Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.09 - 20:32:18 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varför servern var nere  (läst 10493 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.08.11 - 01:45:31 »

Servern finns på ett stort datacenter i Dallas som heter Colo4. Något gick sönder och det gjorde att större delen av deras anläggning var strömlös i över 6 timmar. De har fixat någon tillfällig lösning, men det kan hända att vi försvinner igen. Dessutom kanske det blir mer nertid när de ska byta ut grejen som ställde till det mot en ny senare. Det var alltså inget fel på vår server, den fick ingen ström bara.

Folk är skogstokiga för det är många webhotell (som måste stå till svars inför sina kunder) som  har sina servrar där såväl som företag.

De har postat uppdateringar på sin sajt istället för det vanliga innehållet. Det var så många som försökte ta sig dit att sidan inte laddades för mig förrän för nån timme sen.
http://www.colo4.com/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.08.11 - 02:14:13 »

Av nån anledning orsakar det ett serverfel när man försöker lägga in bilder. Jag begriper inte hur det kan hänga ihop med strömlösheten.  :pippi:

Jag får väl bifoga bilden istället då. I en av de här bor vår lilla server och är förhoppningsvis trygg nu.  :inlove:


* colo4.jpg (117.34 KB, 1024x1024 - visat 495 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.08.11 - 08:54:07 »

ah skönt att veta att det verkligen var ett fel någon annanstanns. Och inte i min lilla dator :)

Hoppas dom snart har löst allt!

men det märks hur mycket man har vant sig vid att allt fungerar!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2011.08.11 - 09:10:14 »

Det är bara Hemuler som har problem om Bobban är nere mitt på natten :laugh:

Men makens mobil plingar alltid när något post ramlar ner i våra mejl-box så han meddelade mig
att Hemul skyller på mig om att servern är nere... jag brydde mig inte ett smack
och susade vidare :sleep:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.08.11 - 09:43:47 »

nja, den var nere redan igår kväll! jag blev väldigt ledsen  :sosad:.....
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2011.08.11 - 10:01:16 »

Vilken tur att jag hade så fullt upp igår att jag inte hann in på bobban då! Jag hann aldrig märka att något var fel. Hade jag gjort det hade jag säkert inte fått någon sömn inatt.  :eeek:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.08.11 - 10:57:53 »

tur nog har jag gott om erfarenhet i att forummar är nere då och då :) Jag sov gott eftersom jag ändå int :flirting:e kunde göra något åt det!  Stackars Hemul....
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.08.11 - 11:13:49 »

Jo, det började tidigt på kvällen. Som tur var fick jag tag på ägaren till vår server och fick veta vad som hänt. Annars hade jag nog blivit tokig. Hade redan börjat fantisera om att hårddiskarna smält. Jag trodde ju inte det var hela datacentret, så tänkte inte ens på att googla först. Nästan 7 timmar tror jag det blev. Det är extremt!

Jag ryser nästan när jag ser bilder från såna där dacenter. Det är både häftigt och läskigt på en gång. Tusentals serverar... Tänk om det börjar brinna? En bit av internet försvinner - poff!   :shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.08.11 - 11:20:08 »

Men nu har colo4 tagit bort all information! Det var dåligt. De borde väl ha en länk till en infosida. :blink:

Nu  måste jag testa om jag kan lägga in en bild idag.

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.08.11 - 11:20:57 »

 :clapping:

Måste fråga vad fan som kan ha gjort att det orsakade serverfel igår. Mysko.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.08.11 - 12:04:36 »

men om det är ett seriöst hostingsföretag har dom fysika mirror servrar på ett annat ställe!!! Eller har dom inte det?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.08.11 - 12:10:15 »

Det är bara Hemuler som har problem om Bobban är nere mitt på natten :laugh:

Det är inte bara frågan om att sajten är ner en stund, nåja, en ovanligt lång stund i det här fallet, utan om vad som är orsaken. Hade själva servern gått åt helvete hade vi förlorat data. Inte allt, men det senaste. För många andra var det givetvis tiden som var den skrämmande faktorn. Förlorade inkomster och förlorade kunder. Folk flyttade till andra webhotell medan det pågick för att inte i sin tur förlora sina kunder. I USA hände det också  under business hours. Det är nog många som är förtvivlade idag.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2011.08.11 - 12:38:21 »

Jag fattar att det är " big thing" men jag är tacksam att jag slipper att vara beroende av sånt.
Det räcker bara att oroa sig om man har backupp för bilder och annat viktigt i datorn.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.08.11 - 12:42:10 »

men om det är ett seriöst hostingsföretag har dom fysika mirror servrar på ett annat ställe!!! Eller har dom inte det?

Det är det nog väldigt få som har. Här görs ivf täta backupper (jag tror det är då servern blir seg framåt midnatt, det tar en massa resurser) Däremot ska väl datacentret se till att inte sånt här kan hända. Flera stömkällor o.s.v., allting dubblerat liksom Jag förstod inte det tekniska i vad som egentligen hade hänt, men någon minuts nertid ibland är acceptabelt. Shit happens. Så här många timmar är katastrof. Något som inte borde kunna hända hände och när det gjorde det hade de inte kapacitet att fixa det snabbt tydligen. Jag vet inte om det räknas som otur eller om datacentret fubbat sig.

Om jag minns rätt kan ett sånt där "skåp" på bilden rymma upp till 40 servrar beroende på storlek. Bara den raden vi ser skulle det alltså kunna vara 360 servrar. Varje server kan hantera flera hundra domäner, om de är små som vi. Den där raden kan representer 50 000 domäner och mer och det är en stor hall full av dem, kanske flera hallar. Vet inte hur stort det är. Större företag har förstås sina egna serverar och delar inte och man vet ju inte hur fördelningen är, men tanken svindlar hur som.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.08.11 - 12:56:15 »

Jag fattar att det är " big thing" men jag är tacksam att jag slipper att vara beroende av sånt.
Det räcker bara att oroa sig om man har backupp för bilder och annat viktigt i datorn.

Åja. Om delar av din dagbok försvann blev det nog liv i luckan.  :tongue:

Yahoo !
Nu kan jag skriva här igen! :yay: :yay: :yay:
Kan kan väl länka det gamla babblet hit också... försöker lista ut hur... :shy:

http://fetbobba.net/fettskramd-arkiv/43.freebb.com/fettskramd/fettskramd-article392.html
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.027 sekunder med 22 databasfrågor.