Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.11 - 08:36:23 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: experimentet gröna smoothies  (läst 99191 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #225 skrivet: 2012.01.08 - 17:47:15 »

Misstänkte att det inte skulle vara så gott  :lol1:

Nässelfrön ska vara nyttigt också. Förr inför hästmarknader (heter det så?) gav en del sina lite mer skabbiga hästar nässelfrön för att de skulle se friskare ut. Eller, det där var nog sanning med modifikation  :lmao: Kommer inte ihåg hur det var, var för länge sedan jag läste om det  :blush: :laugh:

Nässelsoppa är ju bara SÅ gott, med kokt ägg till  :inlove: Guuuu va sugen jag blev på det!
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #226 skrivet: 2012.01.08 - 18:33:52 »

Vad är det där maca egentligen?

Nässlor ska plockas späda och kokas soppa på. Fast då MÅSTE du köpa sherry! Utan sherry ingen nässelsoppa.  :nonono:

Har ni nåt bra nässelsnår på tomten? Du vet att det kommer nya späda om man slår av dem hela tiden va? Så kan du torka. Det finns nog en och annan som kan tänka sig att köpa lite hemkört nässelpulver om du startar produktion.  :whistle:

Förresten, strö det i bröddegen! Har absolut för mig att jag sett brödrecept med nässlor i. Inte lowcarb alltså, utan riktigt bröd. Alltså du ska inte göra riktigt bröd. Jag har sett recept på riktigt bröd med nässlor. Så det måste ju gå i ditt knäcke också t.ex. Så får du i dig skiten.

Du ylar nu om något bra Hemul!
Jag plockade nässlor någon sommar när barnen var små och hade det i frallor under hösten. Visst skulle man kunna stoppa det i fröknäcke också.
Jag har kommit på undra över hur mycket näring försvinner vid uppvärmnin, som Raw-foodfolken så mycket försöker undvika.
Finns det någon tummregel ? 25% ,50% 75%? Finns det något av nässlan kvar om man gör knäcke av den? finns det något näring kvar på mina fröer som jag gör knäcke av ???  Snurrigt värre :eeek:
Och vitamin mineralvärden på livsmedel tex. fineli. är det i råform, hittar man någonstans näringsvärden i kokt form?

Nässelsoppan får jag nog glömma, även om jag älskar den... nässelsoppa av solhavre eller havregrädde 
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #227 skrivet: 2012.01.08 - 23:47:42 »

Nässelsoppan får jag nog glömma, även om jag älskar den... nässelsoppa av solhavre eller havregrädde 
Nässelsoppa ska göras au naturel, och ingen grädde eller annat i. Däremot "ska" man ha ägghalvor i. Så jo, idalinda, du ska kunna äta nässelsoppa.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #228 skrivet: 2012.01.09 - 03:22:37 »

Och vill man ha nåt gräddig i så skulle du ju kunna slå i fet äggmjölk mot slutet - utan att koka upp igen då. Eller red med äggulor så blir det ju krämigt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #229 skrivet: 2012.01.09 - 18:45:54 »

Äggmjölk med nässlor köper jag direkt!
Kan tänka mig att det blir riktigt gott!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #230 skrivet: 2012.01.09 - 18:51:15 »

Med sherry!  :party:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #231 skrivet: 2012.01.09 - 19:29:20 »

Det ska vara lite vitlök i nässelsoppan!  :cool2:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #232 skrivet: 2012.01.09 - 19:31:37 »

Nej!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #233 skrivet: 2012.01.09 - 19:40:37 »

Joo  :club: grädde och vitlök!! Du vet säkert inte hur det smakar!  :lick:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #234 skrivet: 2012.01.09 - 19:42:42 »

Jag vet hur vitlök smakar och jag vet hur nässelsoppa utan vitlök smakar. Det räcker.  :tongue_wag:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #235 skrivet: 2012.01.09 - 21:17:47 »

sprit eller vitlök  :crazy: det tar bort kvalmig smak..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #236 skrivet: 2012.01.10 - 06:13:13 »

