Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.14 - 10:16:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 72 73 [74] 75 76 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 474978 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1095 skrivet: 2012.03.05 - 21:46:09 »

Nej, jag manade att jag kan ju inte avstå från att använda dator och läsa böcker för att bevara fjärrseendet. Men jag är övertygad om att glasögon försämrar synen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #1096 skrivet: 2012.03.05 - 22:35:48 »

Kan det inte vara lite olika?
Jag har alltid glasögon vid dator och läsning men ser som en korp på långt håll.
Kan man inte vara både lång och kortsynt?? har ingen aning
Det mesta försämras- i min kropp- tycker jag..  :pippi:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #1097 skrivet: 2012.03.05 - 23:23:23 »

Jag var hos optikern nyss och har skaffat nya glas till mina bågar. Nya bågar ville jag inte ha, skaffade dem runt jul 2010 så dom är inte gamla ^^' Synen hade dock förändrats en del under den tiden och det kände mina ögon av. Jag gillar verkilgen inte att ha ont i ögonen T_T

Jag ser dåligt både på långt håll och på nära. Jag är nämnligen vad det-heter-när-man-ser-dåligt-på-långt-håll och har brytningsfel  :cool_big: När nya glasen var färdiga upptäckte jag att träd var menade att ha skarpa konturer igen :D Jag har mina glasgon på mig hela tiden :) ser bäst då  :cool_big:

Jag tror inte alls att glasögon gör att man ser sämre, dock låter dem ögonen slappna av. Vår syn är ju grymt anpassningsbar så tar man av sig glasögonen vänjer sig nog ögonen något med att vara utan igen. Men det kommer ju resultera i alla problem man få när man går runt med ett synfel.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1098 skrivet: 2012.03.06 - 10:19:22 »

När jag fick mina första terminalglasögon varnade faktiskt min optiker mig för att använda glasögonen för mycket då ögonen blir lata och man ser sämre och sämre. Och tyvärr stämde det, när jag väl började med läsglasögon försämrades synen snabbt.
Loggat

Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #1099 skrivet: 2012.03.06 - 11:03:54 »

Är det det att ögonen blir late eller blir synen sämre? Jag ska nog fråga nästa gång jag går till optikern. Att man ser sämre för att ögonen inte vill anstränga sig är ju logiskt, men hur skulle det fungera om man tog bort sina glasögon? *funderar* Skulle ögonen vänja sig tillbaka och intet vara så lata igen då? 
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1100 skrivet: 2012.03.06 - 11:06:16 »

TACK! :smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #1101 skrivet: 2012.03.06 - 11:39:27 »

jag fortstätter att kapa tråden.

Jag ska i morgon till optikern.
Jag har märkt under några månader att jag har svårt att ändra fokus från datorn till Tv:n.
Jag har haft glasögon sedan jag var 10 år pga. att jag inte såg skarpt på långt håll ( tavlan i skolan).
Men jag har inga starka glas, typ 1.0 och 1,8 under alla år.
Jag kan fortfarande läsa böcker utan problem, men tycker att det är svårt att läsa små text på förpackningar och behöver hällst lite mer ljus då när jag stirrar på dessa små texter.
( eller luras dom och har bara minskat alla små texter i alla förpackningar bara för att retas...? )

Tror ni att det är bättre att vänta med proggressiva glasögon ännu ett tag och köpa vanliga?
Jag är förresten 43 år ( tror jag ) om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1102 skrivet: 2012.03.06 - 12:26:23 »

Prova med sådan där ögonträning.
http://svtplay.se/...

Jag har försökt. Märkte ingen effekt på skärpan men jag höll inte ut så länge och ska börja igen. Däremot tror jag att det kan vara detta som gjort att jag kan läsa böcker utan besvär igen (övningarna där man tittar från sida till sida, upp och ner o.s.v.). Mina ögonrörelser var ju kraftigt urballade. Efterhand har det förbättrats, men läsa har varit svårt. Det kan kanske vara så att skadan reparerats men att det krävs att man gör rätt åtminstone ibland för att det ska börja fungera. Jag tror att det är så neurologisk rehabilitering funkar.

