Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.21 - 04:51:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Odla svamp  (läst 57449 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #60 skrivet: 2014.09.01 - 17:55:03 »

Är du säker att det finns svampar inom 15km radie från mig?
Det har inte funnit förut... eller sedan finns det galet många svampplockare här som hinner överallt före mig.
Jag fick en sådan svampmulti-kniv som julklapp av maken, så du ser att vi drömmer om dom.
Men självsäkerheten är bara kört till botten.... :blink:

Vi får se....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #61 skrivet: 2014.09.01 - 18:08:26 »

Ja. Just nu finns det svamp överallt. Du tror att det inte fanns förut därför att du bara tänker på kantareller. Det är mycket folk som springer i skogen där jag plockat också. Det händer saker hela tiden. Jag gick ju samma väg på onsdagen som jag gått på lördagen och hittade jättemycket båda gångerna. Se så snabbt mina odlade shiitake sköt upp. Det går undan!

Förresten ska jag dit på onsdag igen om vädret håller sig. Jag är ganska säker på att få fulla korgar då också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2014.09.04 - 00:13:43 »

Titta vad jag hittade idag då. En blomkålssvamp, min allra första. Snart får jag smaka. Den ska vara godast friterad, men nån måtta får det vara mitt i natten. Smörstekt får det bli. Tyvärr lämpar den sig varken för att frysa eller torka, står det. Så jag steker upp alltihopa får jag väl proppa i mig de närmaste dagarna.

Är det nån som ätit den och har några idéer annat än friterering?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2014.09.04 - 12:27:32 »

Jag flyttade den här tråden. Det var från början tänkt att diskutera odling av svamp men utvecklades till hemulens svamtråd 2014, så den passar nog bättre här.

Blomkålen var mycket god. Jag var så klart dum som stekte allt. Skulle förstås ha fövällt och fryst lite så hade jag vetat om det blir godtagbart ifall jag hittar en igen. Det är inte alltid det som står i böckerna stämmer. T.ex. ska röksvamp inte funka att frysa eller torka heller. Men jag provade att torka en. Jag märker ingen skillnad från färsk! Dessutom ser det häftigt ut. Runda vita skivor, som vita chips. Önskar jag hade vetat det när jag hittade jätteröksvampen förra sommarn. Den åkte i frysen och det blev rätt trist. Blomkålen var ganska hård och tuggig, så där tror jag mer på fryst.

Nåja, den här var rätt liten. Knappt 4 hekto. De kan väga ett par kilo. Hittar man en sån vill man ju spara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #64 skrivet: 2014.09.04 - 14:49:35 »

aldrig sett förr. kul att se!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2014.09.04 - 16:55:15 »

Fast den ska alltså vara blomkålsfärgad.  :confused3:
http://www.skyrk.se/tag/blomkalssvamp/

Nu ska jag strax gräddstuva det som är kvar och äta till en biff, får vi se hur det smakar. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #66 skrivet: 2014.09.05 - 19:08:55 »

Är det här rätt svamp då?

fast den är blomkålsfärgad. Blomkål kokt med paprikapulver  :whistle: :lmao:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2014.09.05 - 19:36:54 »

Det måste vara det, det finns ingen annan som ser ut så där. Giftig var den då inte. Jag åt ju upp allt i två portioner dagarna efter varandra.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #68 skrivet: 2014.09.09 - 19:45:25 »

Jag har fått ihop ungefär 15 liter torkad svamp nu och har nog drygt 3 liter förvälld i frysen. Sugen, Mynlen?  :lick: :biggrin1:

Träffade några i skogen i helgen som hade hittat lite trattkantareller och rödgul trumpet, så de är på gång nu. De som vet säger att det kommer att bli ett bra år för dem också. Om nu bara vädret håller sig drägligt så kan det bli ett mycket bra år! :clap_jump:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2014.09.09 - 20:34:53 »

 :dribble: :w00t: jösses du har nog till hela året!!!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #70 skrivet: 2014.09.09 - 20:49:08 »

