Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.18 - 02:13:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Omröstning
Fråga: Tänker ni vaccinera er mot svinflunsan?
Jajamensan! Jag står först i kön! - 0 (0%)
Jag kommer troligen att göra det. - 3 (8.6%)
Är velig och kan inte bestämma mig. - 5 (14.3%)
Jag kommer troligen inte att göra det. - 10 (28.6%)
Aldrig i livet! - 17 (48.6%)
Har redan gjort det. Köpte från en medz-sajt och stack mig själv. - 0 (0%)
Antal personer som röstat: 34

Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 18   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tänker ni vaccinera er?  (läst 145643 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #180 skrivet: 2009.11.12 - 18:03:23 »

Hit?! Han vet knappt ens vad en dator är, har aldrig varit intresserad av annat än sitt arbete.  :smack:
Vilket ju också gör saken svårare då han inte tar till sig nya saker så lätt när det inte handlar om arbetet.  :shake_head:

Men idag ska han få avnjuta en riktig LCHF-måltid, även om han förstås tuggar sitt j-vla hårtbröd till.  :so_mad:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #181 skrivet: 2009.11.12 - 18:09:48 »

Men nog måste han väl kunna använda en dator!  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #182 skrivet: 2009.11.12 - 18:30:25 »

Bookia, jag har en följdfråga om antikroppar. Jag borde veta det här själv, men jag kommer inte ihåg. Om man utsätts för smitta utan att bli sjuk, då bildas det väl ändå antikroppar antar jag. Men är det tillräckligt för att skapa någon mån av immunitet?

För att ta grissjukan, även vi som förhoppningvis inte blir sjuka nu drar ju antagligen i oss lite virus. Kommer det att skydda oss vid ett framtida utbrott av samma eller liknande flunsa?

Såg att du hade kvar länken till mitt inlägg på forumets framsida, tittade igenom och hittade den här frågan som jag helt har missat att svara på. Gör det nu istället.

Om man utsätts för smitta utan att bli sjuk har man mest sannolikt råkat ut för endera av dessa tre scenarios:
1. Primära immunförsvaret är skiteffektivt och duktigt på att göra sig jobb och klarar av att göra sig av med patogenet (smittan) direkt
2. Patogenet elimineras inte helt av det primära immunförsvaret och den lilla mängden av patogen som slinker igenom aktiverar i sin tur det sekundära immunförsvaret. Men då mängderna av patogenet är inte tillräckligt stora blir det ingen uttalad infektion utan antikropparna bildas utan att man känner sig sjuk, på sin höjd känner man sig lite extra varm en dag. Detta scenario är nog vanligast bland de lyckligt lottade som aldrig verkar bli sjuka.
3. Man har tidigare under ens liv råkat ut för samma patogen mot vilken man då har bildat antikroppar och när man nu blir smittad igen kan det sekundära immunförsvaret träda in direkt och producera antikroppar som eliminerar patogenet. Man hinner alltså aldrig bli sjuk.

När det gäller virusinfektioner i allmänhet så fungerar det lite annorlunda än med bakterier. Alla kroppsceller i våra kroppar har specifika molekyler på sin yta som signalerar till immunförsvaret "Hej, jag är en del av samma kropp, ta inte kål på mig, ta inte kål på mig". Patogener som alltså inte är kroppsegna saknar dessa molekyler och när immunförsvarets "vakter" som cirkulerar runt i kroppen stöter på en så en cell, reser de en krigsflagga och aktiverar det primära och sekundära immunförsvaret. Bakterier och maskar tex är stora och de följer det scenariot.

Virus är däremot väldigt väldigt väldigt små och de förökar sig genom att ta sig in i kroppens celler och utnyttja deras reproduktionsmekanism. För det mesta signalerar en infekterad cell att "Jag är sjuk, döda mig döda mig!" till immunförsvarets vakter men det är inte alltid så (som med tex HIV-virus). Influensavirus brukar dock inte komma undan lika lätt utan när den infekterar kroppens celler signalerar cellerna att de ska dödas, så immunförsvaret ger sig på de infekterade cellerna och de fria viruspartiklarna i blodet och lymfan.
Nu kommer vi till den mer avancerade delen av förklaringen. Det sekundära immunförsvaret har en mindre armé av olika celler som på olika sätt samarbetar med varandra. Jag tar bara upp två här, det är Th-celler (T-hjälpar celler) och B-celler (vilka producerar antikroppar). För att B-cellen ska producera antikroppar måste den få hjälp av Th-cellen (de samarbetar).

