Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.04 - 05:43:07 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Viktökningskost  (läst 23207 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #30 skrivet: 2010.08.24 - 23:28:42 »

Jag får nog gå lite försiktigt fram nu, hon blir lite irriterad om man pysslar om henne för mycket. Svår balans det där. Svårt för en mamma som alltid varit den som tagit hand om alla att ta emot hjälp själv.
Det man alltid måste göra i den här situationen är att låtsas om att det inte är någon hjälp. Dessutom så måste man också visa att man behöver dem på ett eller annat sätt (förutom att vara mamma) mer än de behöver en själv. Be om tjänster som du vet att hon klarar av utan att bli för trött, och hon kommer att bli glad över att kunna hjälpa dig. Då skyler du samtidigt över vad du gör för henne, och så slipper du "omhändertagandeproblemet". För det är oftast det som folk irriterar sig grymt på. Detta att aldrig kunna vara till hjälp för någon annan, trots att man har varit det i si eller så många år.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2010.08.24 - 23:55:27 »

Mycket klokt sagt Corny.  :nod-yes: där tror jag nog du satte huvudet på spiken när det gäller Många!  :nod-yes: ...

lite samma taktik som jag använder mig av när det gäller mina föräldrar emellanåt.  :laugh: även om mina är betydligt yngre och jobbar.. men de har det inte alltid så gott ställt ekonomiskt.. men både de och för den delen vi.. firar alltid jul och födelsedagar med en massa pressenter!.. har alltid gjort det liksom.. och jag vet att min mamma älskar att ge oss pressenter.. så jag brukar alltid önska mig något hon kan göra själv! som kryddsalt eller min favorit, Grytlappar!  :inlove: finns inget så bra som mammas virkade grytlappar!  :inlove: på det sättet så slipper någon "tappa ansiktet" genom att behöva säga att de inte har råd med pressenter. för alla människor har ju mer eller mindre mängd stolthet i sig!  :nod-yes:  ....så även din mor Tina.  :nod-yes:  så jag tror att corny har helt rätt i det hon skriver.. be din mamma om hjälp med något.. och i gengäld kan du göra något för henne...  :flirting:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #32 skrivet: 2010.08.25 - 12:51:44 »

Corny, kloka ord. Tyvärr kan min mamma inte göra något allt just nu, så illa är det. Hon läser inte ens tidningen som hon alltid gjort tidigare. Men jag ska klart tänka på det du skriver när hon blir piggare.
Loggat

Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #33 skrivet: 2010.08.25 - 13:07:47 »

Ge kloka råd, om man frågar efter dem, kanske hon kan ge. Om hon orkar tala förstås. Hjälp måste ju inte alltid vara handfast. Men jag förstår att det måste vara en jätte jobbig situation för er bägge två. Jag hoppas verkligen att hon kan gå upp lite i vikt på det hon har valt att äta.  :flowers: Till er båda.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #34 skrivet: 2010.08.26 - 13:55:03 »

Nu kan jag inte göra så mycket. Min mamma har någon tumör som äter alla näring, undra på att hon magrat. Hon har blivit inlagd idag. Jag skickade med henne en flaska äggmjölk i alla fall. Börjar så klart fundera på det här att svälta ut tumören men det känns inte aktuellt. Jag tror tyvärr det är rätt kört.
Loggat

Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2010.08.26 - 13:57:06 »

 :shake_head:

nej, så hemskt...

kram. stor...

 :sad:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2010.08.26 - 14:01:02 »

Å nej.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #37 skrivet: 2010.08.26 - 16:24:08 »

Nej vad hemskt..... :sad:

Styrkekram
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #38 skrivet: 2010.08.26 - 19:29:36 »

Tack goa vänner!
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #39 skrivet: 2010.08.26 - 22:16:21 »

Jag tror att du kanske är inne på något, trots allt. Visserligen är din mamma trött, men om du försöker svälta ut tumören kanske hon blir piggare? Var sitter den, och är den jättestor? Vissa tumörer kan ju vara operabla (eller vad det nu kallas), och då borde det funka att svälta den lite. För då blir ju allt lättare. Men om den sitter på ett "dåligt" ställe blir det såklart svårare.
Tina, trots vad jag skrev innan, så lider jag med dig! Att se sin mor bli sämre och sämre för att sedan få ett sådant besked, måste vara hemskt! Jag kan lugnt säga att jag bävar för den dagen då det är min tur att ta itu med mina gamla och sjuka. Inte för sjukdomen i sig, utan för att man vet att det kommer att närma sig slutet, och det alltid är tufft att säga adjö. Och, tja, jag antar att det är det du någonstans väntar på. Stackars dig! Vad jobbigt!  :bearhug:   :bearhug: :bearhug:

Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #40 skrivet: 2010.08.27 - 10:05:36 »

Ja det är tufft just nu. Dom vet inte var tumören sitter utan bara att det finns en. Hon ligger inne för att dom ska kunna hitta den, först då vet vi hur behandlingen ska bli. En positiv sak är att mamma inte minskat i vikt sedan jag började "göda" henne. Så någon nytta gör kosten trots allt.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2010.08.27 - 10:29:42 »

Bra! Går du dit med mat till henne nu? Så hon inte blir utsatt för Sodexos svältkost menar jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2010.08.27 - 11:02:45 »

Heja dig Tina  :flowers:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2010.08.27 - 22:45:29 »

 :bearhug: hoppas att din mamma blir bättre!! tänker på er båda!  :flowers:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #44 skrivet: 2010.08.28 - 00:10:02 »

Ja det är tufft just nu. Dom vet inte var tumören sitter utan bara att det finns en. Hon ligger inne för att dom ska kunna hitta den, först då vet vi hur behandlingen ska bli. En positiv sak är att mamma inte minskat i vikt sedan jag började "göda" henne. Så någon nytta gör kosten trots allt.
Det kanske är så att den både svälter och göder!  :whink: Fortsätt så, så blir det säkert ännu bättre! Det hoppas jag iaf!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544