Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.15 - 18:31:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Viktökningskost  (läst 23363 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2010.08.11 - 16:14:37 »

Min gamla mamma blir bara sämre och sämre. Hon minskar stadig i vikt och snart är det inget kvar. Hon är tungt medicinerat och magen har helt klappat ihop. Nu funderar jag på vad hon ska äta för att få maximalt med engerig och förhoppningsvis stoppa viktminskningen. Hon har även järnbrist men klarar inte av blodpuding. Några idéer?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2010.08.11 - 18:21:51 »

Som vi ska hon äta. Du har väl sett bilderna på Glennart? Men ta inte bort kolisarna för henne. Den påfrestningen behöver hon nog inte just nu, men hon behöver ju inte heller äta massor av dem.

Är hon väldigt sjuk? Behöver hon alla medicinerna? Vårdas hon på sjukhus/hem eller är hon hemma så du kan ge henne vad du vill?

Är ingen expert, men har hon svårt att äta skulle jag satsa på äggulor. De innehåller ju allt och dessutom mycket energi. Skulle hon gilla milkshake att smutta på? För man kan dölja massor av äggulor i det utan att det blir slajmigt. I med t.ex. banan, jordgubbar, vanilj och lite socker och förstås en skvätt grädde så blir det gott.

Eller om hon inte har nåt emot det, kokta äggulor (koka hela ägg och "skala" gulorna). Eller för all del hela ägg, kanske löskokta som hon kan gröpa ur det gotta i med en sked. Eller omelett. Man kan göra omelett på en vita och 3-4 gulor, men det får vara fransk, med lite vatten i, annart blir den geggig. Ju fler gulor desto mer vatten.

Om hon gillar inälvsmat så ge henne det också. Lever i gräddsås, leverpastej.  Stekt makrill med gräddstuvad spenat och potatis.

Det är vad jag kan komma på. Fast har magen klappat ihop kan det ju bli svårt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #2 skrivet: 2010.08.11 - 20:23:41 »

Har hon svår järnbrist, kan jag tyvärr inte se någon annan råd än att ge henne järntabletter för detta. Nu vet jag inte om hon orkar svälja detta, men Duroferon (vet inte om de heter det längre) innehåller mycket järn. Be hennes läkare att skriva ut det åt henne! Dessutom B-vitaminer, för det ökar aptiten. Och naturligtvis C-vitamin, för att järnupptaget ska bli optimalt. C-vitaminet lär hon få i sig ändå, så det kanske inte behöver vara medicin, men järn och B-vitamin skulle jag iaf satsa på.

Precis som hemul, skulle jag föreslå ägg som bas. Ägg blandat med majonnäs och kanske lite hackade räkor och dill är gott. (Som röra då, alltså). Någon god paj, kanske. Både fett, relativt mycket kolisar, och dessutom rätt lättätet. Dessutom kan det ju vara hur milt som helst.

Grönsaksmos. Vill säga kokt potatis+de grönsaker hon gillar, samt smör eller/och grädde.

Fil, eller kanske snarare yoghurt för fettets skull, som mixas med frukt och honung.

Har magen pajat, kanske det är läge att tänka lite barnmatsaktigt och milt var min tanke. Men magpajet kanske är på annat plan?

Hur bor din mor, och hur gammal är hon?



Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2010.08.12 - 14:22:27 »

Tack för goda råd. Järntabletterna kan hon inte äta för då pajar magen ihop. Hon är 77 år och bor hemma. Hon har någon konstig sjukdom som gör att ryggmärgen producerar för mycket blodkroppar vilket gör att hon både måste tappas på blod och äta medicin. Tydligen är det svårt att ställa in då hon som sagt får järnbrist. Jag funderar på att få henne att testa äggmjölk. Det är ju gott, fett och näringsrikt. Spenat och lever ska jag testa. Får laga lite mat och åka över med. Hon är inne på vår kost och tycker det verkar vettigt. B-vitamin var ett bra tips, c också. Milkshake var också ett bra tips. Hon skulle få näringslösning men det verkar inget vidare tycker jag i alla fall.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2010.08.12 - 16:50:26 »

Lever är det ju mycket järn i. Rött kött. Oxfilé ska väl gå i? Är ju lättuggat också. De där billiga från NZ var jättebra och det återkommer säkert.

