Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.22 - 04:54:41 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ingen jul i år?  (läst 3448 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.12.24 - 23:33:31 »

Det är inte bara jag va? Det känns inte som jul i år. Ingen jultråd har vi haft. Jag hade glömt att ta fram julpyntet och ingen har tjatat om det. Ingen har önskat god jul mer än Mynlen. Skinkan känns som bara skinka. Det är KONSTIGT i år!

God jul i alla fall!  :bell:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.12.25 - 10:07:25 »

Men så är det. Julafton är över nu och jag har fuskat som fan själv, men ändå käns det inte som om det är jul. Vädret är för konstigt och säkert fler saker som inte stämmer känslomässigt.

f.ö. verkar det som om det är många som inte är så aktiva här just nu...

hursomhelst. GOD FORTSÄTTNING!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.12.25 - 12:11:59 »

Jo, jag vet. Men de brukar dyka upp runt jul ivf.

Om ett par månader är det vår igen och det kommer att kännas jättekonstigt det också!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2013.12.25 - 16:09:24 »

Jag har inte riktigt hittat julstämmningen än, visst har vi maten, och har bakat och donat säkert 2 veckor.
Paket också och Kalle Anka, men +9 grader och småregn ger mig inga julvibbar.
När jag tittar ut så ser jag bara en grön trädgård och börjar fundera när det är dax att börjar beställa fröer.
Jag kan fortfarande skörda ute: grönkål, spenat och mangold också, även om jag har snyggare mangold och persilja i växthuset.
I vissa trädgårdstrådar ser man hur folk gräver jord och planterar om nu under julhelgen.

Lite över en vecka sedan pratade jag för första gången med en tiggare och senare även en gång till.
En ensam kvinna med ett litet barn från Romanien. Maken har problem med rygg och tar hand om två äldre barn där hemma,
men har inga inkomster och det är förbjudet att tigga där, så hon var tvungen att åka iväg med en 1-åring för att tigga
för att familjen skulle överleva. Hon sade att hon bor hos någon "kompis som tar hand om barnet när hon tigger".
Andra gången jag pratade med henne berättade hon att "kompisen" har problem med pengar och hon sover i bilen med bäbisen.
Vi kan prata bara med 10 ord och teckenspråk, så mina frågon om " vems bil?" " kompisen bil?" mm. var hopplösa.

Jag har kollat lite runt nu, statsmissionen, kompisen i Borås, tidningens hemsida , frågat bekanta. Och jag vet precis hur dåligt fattiga har i Romanien,
inget snack om det.
Det verkar som de verkligen kommer för att det är nöd, de kommer i hundratusentals även till Storbritannien, för de måste.
Det verkar inte finnas någon liga som utnyttjar dom, det är hungern som driver dom....

Jag bor 3 mil från den affären där utanför hon sitter och tigger.
Min man är fortfarande rätt tveksam
Mina tankar snurrar där hela tiden... om det är sant att hennes tiggade slantar håller henne, maken och 3 barn vid liv. Om det är sant att hon sover i en bil
med en bäbis... det går väl an när det är plusgrader, men om en vecka eller två...pratar någon annan med henne? Kan statsmissionen ordna något för henne eller ria, hjälper dom bara svenska missbrukare?
Tänk om bäbisen får feber och hon har ingen medicin, tänk om det var jag i hennes situation och INGEN hjälper?
 :cry:

jag sitter här i värmen med min familj i stugan och har svårt att välja vad jag ska äta, för det finns verkligen allt.
Och hon sitter där i råkalla bilen med en bäbis....  :hm-hm: :max-shock: :worried:

Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.12.25 - 16:33:17 »

Det är svårt det där, men jag tror faktiskt inte på att det är äkta. Har i stan cirkulerar de. Kvinnan som tidigare satt utanför en affär i en statsdel sitter utanför en annan affär i en annan stadsdel o.s.v. Och kommer man vid stängningsdags kan det hända att man ser dem bli upphämtade av en man i bil. Äkta eller inte, organiserat är det ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2013.12.25 - 18:06:35 »

Till Borås kom de helt organiserad, 40-50 människor , en hel by.
Boråsare hjälpte dom med militärtält mm.
Nu har kommunen hyrt en buss och kört dom hem till Romanien igen och det blir väl någon form av hjälp till dom.

Man får inte tigga i Romanien, det är straffbart.
Så den som inga inkomster har måste i väg eller bli kriminell för att överleva.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.12.25 - 18:30:38 »

Men hon du pratade med blev kan ju inte ha hört till dem? Det kanske finns båda sorter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.025 sekunder med 25 databasfrågor.