Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.07 - 09:03:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 26   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Noras väg ..  (läst 189856 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #210 skrivet: 2010.03.22 - 21:55:30 »

Jaktprov? Jag vet inte mycket om det här med jakt, så jag undrar om det innebär att hundarna måste "bevisa" att de passar för jakt, eller ja, att de lyder matte eller husse i sådana sammanhang? Lyckades jag förklara mig?  :shy:

Återigen Grattis!  :clap_jump: till viktminskning! Mindre storlek på kläder är aldrig fel...  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #211 skrivet: 2010.03.23 - 20:38:46 »

grattis till nya kläder ! :clapgrin:
Tänk på dom nya badkläderna till sommaren !
Loggat
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #212 skrivet: 2010.03.24 - 08:00:40 »

Hej Idalinda  :wave:
Ja du, för första gången på många många år så kanske jag kan tänka mig att gå på en offentlig badstrand igen ..  :smile:
Det beror kanske inte så mycket på vikten, men mera för att att nästan all min psoriasis har försvunnit  :thumbsup:   Kanske till och med kan tänka mig att gå i kjol igen ..  :nod-yes: 


Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #213 skrivet: 2010.03.24 - 10:35:27 »

Hallojsan Corny  :wave: 
Ja du, nu har du ju ställt en fråga som jag går igång på, eftersom jag tycker det är så intressant och roligt!  :nod-yes:

Jodå, man kan säga att det är så som du säger, att man liksom bevisar att bruksegenskaperna finns hos hunden  :nod-yes:
En annan viktig parameter med proven är att sålla ut de hundar som inte lämpar sig för jakten. Jaktproven är ett redskap för avel kan man säga. Det är ett sätt att kontrollera att positiva bruksegenskaper nedärvs.
Förutom jaktegenskaperna, är mentalitet, exteriör och friskhet också viktiga delar som man måste ha koll på som uppfödare. Det kan man ju också tilldels kontrollera vid ett jaktprov.

Ett jaktprov för älghundar har flera olika moment, där man får poäng utifrån en skala från ett till tio.
Lydnad är ett av momenten.

Det finns också något som kallas för eftersöksjakt. Där handlar det om att man letar upp vilt som blivit skadade i trafiken. Det kan givetvis också handla om att en jägare har skadskjutit ett vilt.

Det finns regelverk för att man måste ha en utbildad eftersökshund vid alla typer av jakt och det finns tydliga kriterier för vad den hunden måste kunna. Det finns då givetvis prover även för att godkänna eftersökshundar.
Nu är det i och för sig inte nog med egenskaperna allena för att få fram en jakt eller eftersökshund. Det kräver mycken träning och även kunskap om viltet och naturen. Dels teori, men också mycket praktik.

Således, om man exempelvis skall träna fram en eftersökshund på björn, så måste man kunna ganska mycket om björnen som biologisk varelse, anatomi/fysiologi men även hur den lever och färdas i våra marker under olika årstider och hur den reagerar i olika situationer. Det gäller i och för sig för allt vilt, att man måste ha den kunskapen.

Det finns ju flera olika jakthundsraser i Sverige, men de mest vanliga är Älghundar, Stövare (jagar hare, räv), Små drivande hundar som ex Drever, Tax och Basset (jagar rådjur och hare) och Fågelhundar (finns olika typer fågelhundar för olika typer jakt).
Exempel på älghundar är ; Jämthund, Svensk vit älghund, Hälleforsare (svenska nationalraser), Norsk elghund grå, Svart elghund (Norska nationalraser), Karelare(Finland) och Laika (före detta Ryssland).

Vad gäller våra älghundar, så jagar de alla typer storvilt som låter sig ställas, det vill säga björn och älg för vår del.
Man släpper hunden och den söker ut och letar upp älgen eller björnen .. när den hittar viltet börjar den skälla ståndskall som vi kallar det. Den stannar alltså vid viltet och skäller, liksom för att säga till sin förare att "Kom nu, jag har hittat viltet".
Och då börjar det grannlaga arbetet med att smyga fram till viltet, med hjälp av rätt vindriktning och att röra sig alldeles tyst ..
 
