Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.14 - 14:32:12 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här ska det börjas lowcarba, och det med besked!  (läst 34810 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #30 skrivet: 2009.06.17 - 11:08:19 »

 :puke1:  gott  du är mysko !
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2009.06.17 - 11:18:30 »

Va?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #32 skrivet: 2009.06.17 - 18:25:10 »

Ja, alltså... Det var denna symbol  :puke1: efter att du hade påstått att det var gott med salt, peppar och muskot till spenaten. Man börjar ju tvivla på att det ÄR gott då!  :nod-yes:

Nu till din fråga om vad jag äter på en dag. Är ju lite olika såklart, men ska försöka redogöra så gott jag kan.

Frukosten består nästan alltid av svart kaffe och en banan. Annars är den så sund att det bara är kaffe.  :shy:

Till lunch brukar det bli någon form av omelett (ofta med ägg, vatten och purjolök, samt kryddor). Annars blir det sallad. Ofta tonfisk (i vatten), ärter, morot, röd lök, paprika, majs, gröna bönor och eventuellt ris och ägg. Detta med en dressing gjord på olja och vinäger. Eventuellt slängs det i lite senap också i dressingen. Mängderna är lite svåra att uppskatta, men omeletten brukar jag göra på 4 ägg. Salladen innehåller på ett ungefär 1 burk tonfisk, 1 morot, ½ lök, 2 dl ärter, ½-1 paprika (röd), ½ dl majs, 1 morot, 1-1½ dl ris, samt 2-3 ägg.

Middagen består oftast av kött/fisk (ofta runt 200 gram) och potatis (brukar väl bli ca 3 stycken). Till detta någon/några grönsak-er. Samt eventuellt lite majonnäs eller någon annan sås som inte innehåller mjölkprodukter. Exempelvis använder jag kokosmjölk en hel del i matlagning om jag vill ha gräddigare smak.

Sådär, hemul, nu har jag skrivit ner mitt intag. Precis som du önskade!  :lol: Bara att granska och nagelfara nu!  :whistle:




Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #33 skrivet: 2009.06.18 - 01:07:03 »

Fasen. Såg inte att det stod "väga" i ditt inlägg, hemul. Men går det inte att tänka sig på ett ungefär vad de olika livsmedlena väger? Vi kanske ska utgå från de rumänska spritmåtten, då.  :flirting: 100 gram = 1 dl. Dock tror jag att ris väger mindre än så. Men två potatisar, väger säkert lite mer. Så det går nog på ett ut... Och ris och potatis är ju ändå mina värsta kolhydratbovar.  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2009.06.18 - 02:03:50 »

Jag tänker väl inte väga dina bananer!  :fork_off:

Pja, du är nog långt under 100 g ivf, så du lowcarbar nog redan.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #35 skrivet: 2009.06.18 - 03:35:15 »

Mina bananer väger säkert 100 gram per styck, eller nåt! Skulle du väga dem åt mig, så skulle de bara bli övermogna och slajmiga på vägen, och sånt orkar jag inte med!  :shake_head: Jag vill ha mina fasta och närapå omogna. Precis som vi är vana i Sverige!  :rolleyes:

Långt under 100 kolisar per dag, eller? I sådana fall har jag nog i princip lowcarbat i hela mitt liv. För om man bortser från att jag före min mjölfria period åt en smörgås på morgonen, så har jag ätit i princip likadant som jag gör nu. Lite fetare såser, såklart. Men grädde kan man ju unna sig när man tål mjölk, och det SKA man också göra, då det är både nyttigt och gott!