När man får en influensa bildar det sekundära immunförsvarets B-celler specifika antikroppar mot det viruset, samtidigt så (genom flera olika steg) produceras även så kallade minnes-B-celler. Deras produktion kräver hjälp från andra ämnen i kroppen så det är en minst sagt komplicerad process. Som jag har förstått det så ligger det till såhär: får man influencavaccin triggar det igång antikroppsproduktion men det bildar inga minnes-B-celler. Dessa bildas dock i princip ALLTID när man blir sjuk. Så har man tagit influensa vaccin räcker den bara en kort period, varför man då måste få en ny vid varje influensasäsong. Har man redan varit sjuk bör man inte bli (lika) sjuk igen nästa gång en influnsa av liknande typ drar över Sverige.

Så frågan är ju vad man ska göra. Vid vaccinering utsätter man sig själv för stora risker pga de hälsovådliga adjuvanterna vaccinerna innehåller. Men om man inte vaccinerar sig och blir sjuk kan man ju i värsta fall råka ut för så kraftig infektion att kroppen kraschar och man dör, särskilt om man har bakomliggande sjukdomar sen innan. Så det är ju ett val man får göra.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #183 skrivet: 2009.11.12 - 18:54:00 »

Å tack!  :inlove: Så det bästa är alltså att man känner sig lite hängig en dag. Scenario 1 ger inget skydd alls alltså?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #184 skrivet: 2009.11.12 - 20:35:04 »

Men nog måste han väl kunna använda en dator!  :lol1:

Eh, nä.  :blink:
 

Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #185 skrivet: 2009.11.12 - 20:38:11 »

Är han nån slags vildman?  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #186 skrivet: 2009.11.12 - 20:40:34 »

En sorts vildman är det nog allt.  :goggle:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #187 skrivet: 2009.11.12 - 20:54:44 »

En hårig hulk som Lisbeth?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #188 skrivet: 2009.11.12 - 21:33:02 »

Å tack!  :inlove: Så det bästa är alltså att man känner sig lite hängig en dag. Scenario 1 ger inget skydd alls alltså?

Nej inget långvarigt skydd alls. Det kan bara B-celler som omvandlas till minnes-B-celler som minns patogenet erbjuda, och för det krävs det att det sekundära immunförsvaret aktiveras ihop med Th- och Tc-celler, bland annat.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #189 skrivet: 2009.11.12 - 21:44:07 »

Got it.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Nizhoni

******

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 1257



« Svara #190 skrivet: 2009.11.12 - 22:29:55 »

En hårig hulk som Lisbeth?  :confused3:

Mellan hårklippningarna så är han rätt långhårig, men det ser bara illa ut med en i grunden kort frisyr.  :angrywife:
Inte någon hulk alls men lite hunk när han lyder mina råd.  :sex:
Loggat

"Quality is remembered long after price is forgotten" - Aldo Gucci 1938


hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #191 skrivet: 2009.11.12 - 23:16:58 »

 :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #192 skrivet: 2009.11.13 - 08:29:01 »

Hör du Hemul. Inte nog med att jag ska vara hårig o heta Sven, nu ska jag vara någon slags hulk också. Var det inte han som var grön? Ha, ha , mitt efternamn är faktiskt Bruhn så jag är nog mer som Tant brun i Elsa Beskovs sagor om Petter o Lotta. Särskilt stark är jag inte heller men förb...ad kan jag bli, ibland fort o mkt. Men det går snart över
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #193 skrivet: 2009.11.13 - 08:35:29 »

Ja, det var en jävligt hårig kärring!  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Lisbeth
Hero Member
*****

Smörklickar: 21
Offline Offline

Antal inlägg: 677


« Svara #194 skrivet: 2009.11.13 - 12:55:55 »

Nä inte hårig, men lite småmullig och så gillade hon att baka.Precis som jag
Loggat
Sidor: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 18   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544