Nähädå. Det är inte så mycket som det ser ut, faktiskt. Mycket luft i burkarna blir det. Det går åt rätt mycket när man använder svampen. Mest skräp-/blandsvamp också. Men jag har två burkar med karljohan och det är jättekul för jag har bara hittat enstaka förut, 3 burkar sandsopp (den som smakar som murklor torkad), en burk smörsopp (också kul, för jag brukar inte hitta så många maskfria). En burk örsopp, en annan kul svamp som betraktats som rätt värdelös men blir helt smakförändrad vid torkning. Inte lika speciell smak som sandsoppen, men god. Och så är den fin, för de är mycket små, så det räcker med att klyva dem för att kolla att de är maskfria. Fint med (nästan) hela svampar på trallriken, att man ser både hatt och fot. En knapp honungsburk citronslemskivling - rätt ny art för mig och jättegod - och en burk röksvamp som de flesta ratar men jag älskar. Sen är det bara blandade kremlor och soppar som jag inte bryr mig om att skilja på.

I frysen har jag blodriska och fårticka och en (1!) portion kantareller. Och rätt mycket skogsriska och skäggriska. Gillar nog idalinda. De måste kokas av, så de tappar rätt mycket smak. Finnarna saltar in dem och gör någon slags sallad på dem. Jag brukar blanda dem med annat som har lite mer smak bara. Hade tur sist. Fårtickorna hade kommit och lyste vita överallt, men som vanligt var de angripna. Så kom jag till en slänt där det var alldeles fullt och de flesta var fina. Också en svamp som många tycker är menlös, men jag tycker väldigt mycket om den. Är så härligt att skära tjocka skivor av det där vita fina köttet när man rensar och det är gott med något bitigt i såsen.

Hade jag haft bil, då kunde jag ha sopat ihop ett rejält årsförråd! Men man orkar ju inte varje dag om man ska cykla. 5 vändor har jag varit och då var den första en kortis bara, så nog är det bra utdelning alltid.

Det som tar mest på kroppen är faktiskt att ta redan på allt när jag kommer hem. Stå vid diskbänken i timmar är jobbigare än att gå i skogen, helt klart. Men nu har jag börjat rensa mer av svampen i skogen, speciellt soppar som det går bort jättemycket på. Skär dem i halvor eller fjärdelar om de är stora och tar bort rören och skinnet på smörsoppen. Sen lägger jag bitarna i gamla potatispåsar, de är stadiga och bra. Funkar jättebra. Trodde de skulle förstöras snabbt när man skurit sönder dem, men de klarar sig fint. Sen är det bara att skiva upp bitarna hemma. De är ju redan kollade för mask och det oätliga är bortskuret. Mycket trevligare att sitta på en stubbe och rensa än att stå vid diskbänken och få ont i benen. Blir betydligt mindre att släpa runt på också. Sist plockade jag korgen full 3 gånger och varje gång den var full satte jag mig och rensade upp svampen. Sen kom tickorna och då fick jag ge upp och åka hem.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #71 skrivet: 2014.09.10 - 05:28:59 »

Vilken drömtillvaro!  :inlove:

Annat för en annan som drar omkring på betonggolv hela dagarna.  :sneaktongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #72 skrivet: 2014.09.10 - 12:16:07 »

Det skulle jag inte klara många timmar. En annan måste vandra på mjuk mossa.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2014.09.10 - 12:20:25 »

ha! Nu fick jag en genial idé! Inte så lätt genomförbar förstås men... Eftersom det är mindra jobbigt att stå och gå på mjukt underlag, varför har man inte det t.ex. på arbetsplatser där det är typ löpande band? Kanske något material liknande det där de lägger på lekplatser nu för tiden, som ser ut som sand på håll, men som är mjukt och sviktigt? Brukar snedda över en lekplats bara för att jag tycker det är roligt att gå på. Själv borde jag ha sånt framför diskbänken. och spisen :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #74 skrivet: 2014.09.10 - 12:49:35 »

Vi har mattor för operatörerna som står och går vid maskinerna. Eller ekparket. Och skyddsskor som ska va så bra såååå. Fast jag får ont i mina stortåleder där jag tror artros är på G. Får inte ont i mina barfotaskor. Många har ont av sina skyddsskor.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544