Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.21 - 03:12:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 40   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Funkar LCHF i långa loppet?  (läst 250469 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #465 skrivet: 2012.11.08 - 22:51:51 »

Vad har ni för belägg för att fleromättat inte är skadligt? De enda som jag har hört hävda det tidigare är de som tror att mättat är farligt och fleromättat är bra just för att det inte är mättat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #466 skrivet: 2012.11.09 - 07:14:45 »

Fast jag tror ju både och  :lol:

Ray Peat tex menar att fleromättat fett är roten till våra sjukdomar och vår fetma. Han menar att det startar inflammationer i kroppen och så är den onda cirkeln igång. Jag tror att han har rätt till viss del (även om jag tror att det finns fler rotorsaker) men har ändå svårt att tro att "hel och ren" mat skulle vara farligt att äta oavsett om den innehåller mättat eller fleromättat fett. Jag är övertygad om att färsk mat som är processad med traditionella metoder är mat som är OK annars hade vi inte fortsatt äta det. De metoder vi kommer på nu förtiden är framtagna i ekonomiskt syfte och det kan ta lång tid att se konsekvenserna. Sen finns det ju ekonomiska intressen som verkar för att vi trots det ska tro att maten är nyttig.

Ett exempel är olivolja. Julienne som skriver en paleoblogg i NZ skriver att extrafin kallpressad virginoil importeras från Europa för att den är så fin och nyttig. När man testade den i labb visade sig att alla sju märkena var härskna!
The tasters said all these oils tasted very unpleasant.They think New Zealanders are so used to using these oils they don’t notice they are off.
.
Storage: EVOO deteriorates with 3 things – light, air and heat. It must be stored in sealed dark glass bottles and kept cool. Transportation from one side of the world to the other can subject the oil to excessive heat.

http://paleozonenutrition.com/2012/05/19/extra-virgin-olive-oil-or-is-it-european-supermarket-oils-are-rancid-and-fail-the-evoo-test/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #467 skrivet: 2012.11.09 - 11:53:06 »

Men är inte EVO ganska tradionellt processad? :evil:
Helt oprocessat är ju lite annorlunda. T.ex. ät avocadon men ge fan i avocadoolja.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #468 skrivet: 2012.11.09 - 12:35:26 »


Det går ju bra att tom läsa på en sådan här länk:  :crazy:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Varför skulle det vara fel att äta; fet fisk, linfröoch valnötter?
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #469 skrivet: 2012.11.09 - 12:40:46 »

Det kan ju också vara så att hemulen läst för mycket "fakta" på lchf-bloggar..   :lmao:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #470 skrivet: 2012.11.09 - 12:42:52 »

Kan du referera till nåt trovärdigt som hävdar motsatsen då? Subcalva referarade ju till en sida som stöder teorin att fleromättat är skadligt.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #471 skrivet: 2012.11.09 - 12:46:56 »

Jag tänker bara referera till länkar där tex fisk är bra.  :look_down:
Motsatsen får du bevisa  :bg:
Är det ngt fel på livsmedelverket?  :loony:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #472 skrivet: 2012.11.09 - 13:13:11 »

Det kan du googla upp hundratals relativt trovärdiga sidor som hävdar på 2 sekunder. Det är motsatsen som är svårt att finna belägg för.

Fisk är nyttigt därför att det innehåller omega-3 och andra nyttigheter, inte för att det innehåller fleromättat rent generellt. Fisk från kalla hav innehåller väldigt mycket fleromättat vilket eventuellt kan göra den mindre nyttig. Det var kanske orsaken till eskimåernas blödningsbenägenhet.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #473 skrivet: 2012.11.09 - 15:41:01 »

http://iform.se/kost/kost-och-halsa/var-forsiktig-med-omega-6
Jag kan inte se att ngn sida säger att det är fel att äta naturliga råvaror av fleromättat fett. Ta bort all processad mat och matoljor som är processade.
Jag kan ju bara se det från min sida och skulle inte ha ngt emot att äta tex ishavsfisk 4-5 dagar i veckan. Men skulle inte äta några 3-piller för den skull.
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #474 skrivet: 2012.11.09 - 16:21:34 »

Men är det inte förhållandet fleromättat/mättat (ja, utöver omega6:3) som är viktigt. En viss del fleromättat fett är ju säkerligen inga problem då det förekommer naturligt i makadamia och avokado till exempel. Men eftersom cellernas membran är uppbyggt av fetterna man stoppar i sig och mättade fetter skapar en "starkare" cell och fleromättade fetter skapar en cell som inte har allför tätt packat membran så är det säkert en viss poäng med att ha rätt förhållande mellan fetterna i cellmembranet. Nackdelen med fleromättade fetter är ju att de oxideras lätt (både i sin flaska och när man steker med i dem) och att denna oxidering kan även ske inne i kroppen av fria radikaler och det kan bildas giftiga biprodukter som kan leda till inflammationer i kroppen.
Lång harang. Haha. Så tror jag i alla fall.
Loggat

Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #475 skrivet: 2012.11.09 - 16:30:03 »

Jag tror på at täta fettet så nära sin naturliga form som möjligt. Därför försöker jag hålla mig till kallpressade oljor, smör och talg. Talgen köper jag från Gröna gårdar så det är mycket omega-3 i den. Den härsknar inte så lätt heller, när man smält den kan den precis som smör stå framme på bänken utan problem. Jag köpte nypressad olivolja och vilken skillnad. Man fattar att den vanliga är härsken när man får smaka riktiga grejer.

Ealina, det du skriver är det jag tror på också.
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #476 skrivet: 2012.11.09 - 20:51:18 »

http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4ttat_fett

Ser man på det rent officiellt idag så finns det olika riktningar om olika fetts värde.
För mej är det svårt att gå förbi S Lindebergs syn om fetter
Jag lägger mej mitt emellan paleo och lchf.
Aldrig skulle jag gå på lchfs stora procentsats på mättat fett.
Jag tror mer att de som ätit skräpmat och går över till lchf därför får stora vinster men det är inte endast det mättade fettets förtjänst.
Att jag har närmat mej paleo känns bra men som hemul tycker jag om fett.  :drool:
Det blir en balansgång mellan goda frukter och fett.
Ja, jag får parera emellan dem.  :kungfu:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #477 skrivet: 2012.11.09 - 22:29:10 »

" och att denna oxidering kan även ske inne i kroppen av fria radikaler och det kan bildas giftiga biprodukter som kan leda till inflammationer i kroppen."

Här tycker jag det är mycket flum, väldigt lite fakta men mer indoktrinering från hälsokost.
Tom doc är neg till antioxidanta piller.
Vad som leder till inflammationer i kroppen när det gäller kost tycker jag att vetenskapen spretar.

Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #478 skrivet: 2012.11.09 - 22:37:27 »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

fria radikaler är både bra och dåligt enl. denna länken.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #479 skrivet: 2012.11.10 - 09:15:42 »

Chris Kresser om Leaky gut och om det kan bidra till sjukdomar och fetma.

Recently, a group of researchers in Brazil published a new review exploring the idea that intestinal permeability is a contributing factor to obesity.. They identified three separate but related mechanisms: gut dysbiosis, an unhealthy dietary pattern, and specific nutrient deficiencies. These three risk factors likely interact to cause intestinal permeability and promote the development of the metabolic syndrome and obesity.
http://chriskresser.com/could-a-leaky-gut-be-making-you-fat?inf_contact_key=c1733e6436e049b1921ed20deaa0d044
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 30 31 [32] 33 34 ... 40   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544