Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.06 - 08:39:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sjukdomar orsakade av D-vitaminbrist i fosterstadiet och tidig barndom  (läst 4667 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2010.12.01 - 05:39:48 »

[...] the three childhood epidemics most closely associated with gestational and early childhood vitamin D deficiencies:
asthma, auto-immune disorders, and, as recently reported in the largest pediatric journal in the world, autism.


http://www.vitamindcouncil.org/vdc-statement-fnb-vitamin-d-report.shtml

Jag visste inte att det finns en studie som tyder på att autism kan orsakas av D-vitaminbrist nu. Inte heller kände jag till kopplingen till de andra sjukdomarna som nämns. Han har inga länkar, men det står säkert mer nån annanstans på sajten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2010.12.01 - 20:05:06 »

Jo, jag visste att många menar att det finns en koppling, men jag visste inte till att man lyckats bevisa det (om man nu har gjort det).

[EDIT]

Jag klantade mig och skrev över Sorlas inlägg med mitt svar. Sorla sa att hon hört att det finns en koppling.
hemul
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2010.12.02 - 10:37:50 »

http://www.vitamindcouncil.org/research.shtml

Just från den sidan, en hel radda av sjukdomar som kan bli hjälpta på något sätt. Intressant.

Vi boostar just nu allihopa på 4000IE, jag väntar på influensan och är nyfiken om vi drabbas eller ej.
Alla var lite svajjiga i början av veckan, en hade ont i halsen ett par dagar, en var hemma en dag, resten som sagt bara lite svajjiga,
undra om det var " vår variant" av influensan.

När vi sjukanmälde minstingen, svarade dom från skolan " att det är ovanligt att han är sjuk"
Det är sällan vi är sjuka, så det kanske stämmer. Dessutom tror jag mer att han var sjuk pga. " 3 portioner julgröt på söndagkvällen"
än på något annat  :lick:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2010.12.02 - 17:50:00 »

Sorla, förlåt! Jag skrev i din inlägg.  :cry:  :redface:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2010.12.02 - 21:08:54 »

 :cry: :sad: :cry:
 :club:

Det var ju MITT inlägg ju!!  :cry:

Och jag kommer inte ens ihåg vad jag skrev....  :shy: Men det var säkert oerhört välformulerat och intelligent.  :flirting:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2010.12.02 - 22:27:41 »

Jag vet!  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544