LCHF  (läst 97620 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #150 skrivet: 2011.11.14 - 00:25:10 »

Det verkar som om hon skriver om GI, LCHF och rawfood, jag undrar lite hur hon mixar därimellan.
Hittills har jag uppfattat det som om hon kör en rowfood period och sedan växlar om till någon form av GI.
Struntar i henne just nu och ska gå och  :nightie: natta mig snart.

Ninnan, det låter ju underligt kombo och man blir inte av med misstankarna på något annat sätt än genom att smaka själv.
ett näve eller två spenat, en bit päron/äpple och 1/2dl jordgubbar +  1-2 dl vatten , det smakar inte så dumt :flirting: som det låter.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #151 skrivet: 2011.11.14 - 09:54:15 »

jag tar gärna det som blir kvar..  :redface: gnager magen med skinn och revben.
Det bästa är halsen, men den finns inte med längre!  :mad_roll:

Halsen brukar sitta kvar på grillkycklingarna på jobbet  :lick:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #152 skrivet: 2011.11.15 - 20:22:22 »

Jag har läst lite på raw-food-sidor och kan inte låta bli att förundras.
Det är så exakten som att byta "LCHF" mot "Raw food" . Man blir frisk på alla sätt " bara man gör rätt".
Någon hade problmem med magen ( trög och uppblåst) rådet var att dricka mer.
Denne " problemmänniskans" bekant åt lite oljor och avocado och hade inga problem med magen.
Detta sågades helt!
Oljor var inte nyttiga , dom var ohälsosamma ( utan nyanser)  och en halv avocado skulle vara tillräckligt. PUNKT.
Inte ens mycket nötter var " bra".  :shock:

Bra var: grönsaker, frukt , en halv avocado och diversa pulver ( nypon, nässel, amarant, maca...)

För mig tar det emot alla dessa pulver som man ska köpa över nätet.
Om man har svårt att veta om eko-odlade grönsaker håller måttet, HUR kan man veta att
en påse grönt pulver från andra sidan jordklotet innehåller " äkta vara"  :eeek:

Men vad jag är sugen på att börja torka alla gröna saker från naturen på våren!
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #153 skrivet: 2011.11.15 - 20:45:43 »

Jo men precis, det är samma "prat". Det får man ta med en nypa, eller näve, salt.

Varför inte bara äta väldigt allsidigt av det som kroppen mår bra av? Jag snöar rätt lätt in på saker jag gillar så jag ska ju inte säga någoting egentligen  :whistle: Jag förundras också över alla pulver. Pulver, pulver, pulver och åter pulver. Jag skulle, som jag sagt innan, själv inte kunna äta helt raw food men däremot kommer jag nog plocka lite "godsaker" därifrån. T.ex. gröna smoothies har jag tänkt testa lite framöver. Blir nog inte varje dag och inte en liter om dagen däremot.

Däremot tycker jag det är lite intressant att läsa om Victoria Boutenko och hennes familj. Alla i familjen hade ju en eller annan form av kronisk sjukdom som de blev av med. Antar att gener spelar en viss roll med och den delen kan man väl inte plocka bort genom att börja äta hälsosammare. Frågan är ju också vad man äter innan man blir sjuk, om man lever på vitt bröd och corn flakes eller om man redan äter hälsosamt. Vad det nu innebär.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #154 skrivet: 2011.11.15 - 20:55:04 »

Hur åt Boutenkos då? Raw?

T.o.m. jag är lite inspirerad. Men jag nöjer mig med att fundera på att försöka samla nässlor till våren. Har inte råd att börja köpa en massa bladgrönt ovanpå allt kött och grädde.  :ignore:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #155 skrivet: 2011.11.15 - 21:05:26 »

Jag tror de började med att äta vegetariskt och sedan så började de med gröna smoothies för att få sig bladgrönt. Hennes son har en egen webbsida, som jag inte kan hitta nu. Jag tror han äter raw iaf. Äh jag vet inte. Kanske står lite mer i boken jag beställt.

