Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.14 - 10:58:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: GAAAAH!  (läst 15468 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2009.05.14 - 22:07:30 »

I programmet "Extremfetma - hotet från framtiden" som pågår på 3:an just nu sa just en korkad expert följande.

"Folk inser inte hur lätt det är att ge sina barn för mycket mat. 80 kalorier for mycket om dan kommer att resultera i fetma. Det är ungefärligen vad ett kex innehåller."

Kom igen! Ska småbarn ha svältkost? 80 kcal extra och ungen blir fet -  ska man väga deras mat eller? Vilket jävla larv!  :sosad: :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2009.05.15 - 11:10:43 »

Det var svårt blodtryckshöjande det där programmet. Det enda som fungerar är operation sa läkaren och sken upp, det är ju bra att det finns något som fungerar. Mamman som vägrade banta sin son var upplyftande även om sonen lassade upp berg av kolhydrater på bandet när dom handlade. Hon hade en skön inställning.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2009.05.16 - 18:39:03 »

Jag är böjd att hålla med. Förutom att vi blir tjocka av den nyttiga maten så skuldbeläggs ju folk så förbannat att livet blir en plåga. Särskilt ihop med samhällets och vanligt folks syn på fetma. Man tror ju till slut att man inte går ner för att man inte kan låta bli en bakelse, en chokladkaka eller vad det kan vara var tredje månad... Till slut är man ju så indoktrinerad att man inte ser orimligheterna. Bättre att skita i alltihop då.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.07.08 - 17:57:03 »

Låter som om det var ett tämligen Hemskt program! är glad att jag inte såg det!  :nod-yes:...

Förutom att vi blir tjocka av den nyttiga maten så skuldbeläggs ju folk så förbannat att livet blir en plåga. Särkilt ihop med samhällets och vanligt folks syn på fetma. Man tror ju till slut att man inte går ner för att man inte kan låta bli en bakelse, en chokladkaka eller vad det kan vara var tredje månad... Till slut är man ju så indoktrinerad att man inte ser orimligheterna. Bättre att skita i alltihop då.

Ja det där känns igen! :sad: .. man känner en sådan stor skuld över minsta lilla så till slut vågar man ju knappt äta bland follk!  :glare:... och follk stirrar på en som om man vore mindre värd och saknar karaktär  :badtongue:... och så blir man ständigt matad med att Operation är det enda sättet att lyckas på! :mad_roll: .. Nä tack och Lov för LCHF!! :inlove:.. man önskar att fler kunde få upptäcka fördelarna!..
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #4 skrivet: 2009.07.08 - 20:11:36 »

Den stora fördelen med LCHF, tycker jag egentligen inte är sättet att äta. Inte bli  :angrywife: nu! Låt mig förklara först!  :lol:

Den stora vinsten med LCHF (och som jag tror är en stor orsak till att många går ner med den här metoden), är att de flesta slänger ut halvfabrikat från kyl, frys och skafferi. Det i sin tur innebär ju självklart att man är tvungen att laga mat från grunden, vilket i sin tur gör att man får i sig mer nyttigheter.

Det säger sig självt att helfet grädde är nyttigare för kroppen än en fuskvariant med en massa tillsatser. Det är också ganska självklart att en hemgjord köttfärsbiff är betydligt nyttigare än fabrikstillverkad. Läste på ett sånt paket för några veckor sen, och biffarna innehöll 20 % protein. Tycker jag är väl lite för köttfärsbiffar. Resten var i princip bara tillsatser. Ganska vidrigt i mina ögon.
Men eftersom många inte anser sig ha tid att laga mat, så äter ganska mycket folk sån här dynga. Tyvärr är det också så att många äter sådan här mat ganska så ofta. Dels för att det är lättlagat, och dels för att det går "snabbt". (Läste någonstans att medelsvensson lade ner en kvart om dagen på matlagning, och då frågade jag mig vad de äter!)

Delvis tror jag alltså att man går ner med LCHF, eftersom man på det sättet blir mindre förgiftad och kroppen sas läks och får mer näring upptaget. Man behöver mao mindre mat iom att den är bättre och nyttigare.

