Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.06 - 07:13:02 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjärnan  (läst 22880 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2012.01.20 - 16:35:43 »

Nu när jag denna gång provar CI igen och det går så förvånansvärt bra (förutom att jag JUST NU är jättetrött av alla ljud, fick hårdare program igår) , funderar jag på om lågkålhydratkost, eller mer ketogen kost gör att hjärnan fungerar annorlunda. Att det därför fungerar för mig denna gång. Vad tycker ni om den tanken?

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.01.20 - 17:22:59 »

Det är ju inte omöjligt. De flesta upplever ju i början att de får en slags "lugn". Och du klarade väl inte av det förra gången därför att det blev för stressigt? Kanske klarar du att hantera kaos bättre nu.

Kanske gör det rent fysiologisk skillnad också. Neurologiska skador har ju blivit bättre för mig - 20 år efter att jag fick dem. T.ex. har jag fått tillbaks känsel i händerna. Den var aldrig helt borta och den är inte helt perfekt nu heller. Det är fortfarande fumligt att plocka upp nålar från bordet och sånt pilligt, men det är inget jag tänker på till vardags. Förut kändes det som att ha handskar på sig hela tiden. Mina lillfingrar var helt värdelösa, bara vek sig. Kunde inte använda lillfingret på Ctrl. Nu har jag lärt mig touch typing och skriver med ALLA fingrar på rätt tangenter. Woohoo! Har också haft svårt att ta i med tummarna när man ska ha ett grepp med fingertopparna liksom, typ vrida om en trög nyckel. Då har innersta leden velat sjunka in. Upptäckte nyligen att det blivit mycket bättre. Nu alltså, inte när jag började med kosten som det andra. Tror det kan ha att göra med styrketräningen. Kosten gav förutsättningarna men sen behövdes lite aktivering, så funderar jag.

Så nej, jag tror inte det är omöjligt!  :smile:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.01.20 - 17:29:30 »

skönt att fler än bara jag kan tro på det :)

träning är nog också viktig. jag tränar min hörsel nu och det är as jobbigt :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2012.01.20 - 19:34:47 »

Kan du HÖRA ord och känna igen dem nu, eller dröjer det längre? Hör du skillnad på folks röster? Funkar det att ha den igång på dagtid på jobbet?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.01.20 - 21:03:42 »

Nej, jag hör bara ljudet av pratet men kan inte utskjilja olika läten så förstå är det inte tal på. folks röster är samma, även min egen röst. Ni hör ju också egna rösten genom "benet" eller hur det heter så era egna röster är annorlunda. För mig är det helt samma som andras, det kommer ju in genom microfonen, hoppar över trumhinna, dom tre benen och snäckan och det skjuts rakt in i hörselnerven  :whink:

jag har den på mig så gott som all vaken tid. Ja, inte under duschen, och när jag nattar för jag måste ha den i en tork och den för oväsen som jag inte bryr mig om men Jan har den helst inte i sovrummet  :lol: så även på jobbet. Men jag sitter i ett rum tillsammas med två andra så det är lugnt att ha den.

Förra gången (opererat 2003, använt till nov 2004, sen testade jag 2005 igen en dag) var jag nog för stressad hela tiden plus att jag hade svårt för ljudet. Det är ganska högt och gällt, mekaniskt kan man säga. jag hade svårt att komma över ljudet och tvinga mig själv att vänja mig vid det. Nu käns det SÅ annorlunda, ljudet är nog samma men jag ser det inte längre som en "gäll fiende" eller något i den stilen. Vet inte hur jag ska beskriva det annars.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.01.20 - 21:11:23 »

Hoppas det kommer att funka att det låter ju hoppfullt. Det vore ju fantastiskt!  :rose:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.01.20 - 21:26:31 »

verkar så. visst har jag litet tinnitus nu och den bråkade idag men jag ger mig inte! :)

Kommer att fungera men en hörande person kommer jag aldrig att bli!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.01.20 - 22:25:11 »

Nä, det förstår man ju att det inte blir samma sak. Men det måste ju vara fantastiskt att höra människor prata. Håller båda tummarna för att det går bra. :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #8 skrivet: 2012.01.20 - 22:33:09 »

Mynlen: Du ÄR en hörande person. Du hör ljud, så därför är du det. Att sen kunna urskilja saker och ting är en annan sak! Fast det gäller oss alla. Hur lätt feltolkar man inte en nyans på en röst tex? Ibland funderar jag på om inte det här sättet egentligen är det ultimata sättet att kommunicera på. Forum - Där du säger din mening, men har tid att formulera den rätt. Till skillnad från verkliga livet, där det bara flyger ut nåt ur truten.  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.01.21 - 09:49:29 »

Corny, jag älskar forum och chatt, för att det är så skönt att kunna "följa det hela". Gruppssamtal klarar jag hursomhelst inte av, jo gruppsamtal av döva med en tolk har jag gjort när jag gick terapi. Men annars är jag just efter och om jag vill säga något eller så då är det svårt för jag är just för sen hela tiden :)

Med hörande person menar jag någon som kan "höra" som vanliga människor. Visst blir det felförståelse regelbundet men det mesta klarar man av att förstå utan problem.  Visst hör jag saker nu men det går inte att jämnföra med att förstå tal.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.01.21 - 14:29:02 »

Jag skulle bli jättenervös om jag träffade dig. Jag har nån slags komplex som gör att när folk inte förstår eller uppfattar vad jag säger tror jag alltid att det är mitt fel, eller ivf mitt ansvar att få det rätt. Tror det bottnar i att jag hade en döv kursare som pratade rätt obehindrat med de flesta men inte med mig. Jag kanske inte rör på läpparna så mycket eller gör det på ett konstigt sätt eller nåt. Det är samma med invandrare. Det är ju rätt vanligt att de pratar himla bra men inte förstår så mycket. Man ser det på ögonen även om de försöker låtsas att de förstår. Då får jag omedelbart skuldkänslor och tror det är mitt fel, att jag inte pratar tydligt nog eller väljer för svåra ord. Det har hänt så ofta att numera blir jag nervös redan innan jag börjar prata med t.ex. en expedit i en invandrarbutik.  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2012.01.21 - 14:53:52 »

Titta i spegeln och prata med dej själv(vilket ger bäst svar..)
Du ser ju om du rör på läpparna tydligt. :whistle:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.01.21 - 16:10:31 »

menas med en döv kursare en som gick samma kurs som du eller som du gav kurs till?

jag är inte så kräsen, men kan förstå det verkar jobbigt för dig. Men jag tror det är din egen perception som ser det mycket värre än vad det egentligen är. Jag blir ofta också "missförstodd" men tja, bara att upprepa då.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.01.21 - 16:16:52 »

Kursare = kurskamrat

Jo, jag vet att det satt sig på hjärnan. Det började konstigt med den där tjejen öht. Jag förstod nämligen inte att hon var döv. Han pratade med alla andra men när jag försökte säga nåt till henne ignorerade hon mig bara. Det slumpade sig väl så att jag inte stod mitt framför henne och försökta påkalla hennes uppmärksamhet genom att säga hennes namn. Så jag trodde hon avskydde mig. Sen skämdes jag ju för DET, att jag inte fattat.

Samma händer om nån bara hör dåligt och vill att man pratar högt. Då låser det sig och jag får sån där pipig, hög röst (högfrekvent alltså).

Upprepa eller omformulera funkar med döva, men inte med invandrare. De är ju ofta fullt upptagna med att försöka dölja att de inte förstår, så det blir dubbelfel liksom. Jag pratar lite släpigt, så det är möjligt att jag faktiskt har konstiga läpprörelser.

Det är ju inte så illa att jag undviker döva och invandrare, men jag förväntar mig att misslyckas med kommunikationen liksom och då blir det ju lätt så.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #14 skrivet: 2012.01.21 - 17:27:17 »

Jag hade en chef med hörselskada. Det jag tyckte var viktigt var att man stod framför honom, rörde på läppara men däremot inte röststyrkan.
mynlen får reda ut det.
Däremot tyckte han det var obehagligt när folk smög sig bakom honom och han sedan såg personen genom ögonvrån.
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544