Du! Gillar hon glass? Det är ju sånt som aptitlösa alltid brukar få i sig. Köp en glassmaskin i så fall. Kan ju ha i hur mycket gulor som helst och bara grädde så blir det ju massor med energi och näring på liten mängd. Å gott med! :tasty:

77 och bor hemma - då antar jag att hon förstår sitt eget bästa också, så du inte behöver lura i henne nyttigheterna.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2010.08.12 - 22:27:16 »

Tina, är det så att din mor får för högt hB-värde och sen måste tappas för detta pga "för tjockt" blod? Isf förstår jag om hon blir trött. För då är ju aldrig järnvärdet konstant sas. Antingen är det för högt, eller så är det för lågt.

Kanske du ska ge henne extremt järnrika livsmedel efter en tappning, och ganska så järnfattiga innan? Tänker att det sistnämnda kanske tunnar ut blodet, så att det inte behövs tappas så mycket?

Glass,som hemul skrev, är också en bra idé. Där kan man ju blanda i allsköns nyttigheter. Dels äggulor och grädde, men också socker och bär. Riktig jordgubbsglass är fina fisken. Nyttigt och gott!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2010.08.12 - 22:38:57 »

Fuskglass är vår favorit vaniljsås, rå sådan.

1 ägg
vispas ihop med lite sötning och vanilj
2 dl visgrädde vispas
och båda blandas ihop.
en stund i kylen = klar!
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #7 skrivet: 2010.08.12 - 22:46:26 »

Äggvita är visst inte så bra att äta rå. Varför kommer jag inte ihåg, men det var något iaf...
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2010.08.12 - 23:03:02 »

Avidin. Binder till nåt B-vitamin, om jag minns rätt.

Tina, är det så att din mor får för högt hB-värde och sen måste tappas för detta pga "för tjockt" blod? Isf förstår jag om hon blir trött. För då är ju aldrig järnvärdet konstant sas. Antingen är det för högt, eller så är det för lågt.

Just ja, glömde alldeles bort det där. Gud så krångligt. Har hon fått några kostråd? Fast det är väl den vanliga skiten i så fall.

Nu kom jag ju på - buljong! Bra för allt! Kan hon ju dricka istället för te och kaffe också, så känns det inte som att äta.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2010.08.13 - 10:20:41 »

Vilka toppentips. Här ska göras glass och buljong. Ja det är just det att ibland får hon inte äta järnrikt och ibland måste hon. Hon har bra koll, är en gammal bondtjej som gillar riktig mat. Här ska gödas :)
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2010.08.13 - 11:50:59 »

 :flowers: vilken underbar tråd
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2010.08.13 - 16:13:25 »

Jag förstår inte varför det blir så. Tappar de för mycket åt gången då eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2010.08.13 - 21:51:56 »

Ska vi göra råkrämen häranefter bara på gulor då ? :confused3:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #13 skrivet: 2010.08.16 - 10:50:14 »

Jag har ingen aning var för det blir tokigt. Hon kan ju inte tappas för ofta, hon blir alldeles sönderstucken som det är. Sen är det väl inte jämn produktion gissar jag. Hon ska i alla fall ta ett nytt benmärgsprov på onsdag så då kanske dom hittar vad som felar.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2010.08.16 - 12:20:29 »

Ska vi göra råkrämen häranefter bara på gulor då ? :confused3:

Vad jag har förstått ska det inte vara någon fara med så lite äggvita som ett ägg delat på flera personer. Men om man har som vana att göra smoothie eller annat på ägg till frukost eller snabblunch flera gånger i veckan ska man nog ta bort vitan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544