Den som kom på det här hette Bates och jag har hans bok. Har inte orkat läsa hela, men han säger att man måste vara beredd att avstå från glasögon för att träningen ska bli effektiv. Det har ju inte jag kunnat göra. Det kanske är därför fokuseringsträningen inte funkat. :sad:

Jag är väldigt ledsen över detta. Min sjukgymnast pratade nämligen om den här metoden (eller jag förstår nu att det var den). Hon kände till att en optiker här i stan sysslat med den men mindes inte vem. Jag ringde runt till massor med optiker utan att få napp. Det här var ju före internet, så det var inte lätt att ta reda på saker själv då. Nu har jag ju använt glasögon i flera år, större delen av dagen, för dator, TV och läsning. Kanske hade jag sluppit om jag tränat i tid. Vem vet?

P.S. Det är ögonrörelse- och fokuseringsträningen i filmen som är Bates. Massagen är nåt annat. Men rätt skönt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1103 skrivet: 2012.03.06 - 13:29:32 »

Nej ögonen FÖRSÄMRAS inte. Det har jag fått mig förklarat av en optiker. Men om man inte har typ "multifokus" linser (vet ej vad det heter på svenska) är det mycket viktigt att inte titta genom linserna till något annat än bara skrämen om man har terminalglasögon. Dom är nämligen anpassade till att fokusera på en viss avstånd. Gör man det för ofta blir ögonen vilseledda och försöker senare att häva upp "missuppfattningen" av ögonen.  Eller nåt sånt var det.

Men, händer det att dina ögon verkar försämras har du möjligen fel linser...

jag har multifocuslinser, eftersom jag hade läsglasögon men blev galen av att måste titta över bågen när jag skulle läppläsa. Nu har jag glasögonen hela dagen, väldigt svagt i mitten när Men det tog ett tag innan vi hade hittat rätta styrkan för att få ögonen att må bra. Plus att dom gjort fel med mittpunkten ett par ggr. (deras fel, dom hade mätt det litet fel) Det gav mig känslan av att ögonen försämrades men med rätt inställningar.. sköönt

Det med bågar är enkelt för mig. Jag ska ha billiga  :) Då blir genast utbudet mindre. Sen ber jag optikern om hjälp, eftersom det är deras jobb också. Nördbågar kan vara bekväma men jag tycker ofta dom är FÖR markerande för det flesta ansikten. Men dom är populära och man vänjer sig ganska fort. Det gör nog din sambo också om du ändå vill ha dom.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1104 skrivet: 2012.03.06 - 13:35:50 »

Klart en optiker säger det...

För det första är det ju omöjligt att bara titta på det avsedda avståndet. Man tittar till på klockan, på tangentbordet, ut genom fönstret...

Dessutom har jag märkt att när jag läser, med läsglasögonen alltså, så är mitt fjärrseende sämre direkt efterråt. Med de glasögonen tittar jag INTE på något annat några längre stunder, det blir för blurrigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1105 skrivet: 2012.03.06 - 13:45:47 »

haha nej hon som sa det jobbar inte som optiker längre så hon har inga ekonomiskt interesse men förklarade varför det verkar så.

om dina ögon reagerar så starkt har du fel styrka eller fel ställe av focus! eller cilindern stämmer inte helt (fast jag glömmer hela tiden vad cilindern är haha)
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1106 skrivet: 2012.03.06 - 13:47:25 »

Förresten... ögonen ska inte mätas av en optiker men av en optometrist.. (om det nu heter så i sverige) eftersom dom har mycket mer utbildning och kan mäta nogrannare..
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1107 skrivet: 2012.03.06 - 17:20:36 »

Jag upplever också att fjärrseende är sämre en stund efter att jag läst eller suttit vid datorn.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1108 skrivet: 2012.03.06 - 17:22:42 »

:smooch:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1109 skrivet: 2012.03.06 - 17:24:56 »

Vilket pusskalas  :smile: Man kan äta blåbär och få bättre syn. Jag brukar se bättre på sommaren då jag äter blåbär varje dag.
Loggat

Sidor: 1 ... 72 73 [74] 75 76 ... 93   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544