I Norge är det också vanlig med något som vi kallar ledhundsjakt, det vill säga att hunden spårar i lina fram till viltet både med hjälp av spår på backen, men allra mest med att vädra i vinden .. och alldeles tyst visar sin förare var viltet står. Det är en alldeles fantastisk typ av jakt tycker jag.
Vi var iväg på kurs i fjol med några av de bästa på ledhundsjakt i Norge. Det är otroligt vilket samarbete de får till mellan hund och förare, och hur duktiga de är på att "läsa" sina hundar!
Det börjar nu också bli en del ledhundar i Sverige, beroende på att många inte längre vill släppa sin jakthund i områden där det finns vargrevir.
 
Nu har det också kommit till provverksamhet vad gäller vildsvin, och flera älghundar har jaktmeriter på vildsvinsprov, det vill säga att de lämpar sig för att jaga den typen av vilt.

Själva rasbildningen och registreringen av våra jakthundar kom till på början av nittonhundratalet och var faktisk början till det som idag heter Svenska Kennelklubben  :smile:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #214 skrivet: 2010.03.24 - 18:42:17 »

Det är verkligen häftigt att man kan ha sånt samarbete med ett djur. Hundar är verkligen coola. Tack för det intressanta svaret. Det märks att du brinner för ämnet!  :party_teddy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #215 skrivet: 2010.03.25 - 00:01:46 »

Tusen tack Sorla, jag är nog lite nörd när det gäller sådana ämnen, jag blir lätt överentusiastisk  :redface:   :moose:

Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #216 skrivet: 2010.03.25 - 19:10:18 »

Jaha .. så har grannen varit här och de var så glada att de fick hjälp av min Gubbe förrförra helgen och skotta snö av taken .. Så de hade köpt en STOR påse .. och då menar jag STOR .. med chokladägg till oss ..  :max-shock: 






Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #217 skrivet: 2010.03.25 - 20:34:55 »

Ska ta med påsen med chokladägg till jobbet jag .. där försvinner den snabbt  :roo:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #218 skrivet: 2010.03.25 - 21:26:04 »

Ska ta med påsen med chokladägg till jobbet jag .. där försvinner den snabbt  :roo:

 :lmao:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #219 skrivet: 2010.03.26 - 17:36:17 »

Jaha .. de hade köpt en STOR påse .. och då menar jag STOR .. med chokladägg till oss ..  :max-shock: 

Det är sannerligen inte lätt att vara snäll mot folk som inte äter som folk.  :bg: Stackarna..... :ignore:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Nora
Hero Member
*****

Smörklickar: 7
Offline Offline

Antal inlägg: 532



Hemsida
« Svara #220 skrivet: 2010.03.26 - 19:20:47 »

Jo, så har det blivit ..  :blush:

Just de där grannarna är superunderbara  :inlove:
Det är en kvinna med stort K ska jag säga, som har haft det tufft i livet.
Hennes make fick stroke och blev helt hjälplös, men hon vårdade honom i många år ...
Sen har hon en son med asperger som hon hjälper med allt, han bor hemma trots att han är över fyrtio år ..

Och ändå har hon tid med att bry sig om hela sin omgivning med uppskattning på födelsedagar och andra högtidsdagar..
Som sagt, hon är super  :inlove:
Loggat

Bra sås reder sig själv ...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #221 skrivet: 2010.03.28 - 12:57:29 »

En sån där härlig människa som sprider värme och energi överallt! Grattis till en sån granne. Såna ska man vara rädd om. De människorna brukar inte ens kännas jobbigt att hjälpa med saker de inte kan själva. Snarare tvärt om, får men mer energi.  :flowers:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #222 skrivet: 2010.03.28 - 22:46:06 »

Jaha, jag trodde ni pratade om mig.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #223 skrivet: 2010.03.29 - 09:49:14 »

Jaha, jag trodde ni pratade om mig.  :lol:

 :whistle:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #224 skrivet: 2010.03.29 - 12:31:39 »

Jaha, jag trodde ni pratade om mig.  :lol:
:lmao:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 26   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544