Sherry! Det ska vara sherry i nässelsoppa!  :club:

Förresten ska jag också plocka nässlor när blir så pass att jag kan. Det ingår i den stora Planen.  :cool:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #237 skrivet: 2012.01.13 - 17:08:42 »

De som dricker smoothies verkar köpa det mesta på butiken och stoppa bara 500g bladsallad och kålblad till mixern,
inte plocka ogräs hela dagarna :flirting:.

Idalinda, det här skrev du i min tråd, som jag håller på och granskar just nu. Om jag skulle köra på den mixen du säger, är det inte risk för att det blir för ensidigt då? Du har ju nämnt vid flera tillfällen att det är skadligt att bara göra smoothie på samma ogräs.  :confused3: Hur snabbt märkte du effekt på migränen? Jag börjar tänka att jag skulle kunna prova en vecka eller två......
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #238 skrivet: 2012.01.13 - 18:34:56 »

Jag hänger med och hjälper dig gärna!

Jag märket effekten egentligen rätt omgående, men jag har inte migrän var och varannan dag som du, utan var och varannan vecka kanske.
Oftast då 2-3 dagar i rad.
Men så länge jag tar min drink  har inga ingen huvudvärk, så har det varit sedan när jag började. Även den första mensen var helt rimligt och även mensen därefter.

Ekub har inte märkt någon större förändring för sin hälsa, eller hur är det nu Ekub?

Man rekommenderar att inte äta samma grön sort oftare än var. 4 dag, men det är ett riktmärke. Jag har ibland gjort större sats  och druckit samma sak två dagar i rad. Det är trots allt inte gifter vi pratar om utan vanliga matvaror.
Gröna blad ska  bara innehålla så mycket näring och " medicinskt verkan" att det kan bli toxiskt om man bara kör en sort vecka ut vecka in.

Jag är osäker vad man kan hitta för gröna blad i butiken men gissar:
spenat, spetssallad/ olika salladsorter, savoykål, spetskål, broccoli ( även från frysen) , allt grönt från frysdisken.
Jag brukar skriva på almanackan vilken grön sort jag har använt och ser till att det snurrar runt hyfsat.
Jag har grönkål ( tar snart slut), mangold, morotsblad, rödbetablad ( kan vara redan slut) och sedan odlar jag ärt-och solros-skott.
Skott växer på en vecka, sedan klipper man av rubbet  och blandar i.

Men börja med spenat, sallad, broccoli och kål.

Jag använder nästan alltid jordgubbar, blåbär, vinbär och äpple till det. Allt det har jag redan hemma. Ibland björnbär.
Mango var jättegott när jag testade innan jul.

Det rekommenderas rena enkla kombon, så om jag vore dig skulle jag testa spenat med päron eller mango,
alternativt spenat + jordgubbar och blåbär
Loggat
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #239 skrivet: 2012.01.13 - 19:57:07 »

Tack snälla Idalinda! :bearhug:

Äpplen har jag mycket av här hemma. Goda, söta från svärisarna. Och vinbär i frysen. Så om jag kör lite på rullande schema så här ungefär:

  • Spenat, äpple, päron
  • Broccoli, banan, svarta vinbär
  • Grönkål, hallon, blåbär
  • Sallad, björnbär, äpple

...typ. Skulle det fungera tror du? Mängder? Dricker man själv 500 g grönt, 1 banan och 2,5 dl bär? Det låter mycket.  :confused3: Det känns som att jag skulle klara mig på mindre mängder / dag. Eller?

Jag kan inte starta mixern på morgonen innan jobbet. Så det måste bli eftermiddags eller kvällsdryck. Jag undrar jag hur jag ska orka få i mig det och middag.  :blink:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 14 15 [16] 17   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544