Så! Nu kan ni få  mig!  :flirting:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2009.07.08 - 21:01:48 »

Nja, det är bara det att 20% protein är mycket bra. Lika mycket som i - kött.  :sex:

Men jag då? Som alltid har lagat riktig mat och inte gillat junk? Jag äter nog obetydligt bättre nu, ur den synvinkeln sett, men jag mår mycket bättre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #6 skrivet: 2009.07.08 - 22:10:54 »

Tänker du på lammkött????? Med tanke på  :sex: . Om det är 20 % protein i vanligt kött, så var det säkert mindre här då. Får väl kolla igen...  :redface:

Jag skrev inte att alla som äter LCHF har ätit skräp innan. Jag skrev att många som har börjat med det har ätit så innan. Fast det kan ju förstås vara en fördom som jag har också. Det erkännes! Men överlag, så tycker jag att det verkar vara sämre med matlagningen nuförtiden, eftersom många inte har tid att sätta sig in i vad man kan göra med olika köttdelar osv osv. (Och nej, jag vet inte heller allt om sånt!)

Vad gäller dig, hemul, så har jag såklart en teori där också. Om den stämmer, tål väl att diskuteras. Jag tror att olika människor mår bra av olika mat, helt enkelt, och att man är tvungen att anpassa sitt ätande därefter. Vissa mår bra av mycket grönsaker, andra av mycket kött, somliga behöver mer fett i sin kost medan några inte mår så bra av det. I detta är det såklart oerhörda variationer, men jag tror nog att du förstår vad jag menar.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2009.07.09 - 06:42:14 »

Nu hängde jag inte med. Vad skulle jag må bra av då? Jag mår ju bättre på denna kosten fast skillnaden inte är så stor som för "snabbmatare" vad gäller kvalitén. Måste ju vara kolisarna och/eller fettet då Ändå mår jag bäst när jag behåller lite kolisar i kosten, är inte på minsta sätt "känslig" för dem.

Men jag tror ju du har rätt i sak. De som åt mest junk innan skulle säkert ha mått bättre bara av att börja äta riktig mat och rejält med fett. :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2009.07.09 - 11:37:01 »

Ja vad gäller Mig Corny... så har du heeelt rätt!  :nod-yes: .. förutom att vi nu då också tappar vikt när vi lade över kosten.. så åkte ju alla halvfabrikat ut också!.. så jag tillhör defenitivt dem som vunnit dubbelt upp på LCHF!  :lol:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #9 skrivet: 2009.07.09 - 11:58:42 »

Nu hängde jag inte med. Vad skulle jag må bra av då? Jag mår ju bättre på denna kosten fast skillnaden inte är så stror som för "snabbmatare" vad g'ller kvalitén. Måste ju vara kolisarna och/eller fettet då Ändå mår jag bäst när jag behåller lite kolisar i kosten, är inte på minsta sätt "känslig" för dem.

Men jag tror ju du har rätt i sak. De som åt mest junk innan skulle säkert ha mått bättre bara av att börja äta riktig mat och rejält med fett. :nod-yes:
Ok, jag försöker igen. Om jag inte har missuppfattat saker och ting här, så har du dragit ner på fibrer och ökat på fettet iom den här kosten? En sån liten sak, tror jag kan betyda mycket när det gäller välmående för vissa människor. Det var det jag menade med oerhörda variationer. Äru med nu???  :shy:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2009.07.09 - 14:49:50 »

OK, det stämmer ju. Men å andra sidan fick jag ju magproblem vilket jag inte alls hade innan.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2009.07.09 - 14:50:22 »

Är jag en anomali?  :max-shock: Ett missfoster?  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.07.09 - 15:03:27 »

 :bearhug: men vi tycker om dig för den du är hemul!  :flirting: :inlove:  :whistle:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #13 skrivet: 2009.07.09 - 15:16:36 »

OK, det stämmer ju. Men å andra sidan fick jag ju magproblem vilket jag inte alls hade innan.  :tongue:
Ursäkta att jag frågar, men vad är det då som är så mycket bättre med den här maten? På vilket sätt mår du bättre? Magen är väl ändå ganska så relevant i sammanhanget?  :confused3: Att den ska må bra, menar jag såklart.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.07.09 - 16:16:19 »

Allting annat. Jag orkade knappt ta mig ut förut. Det kunde gå många dagar utan att jag lämnade lägenheten. Var trött jämt, led av muskelsvaghet, värk o.s.v. Nu är jag pigg jämt, orkar massor jämfört med förr, så långt vikten tillåter. Jag har fått tillbaks känsel i händerna även om inte till 100%. Jag har bättre motorik, speciellt finmotorik. Jag kan t.ex. använda lillfingret på Ctrl nu, det gick inte alls förut. Har blivit av med inkontinens. Skallen funkar allmänt bättre, minnet är mycket bättre.

Jag tror inte magproblemen kommit av maten, men det vet jag ju inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544