Varje vår bestämmer jag att jag ska plocka nässlor. Jag har gjort det ett endaste år och sen tog jag aldrig hand om dem  :smack_head: Jag tror jag ska åka in till stan imorn och köpa den enda, och tråkiga, groddgrejsen jag hittat i en fysisk butik här i närheten. Om man groddar så de får lite mer gröna blad borde det väl räknas som bladgrönt. Lr? Kanske ska man köra på skott ist? Måste hitta en lite finmaskigare sil så jag kan pastörisera opastöriserade frön. Alfalfa-frön åker rakt igenom  :blink: Då blir det inte lika dyrt tänker jag...
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #156 skrivet: 2011.11.15 - 22:24:29 »

Jag har beställt en boken " vilda växter som mat och medicin " av Stefan Källman, hittade den på alternativ.nu för 200kr + porto( 30-40kr)
Det är han som berättar mycket om naturfolken först på boken och sedan berättar väldigt utförldigt om mängder av naturväxter, vad de innehåller, vilka delar kan användas och hur.
Jag har lånat den från bibblan, men valde att köpa hem det.

Vi har planer att samla på våren och försöker hojta till vad som kan vara nyttigt

Här kan man också läsa lite http://www.skogsskafferiet.se/ .
Det är trevligt upplagt om vilka växter man kan hitta under olika årstider + info.

Så mina planer börjar se ut så här: samla under våren och sommaren = torka
samla under sommaren och frysa in ( blasten av grönsaker)
våren, sommaren, hösten äta det som finns direkt
senhösten- vintern använda det som man har fryst in
vintern-senvintern -använda det som vi har torkat
Kalas!  det är bara att genomföra  :lmao:

Jag har insnöat mig även på vinterodlingar i växthuset och tidiga odlingar i förrådet som förrut.
alternativforumet hade folk testat på hydro-odlingar
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113966.0
Där finns även fina, inspirerande bilder!

Hemul, du kan börja odla på din odlingshylla!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #157 skrivet: 2011.11.15 - 22:32:45 »

Äsch, där tog sig ju inte ens tomaterna.  :sad: Funkar för att övervintra pellisar dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #158 skrivet: 2011.11.15 - 22:33:18 »

Hur åt Boutenkos då? Raw?

T.o.m. jag är lite inspirerad. Men jag nöjer mig med att fundera på att försöka samla nässlor till våren. Har inte råd att börja köpa en massa bladgrönt ovanpå allt kött och grädde.  :ignore:
Kom hit och plocka färska nya gröna skott av nässlor......växer så det knakar.... gillar faktiskt mer och mer den s.k växthus effekten    :whistle:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #159 skrivet: 2011.11.15 - 22:35:59 »

Bor du på vischan?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #160 skrivet: 2011.11.15 - 22:42:55 »

Bor du på vischan?
På Munsö, 3,5 mil från tunnelbana och buss, här hör jag två olika tuppar gala varje morgon innan jag går till jobbet, ser vidsvin och hjort när jag är ute med jycken.......köper ägg hos bonden ....garanterat fria från gifter.....ser hönorna spatsera utanför stallet...ändå är jag 08  :crazy:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #161 skrivet: 2011.11.15 - 23:07:51 »

Där har jag varit!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #162 skrivet: 2011.11.15 - 23:21:42 »

Där har jag varit!
Kul för dig...kom tillbaks.....fet måltid vankas med Munsö kantareller och Vildsvin eller vanlig gris om så önskas..... mycket flott och grillad  :chef2:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #163 skrivet: 2011.11.15 - 23:40:48 »

Vildsvin? Har de rymt från Drottningholm?  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #164 skrivet: 2011.11.16 - 08:53:53 »

Vildsvin? Har de rymt från Drottningholm?  :lol:
heheheh skulle man kunna tro :lulz:... men det riktigt kryllar av vildsvin här.....och andra kritter.....  :mad_viking:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sidor: 1 ... 9 10 [11] 12 13 14   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544