När börjar man med välling?

Sidor: << < (9/10) > >>

Fjällmor:

Hej!

Inflikar bara lite snabbt att det går alldeles utmärkt att donera bröstmjölk i Sverige.

:nod-yes:

Jag har gjort det.

:bfeeding:

anki:

När jag fick mitt första barn, 1970, kunde jag lämna pumpad bröstmjölk i speciella flaskor man fick från BB i den lilla mjölkaffären tvärs över gatan och Arla (tror jag) såg till att det distribuerades till sjukhusen med avd. för för tidigt födda barn. Det var jätteenkelt, och man fick bra betalt så det verkligen skulle locka mammor med för mycket mjölk att bidra. Nu (i oktober) bad dom min dotter åka från en förort 3 mil norr om Stockholm till jag tror det var Huddinge sjukhus (det var i alla fall söder om stan) och pumpa ur på plats. Inget direkt man lockas göra när man kommit hem med en nyfödd.......
Anki

elocinave:

Jag har alltid haft MYCKET mjölk så länge barnet själv efterfrågade den, dvs. direkttappning :cool:
Men jag försökte pumpa en enda gång och aldrig mera eftersom det inte kom en enda droppe och jag kände mig som en mjölkkossa. Jag är helt övertygad att det var en psykologisk grej.

Jag vet inte heller om jag hade kunnat amma någon annans bebis eller att ge mitt spädbarn till en amma. Det är nog en kulturell grej som vi har växt ifrån lixom...

Men fortfarande: det måste väl vara möjligt att tillverka mjodersmjölkersättning som är nästintill lik modersmjölk. Jag är helt övertygad om det!!! Att det som redan finns (med sojalecitin och vegetabiliska fetter etc.) inte är bra kan väl egentligen alla luska ut, eller? Men ingen gör det :evil:

Corny:

Det här var en intressant tråd. Speciellt som jag nyligen upptäckte begreppet basallergi, vilket innebär att man är allergisk mot både mjölk- och mjölprodukter. Detta beroende på att man får i sig dessa saker så tidigt i sitt liv att kroppen utvecklar någon form av antikroppar mot dessa ämnen. (Kanhända har jag kanske missuppfattat något av detta, men jag har ju då bara läst "sammanfattningen" av det hela.)
Vad jag tycker är extra intressant när jag läser detta, är att när min unge blev lite hungrigare vid 4 månaders ålder, så rådde de mig att föda mitt barn med "barngröt". För annars fanns det risk att det skulle uppstå glutenintolerans. Då reagerade jag självklart inte över detta uttalande, för då var jag ny på allt vad ungar hette i princip, och självklart fick mitt barn gröten. Jag trodde ju att det var bra. Dum och lättlurad nybliven mamma, minst sagt!  :redface: Jag ammade också, så det var ju inte enbart ersättningar (gröten, alltså), och efter den åldern så var det bara hemmagjord mat som gällde. Men det intressanta här, är att man någonstans tror att industriskiten är bättre än det man gör hemma själv!
Jag frågade nämligen om havregrynsgröt, och då sa barnmorskan att det inte var lika bra pga att järnhalten var bättre i den fabrikstillverkade gröten. Kan ju så vara, men hade jag orkat tänka då (vilket jag inte gjorde), så hade jag insett att ungen fick i sig en betydande del järn genom bröstmjölken.
Är de sponsrade på BVC? För det kan väl inte stämma det de sa till mig?

hemul:

Vet inte, men nog låter det konstigt. Betvivlar att barnmat har funnits längre än max 100 år och det dröjde nog innan det blev vanligt hos allmogen.

Sidor: << < (9/10) > >>