Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.06 - 04:07:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 22 23 [24] 25 26 ... 93   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekubs viktfunderingar  (läst 472088 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #345 skrivet: 2010.08.19 - 14:36:46 »

Idalinda fick en smörklick av mig för att hon visa hur man ger bort smörisarna och Sorla såklart för underbara tips!!  :smile: Har köpt en aloe veragel, men var nog inte samma tub. Det här var Lifes egen tub. Blev ingen jojobaolja, de hade ingen och expediten förstod inte varför jag skulle vilja använda den heller  :blink: De hade mandelolja, funkar de lika bra tro?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #346 skrivet: 2010.08.19 - 23:04:51 »



Saxade från www.shenet.se

Mandelolja
Mild. Kan ge kosmetikaakne (pyttesmå knottriga utslag i ansiktet) som går bort då man slutar använda oljan. Kallpressad är minst behandlad och ska användas på överkänslig hy - den som är känslig för lösningsmedel kan pröva en kallpressad olja, den som är känslig för besprutningsmedel en olja från ekologisk odling. Nötallergiker brukar i allmänhet tåla mandelolja.

Jag tror inte du ska använda den.

saxade lite till om Jojobaoljan

Jojobaolja
Kanske den bästa vegetabiliska oljan för oljebaserad parfym - tar upp dofter bra, fixerar doftämnena och får dem att mogna ihop bra. Dessutom är den mycket hållbar, den raffinerade dessutom luktfri och utvecklar inte heller någon eftersom den inte härsknar. 

Som andra oljor mjukgörande och skyddande - den kan mycket väl användas som den är som fuktighetsbevarande nattkräm. Den sägs vara utmärkt på psoriasis och torra eksem och också ha viss "reglerande" effekt på bakterier. Tecken tyder på att jojobaolja passerar en del barriärer och går in i huden på ett sätt som inga andra oljor lyckas med. Den kan alltså vara ett bra medium för andra verksamma ämnen som man vill arbeta in, t. ex. som grundolja i ansiktsolja. Mycket lite behövs.

Kallpressad jojobaolja har en solskyddsfaktor på runt 4 och sägs också snabba på pigmenteringen.
Rengöringsmedel
Bra sminkborttagare som den är eller som ingrediens i rengöringskräm.
   
Anses balansera talgproduktionen och hjälpa både vid underproduktion (torr och lättirriterad hy) och överproduktion (fet hy med akne). Bra för rynkig, grov och åldrad hy. 
Rätt mycket använd i schampo och balsam; har visat sig ha positiv effekt på seborré, mjällbildning och torra eksem i hårbotten - bäst är att massera in den i hårbotten. Bra i hårolja också på torrt och skadat hår - några droppar på torra hårtoppar ger ny lyster. En oljeinpackning ger bra volym och glans och är relativt lätt att tvätta ur. 


Jag måste säga att jag är förvånad att hon inte visste detta på hälsokosten. Gå tillbaka och stick detta under näsan på henne.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #347 skrivet: 2010.08.20 - 07:54:18 »

Oj, det hon sa var precis tvärt om  :eeek: Hon tyckte mandeloljan var bra för huden och menade att jojobaoljan lägger sig som ett lager på huden :blink:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #348 skrivet: 2010.08.20 - 19:21:47 »

Jag tror mer på Shenet än en expedit som gärna vill sälja det hon råkar ha hemma för stunden.  :club_idiot:

Och med tanke på din känsliga och obalanserade hud tyckar jag definitivt att du ska undvika mandeloljan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #349 skrivet: 2010.08.20 - 21:55:06 »

Du har blivit så brutal, Sorla.  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #350 skrivet: 2010.08.21 - 00:07:52 »

