Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.05.17 - 03:03:36 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjärnan  (läst 23060 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.01.21 - 18:26:30 »

åååh ja absolut. höja rösten leder inget till. Och man rör ansiktet annorlunda då så att det blir ÄNNU svårare att förstå.  Stå framför mig, inte med ljuset bakom dig.

Jag har mitt arbetsbord så att jag sitter med ryggen mot väggen, helst i ett hörn förresten. Och hemma hade jag en inramad planch så att jag kunde se i speglingen om någon kom in eller i närheten. Fast inte nu längre, nu har jag laptop och sätter mig antingen på soffan eller vid matbordet med ryggen mot fönstret, dvs så att jag har översikt.

Kanhända det har gått litet fel med kursaren, synd det inte gick att klara upp senare.  Invandrare bryr jag mig inte om om dom anser att dom förstått mig eller inte :) jag upprepar ändå. Tills dom upprepar så att JAG förstår att dom förstått vad jag vill :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #16 skrivet: 2012.01.21 - 22:34:49 »

Jag har en kollega som har hörapparater. När batterierna börjar svikta brukar hörseln vika ganska mycket. Han hör väldigt dåligt och vi har en väldigt bullrig miljö. Men så länge jag artikulerar bra och han ser att jag pratar med honom brukar det gå bra. Men har han vänt ryggen till vet jag att jag inte behöver försöka prata med honom. Då får jag knacka honom på axeln först, så vi får kontakt.

Hemul, du får köra artikulationsövningar framför spegeln. Det har jag fått göra när jag sjöng i kör. Inte framför spegeln, men i gruppen fick vi göra övningar för att ljudet och orden skulle höras tydligt. Mycket användbart när man ska prata i bullrig miljö. Ska nog börja köra det på ungarna, för jag börjar ha svårt att höra vad de säger. De kan aldrig snacka ur skägget tycker jag. Mumlar mest och sluddrar.  :glare:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.01.22 - 10:05:10 »

Har dina barn skägg ??  :max-shock:
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #18 skrivet: 2012.01.22 - 10:17:46 »

Man skulle kunna tro det i alla fall.  :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.01.22 - 10:20:37 »

 :lmao:
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2012.01.22 - 13:36:11 »

Intressant detta!

Mynlen, är det så att du har störst nytta av apparaten för just att höra " ljud", jag menar ljud som att en bil närmar sig, någon tappar saker, barnet ramlar... sånt. Så att du kan förstå att något händer " bakom ryggen" eller i rummet bredvid?
Är det målet med hörselapparaten, eller är det möjligt att du kan börja skilja ljuden i talet?

Då är jag nog Hemuls motsats, jag tror mig oftast hitta en balans i pratet med invandrare.
Det beror säkert på många saker, att jag själv är invandrare och kan lätt hitta olika nivåer på språkanvänding.
Dels att sonen har språkstörning, man har varit tvungen att vara tydlig, lära sig att ljuda ordentligt, upprepa,
jag har lärt vilka ord är svåra och vad den andre kan mena när man växlar till något närliggade ord ( meningsmässigt eller ljudmässigt).
och sist , som Sorla, har jag sjungit själv och i kör hela mitt liv och är hysteriskt noggrann att man uttalar även den allra sista konsonanten så att alla kan förstå vad man sjunger. I kören är det, som Sorla sade, extremt viktigt, om 30 personer uttalar lite ditåt, blir det bara mummel av alltihopa.
Mitt problem med invandrare är nästan att i varje sällskap blir jag deras närmaste vän och försvarare i olika sammanhang.
Och innan jag har fattat något säger invandrarvännen att jag är "  deras bästa vän" " du är som min syster"
då får jag oftast lite panik, för jag gillar liksom inte det ansvaret dessa meningar innebär, jag orkar inte riktigt bli någons livlina i livet.
( men jag har uppfattat nu att ibland är jag bland dom få som säger mer än " hej" och " hejdå" till dom... tragiskt )
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.01.22 - 14:19:01 »

För mig har det säkert också att göra med att de flesta jag träffar är såna som jobbar i invandrarbutiker, säljer grönsaker på torget o.s.v. De är som sagt ofta väldigt angelägna att försöka dölja att de  inte förstår istället för att fråga om. Vet inte om de är för att de tycker att de borde förstå för att de har/jobbar i en butik eller vad det är. Det är ju inte alltid stressigt i butiken, men de gör ändå så. Får jag sitta ner i lugn och ro med nån som erkänner när de inte förstår är det inga problem. Min frissa t.ex. Hon har bott här länge och pratar superbra svenska men ibland förstår hon inte, men då säger hon det så då kan jag ju förklara. Det är det där när jag bara märker att det inte går fram som stressar mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2012.01.22 - 17:21:15 »

Jag ser den situationen framför mig, Hemul, jag tror att de i många kulturer bara vill vara kunniga och villiga att hjälpa.
De säger "jo, självklart" även om de har ingen aning om saken, just i butiker.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.01.22 - 20:07:46 »

Idalinda, skälet att jag ville prova igen var mest att ha "mummelljud" till talet. Det ger redan en del " stöd" som gör att communciationen blir litet mindre tröttsamt. Sen är "alarmeringsljud" som folk som kommer roligt också. Jag kan höra skillanden mellan Sari som går (högklackat..) tick tick tick och Jan som slafsar med inneskorna. tsssjplof, tsssjplof! Det var en ganska rolig upptäckt. 

Jag har försiktigt börjat hoppas ändå att kunna förstå litet mer än vad som var målsättningen för det går ju så otroligt bra.Nästa gång jag ska till "avregleringen" (hm hur jag nu måste översätta det,) ska jag även få en test av en logoped, se hur "långt" jag hunnit redan. Och se om träning skulle kunna ge något.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2012.01.22 - 20:16:24 »

Men då hör du ju redan lite skillnad!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.01.22 - 20:19:39 »

visst gör jag. Fredagmorgon "kittlade" något ljud... var det vattenkokaren  :laugh:  jag har den på 6e programmet idag. alltså högre för varje gång. har ett högre program kvar tills jag ska tillbaka i början av feb.

men prat är "samma mummel" hela tiden.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.01.22 - 20:23:58 »

Kanske måste du träna för att börja urskilja enskilda ljud i tal. Du vet, som småbarn med bilderböcker och enkla enstaviga ord. Det här är en kooooo  :cow: och det här är en huuuund  :vovve: och här har vi ett fååååår :sheep::whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.01.22 - 20:33:32 »

hihihi.. jooo det är så.. menigar med olika ljud ska sägas och då måste jag säga om jag hör AAA eller SSS eller vad det nu kan vara. håller dig uppdaterad om vad för konstiga saker jag måste lyssna på :)

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2012.01.22 - 20:34:12 »

Jag kan läsa in nåt trevligt till dig med bara enstaviga ord om du vill.  :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.01.22 - 20:40:47 »

ljudet på min laptop är sönder... :)

Men på datorn ska jag testa litet saker nästa vecka, när Linneas pappa är borta igen...
Loggat



Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544