Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.16 - 20:07:48 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: SLV satsar på skolmaten  (läst 6798 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.11.04 - 21:29:03 »

Gud hjälpe oss!  :ignore:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Uppdrag-till-Livsmedelsverket-om-naringsriktig-skolmat-/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.11.05 - 03:14:24 »

 :shock: Jösses!.. nu ska de försämra eländet ytterligare alltså! 
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.11.05 - 09:23:31 »

Det får bli matlådor till ungarna framöver...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.11.05 - 09:38:03 »

Bor dina ungar i Sverige? För jag tror inte SLVs makt stäcker sig till Holland.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.11.05 - 09:42:03 »

nej. Här i NL är det vanligt att ungarna på lågstadiet åker hem och äter lunch där. Och dom som inte kan det har med sig matlåda (smörgåsar....) och samma på mellan och högstadiet, man tar med sig mackor.

Men brödet är osockrat här... :)

Jag menade mer att svenska ungarna får ta med sig matlåda!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.11.05 - 09:43:00 »

 :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.11.07 - 01:09:29 »

det är i dessa lägen jag är glad att jag inte ännu har barn  :tongue: .. men jag kommer bli en jäkligt jobbig mamma om jag nån gång skaffar barn!.. kräva riktig mat o riktig mjölk och förbjuda socker...  :rolleyes: skolväsendet kommer avsky mig!  :tongue:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.11.07 - 04:03:31 »

Jag tycker föräldrar är lite mesiga. Det protesteras och stås i. Då måste det ju finnas en hel del föräldrar som inte vill att deras barn ska äta margarin. Så varför går de inte ihop och protesterar genom att skicka med ungarna mat, åtminstone smör?

Jag fattar att det kan vara svårt för en enkild unge att plocka fram sin smörburk eller matlåda, men är de en tio stycken och själva är med på det, tycker att det är viktigt, då borde det väl inte vara så himla svårt, ivf inte för lite äldre ungar. Det skulle också väcka stor uppmärksamhet och lokalpressen skulle vara där på två röda.

Vad är viktigast liksom, att ungarna får bra mat eller att den är gratis? (hemul hukar och springer och gömmer sig)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.11.07 - 05:44:01 »

är skolmaten gratis? Hur mycket "sparar" man egentligen på det då?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.11.07 - 06:01:31 »

Japp. Hela vägen upp till gymnasiet. Det är lagad mat, inte smörgås bara. Kostnaden för skitmaten är väl inte många kronor, men föräldrarna sparar ju in dagens huvudmål.

Det är en av sossarnas gamla käpphästar och jag tycker också det i princip är jättebra. Men redan på min tid började eländet med dålig mat i skolan. När jag gick på mellanstadiet redan (slutet på 60-talet) introducerades färdigkokt potatis som hade legat i konserveringvätska. Den var blågrå och hade en halv centimeter tjockt skinn, värmdes inte ens ordenligt. Man klagade  ju hemma, men jag tror inte föräldrar på den tiden fattade. Det var så otroligt att det skulle serveras undermålig mat till barnen att det togs väl som gnäll bara. Man trodde ju fortfarande på folkhemmet.

Det är klart att det är jättebra att man kampanjar för bättre mat i skolan. Jag menar bara att hade jag barn skulle prio ett vara att de fick bra mat NU, på studs. Sen kan man ju kampanja för bättre mat ändå och den medskickade maten kan ju vara en del i kampanjen. Gör matlådor och ring lokaltidningen för fasiken!

Vi är väldigt kära i våra förmåner och vi ska ha dem - till varje pris  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.11.07 - 07:50:25 »

huuu mar illa av bara tanken pa den dar potatisen..  Men vad ni har det bra stallt som foraldrar da, tre ggr sa mycket barnbidrag som har i holland och sa behover man inte laga huvudmalet... :)  barn ar billigare i drift i sverige tror jag. Om man nu inte vill fostra dom halsosamma...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.11.07 - 09:38:13 »

Det finns nog skolor som har bra mat också. Det skiljer väldigt mycket det där. Det var ett stort misstag att skolorna överfördes från staten till kommunen. Det var nog på 70-talet det hände.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #12 skrivet: 2011.11.07 - 14:50:19 »

På min tid på 80-talet fick alla skolbarn, två dagar om året, vara i skolköket och bla skala potatis.

Jag tror problemet är att det är för få som bryr sig. De flesta serverar margarin hemma också. Nu vet jag att vi lagar bra mat hemma varje dag så jag ser inte lunchen i skolan som ett jättebekymmer. Även om jag önskar att de hade bättre råvaror.
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.11.08 - 04:44:51 »

skolmaten får kosta mellan 3-4kr per portion i dagsläget.. och består till största delen av diverse halvfabrikat. mattanterna får inte tillsätta något sallt i maten, knappt krydda den ens...  så det är inte så konstig att maten är usel! .. (har jobbat extra i skolkök)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.11.08 - 04:54:21 »

Jo men det där skiljer ju.

Jag bor rätt nära en skola. Ibland på sommarmornarna känner jag stanken av brunsås när containerbilarna kör förbi mitt öppna fönster.  :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544