Just det. Idalinda, du hade rätt angående smöret. Det verkar inte vara några problem om det inte är några större mängder. Verkar som att jag kan steka saker i smör, men efter det är det är det stopp. Så tror att det har något med själva fettet att göra. Svårt att förklara, men kött går bra att steka i smör. Grönsaker däremot, fungerar inte alls lika bra. Hoppas att du förstår vad jag menar.  :shy:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2009.06.18 - 04:16:02 »

Citat
I sådana fall har jag nog i princip lowcarbat i hela mitt liv.
Jag med, med undantag för den mer än 15 år långa period när lyssnade på vad sjukvården sa och åt nyttigt.  :mad_roll: Har räknad flera gånger och har svårt att komma mycket över 100 g till vardags, även om jag inkluderar grötfrukost. Då räknar jag ändå med 1 l mjölk per dag.

Så här ungefär blir det. Hade inte majs så jag slängde på en tomat istället. Tog en liten portion ris eftersom du har det i sallad. Så blir det väl några gram till för andra salladsgrönsaker som jag inte brydde mig om, men jag tog säkert i för mycket med det andra. 87 g. Inte mycket du behöver dra ner för att komma ner på LC. Jag tror definitionen egentligen är under 100 g, så då är du väl redan där. Men äter man 100 g förutsätter det nog att man tränar en hel del tror jag om man ska dra riktig nytta av det.  :smile:

Kodstycke:
                           fett     prot     kolh.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
Banan           100     |  0.40  |  1.10  |  18.30
Morot            75     |  0.15  |  0.45  |   4.20
Potatis         130     |  0.13  |  2.35  |  20.98
Lök              50     |  0.10  |  0.65  |   2.40
Gröna ärtor      30     |  0.12  |  1.53  |   2.82
Gröna bönor      50     |  0.10  |  0.95  |   2.05
Purjolök         50     |  0.10  |  0.90  |   1.20
Paprika röd      50     |  0.11  |  0.53  |   2.59
Ris              40     |  0.38  |  3.08  |  30.80
Tomat            50     |  0.07  |  0.44  |   1.86

Summa
fett: 1.66g  protein: 0g (11.98)  kolhydrat: 87.20g  Kal: 411.66kcal
Energifördelning
fett: 3.63E%  protein: 0E% (11.64)  kolhydrater:  84.73E%


Det med smöret låter så konstigt. Hur var det, hade du provad ghee?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2009.06.18 - 04:23:47 »

Där ser du förresten hur mycket potäter man kan äta jämfört med ris. Tar du bort riset så är du nere på 57 och det är LC. Håll igen bara lite på det andra och du är på den säkra sidan. Spannmål är verkligen förrädiskt! :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #38 skrivet: 2009.06.18 - 06:15:02 »

hemul, du är pärlornas pärla!  :thumbsup:  :inlove:  Du har alltså satt dig ner och räknat på mitt kolisintag! Du är underbar!  :lol: Jag läste det där och blev först väldigt tveksam pga kaloriintaget, men sen såg jag att du inte hade tagit med vare sig tonfisken, äggen eller köttet. Då blev kalorierna lite mer förståeliga. För under 500 kalorier per dag lät rent sjukligt, faktiskt!

Hmmm, ska tänka på det där med riset. Problemet är väl då att jag älskar ris. Man slipper skala riset, och även om maten tar ganska så lång tid, så är det ändå klart och varmt. Så det har sina fördelar. Dagen efter kan man såklart använda det i sallad eller stekt ris, vilket går nästan lika snabbt. (Skillnaden mellan sallad och stekt ris, är att det sistnämnda är varmt, och innehåller skinka istället för tonfisk).

Räknas ris verkligen till spannmålen? Jag har då aldrig räknat ris till spannmål! Åtminstone inte de sorter man inte gör gröt på! Risgryn, alltså.

Hemul, jag måste få reda på vad du åt under dessa 15 år som sjukården sa till dig att äta nyttigt! Vad åt du då som är sån stor skillnad från idag? Och vad tyckte de att du skulle äta?

Måste också fråga. Är jag alltså i det närmaste lowcarbare? Utan att ha ansträngt mig ett dugg? Bara genom att ha ätit som jag alltid har gjort?





Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2009.06.18 - 06:27:24 »

Nä, inte räknade jag inte. Jag har ett litet skript. Jag bara höftade till mängderna och matade in det. Kalorierna och det där kommer automatiskt. Tänkte inte på att ta bort det. :shy:

Jo, ris är spannmål, men det innehåller inte gluten.

Du får bestämma dig vilken nivå du vill ligga på. Ligger du lite högre, typ max 50 g, får du ju rum med antingen potatis eller ris om du fortfarande vill äta kolhydrattäta saker och inte äter jätteportioner, men kanske inte en full portion av båda på samma dag. Vill du ligga jättelågt, säg 20 g eller lägre, då blir det nog att skippa sånt för det mesta.

Man äter ju ungefär samma tillbehör jämt, så man lär sig rätt snabbt hur mycket man kan äta av vart och ett och hur man kan byta ut om man vill äta nåt annat.

Citat
Hemul, jag måste få reda på vad du åt under dessa 15 år som sjukården sa till dig att äta nyttigt! Vad åt du då som är sån stor skillnad från idag? Och vad tyckte de att du skulle äta?

Fettsnålt, så gott det gick, och massor med bröd, pasta, frukt, grönsaker och fibrer. Olja.  :cry:
Perioder när jag inte hade råd blev det väl si och så med frukt och grönt.

Citat
Måste också fråga. Är jag alltså i det närmaste lowcarbare? Utan att ha ansträngt mig ett dugg? Bara genom att ha ätit som jag alltid har gjort?

Japp!  :thumbsup:

De vill ju att vi ska äta nånting på 400 g. Fatta vilka mängder det är! Nästan 5 ggr så mycket som du äter nu. Det krävs ju socker för att klara att få i sig så mycket!   :max-shock: :laugh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2009.06.18 - 06:34:08 »

Siffrorna inom parentes är förresten vegetabiliskt protein. Jag gjorde det där när jag var som mest inne på Kwasniewski så jag räknade bort det fån det totala intaget eftersom han anser det vara i stort sett värdelöst. Men det är med i kalorierna dock. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2009.06.19 - 17:19:30 »

Hemul vad du är duktig!   :worshippy: :clapgrin: .. måste vara jättebra och smidigt att ha ett program som spottar ut kolhydratmängderna i maten man äter.. :thumbsup:  ja på papper alltså!  :redface:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #42 skrivet: 2009.06.19 - 17:27:00 »

fineli.fi är en väldigt duktig sida.
De när både på finska och svenska så det är bara att välja.
Där finns något som heter varukorg och dit kan man enklet plocka varor  och få svar på kolisar och annat + vitaminer och mineraler .
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2009.06.19 - 17:29:03 »

Idalinda..  :worshippy: :worshippy: :worshippy: :flowers:  smörklick till dig!

tackar för tippset! ska genast undersöka sidan!.. provade minmat förut.. men den sidan tyckte jag var krånglig och lite missvisande!
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2009.06.19 - 18:08:10 »

Fineli rockar! SLV suger. Förutom att vara omöjlig att använda på ett vettigt sätt sen de "moderniserade" söksidan så har de jättmycket felaktiga värden för just kolhydrater. Fineli har de rätta värdena. Citron är inte lika sött som apelsin, nehej.

Hemul vad du är duktig!   :worshippy: :clapgrin: .. måste vara jättebra och smidigt att ha ett program som spottar ut kolhydratmängderna i maten man äter.. :thumbsup:  ja på papper alltså!  :redface:

Njae, duktig var att ta i. Det är väldigt simpelt och man får bara ut text, inga fina pajbitar och sånt. Men jag la in finelis värden vartefter jag åt saker och slog upp dem i början och det är bra att ha. Tyvärr kan jag inte dela med mig för skriptet är som allt jag gör inte riktigt klart, så det är nog bara jag som kan använda det.  :shy:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3] 4 5 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544