Jag blev lite förvånad med. Sen förstod jag inte riktigt när jag sa att tuben med aloe vera skulle vara grågrön och oansenlig så höll hon tuben som var vit, svart och snirklig och sa att hon inte tyckte tuben var speciellt oansenlig. No shit!  :bang_head: Jag beställer nog jojobaolja från nätet ist  :blink: Idag fick jag röda svidande fläckar i hela ansiktet av aloe veran! Jag var rödvitrandig i pannan och hade stora röda fläcker under ögonen och på kinderna!! De försvann efter ett tag men förstår inte varför jag fick dem  :shake_head: Jag tycker huden blir stram av aloe veran med, inte speciellt återfuktad som det står på tuben.  :shake_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #351 skrivet: 2010.08.21 - 09:31:04 »

Bugar och tackar kära Hemul!  :bg:

Att man känns lite stram är helt normalt. Man kan prova att ta lite mindre ärta då. Men du borde inte behöva bli röd och irriterad.  :eeek: AloeVeran är inflammationshämmande. Är det ren AloeVera den du fick? Så det inte är parfym, konserveringsmedel eller ngt annat jäkelskap i.  :shock: Återfuktande är kanske att ta i, men jag upplever att den binder kvar fukten i huden. Den strama känslan, som du säkert redan själv har märkt, försvinner efter en stund.  :nod-yes:

Btw, den ska vara grön tuben. Grön med vit/grön text. aloe99 står det tvärs över hela tuben. Inte ett dugg flashig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #352 skrivet: 2010.08.21 - 09:49:36 »

Kanske lite orelaterat, men jag har kommit på ett nytt sätt att applicera kokosolja i fejan. Fetta in tvålen - om ni har hård tvål alltså. Om man har lite olja i händerna och löddrar upp tvålen som vanligt så kommer en del av oljan att stanna kvar i ansiktet när man tvättar sig som vanligt. Som bonus stannar en del på tvålen och man får en liten infettning nästa gång man tvättar händerna.

Funkar väl med flytande tvål också, men då blir det ju ingen olja kvar på tvålen fattar ni väl!  :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #353 skrivet: 2010.08.21 - 10:37:20 »

Ja, jag tror de hade den men den jag fick  skulle vara "100%", men den innehöll lite så att den inte skulle ruttna sa hon. Har inte fått det efter igår. vet inte varför heller hoppas bara att det inte kommer tillbaka.

Måste springa, vi ska på bröllop idag och vi måste köra nu för att hinna fixa och dona....
Ha det fin!!  :inlove:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #354 skrivet: 2010.08.30 - 12:34:18 »

På tal om något helt annat, min lowcarbin går inge bra så vi pratar om ngt annat   :whistle: Är någon här som inte bor i Sverige? Har varit sugen ett tag nu på att flytta till Spanien, närmare bestämt mina drömmars stad. Barcelona. Min kära sambo är inte lika sugen men med lite filning så kanske det löser sig  :whistle: Behöver alla tips jag kan få. Har varken löst jobb eller boende, så det är bara i drömstadiet än  :rolleyes: Hoppas det inte stannar där bara  :shake_head:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #355 skrivet: 2010.08.30 - 15:23:55 »

Jag har kompisar som bott i Barcelona men flyttade hem för några år sedan. Dom trivdes men det var tufft att jobba där och trafiken bedrövlig. Hon jobbade 12-timmarsdagar och dessutom tog det minst 1 timma i vardera riktning att ta sig till och från jobbet. Jag har själv jobbat lite i Madrid och upptäckte att man jobbar ofta till minst kl 8 på kvällen, ett arv sedan man hade siesta mitt på dagen men nu hade man behållt kvällsarbetet och slopat siestan.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #356 skrivet: 2010.08.30 - 21:40:34 »

Vad jobbade de med? Jo jag vet att trafiken är som den är. Men jag tycker Barcelona är en sådan fantastisk stad, och spanska är som balsam för öronen  :inlove: Tufft att ta bort siestan och ändå få jobba till åtta, men det är väl inte alla arbeten som har sådana arbetstider!? :shock: Vad jobbade du med där? Har inte varit i Madrid, men det finns del heta kändisar från Madrid :smile: . Det gör ju inte ont att titta på Alejandro Sanz och Enrique Iglesias till exempel  :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #357 skrivet: 2010.08.30 - 22:13:22 »

¡Hola guapa!  :inlove:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig