När börjar man med välling?

Sidor: << < (8/10) > >>

elocinave:

och jag tror faktiskt att om man vill, så hade det säkert varit möjligt att tillverka modersmjölkersättning som är ändå hyfsat bra. Men jag förstår faktiskt inte vad t.ex. sojalecitin har i modersmjölkersättning att göra.

Hade folk vetat vilken skit det är så hade de protesterad, men man tror ju på att Semper etc. tillverkar bra mat :cry:

hemul:

Men de som behöver ersättning från början då, de första månaderna? Kan de också äta fläsk och potäter, bara man mixar det?

elocinave:

Nej, det tror jag inte. Som jag skrev ovan är det "normala" så att man diar tills man är några månader gammal.

Problem får man ju om man inte kan/vill amma. Jag vet en bekant som hade problem med sina mjölkkanaler. Bebisen fick i sig blodblandat mjölk och kräktes upp varenda lilla droppe som han fick i sig. Så hon kunde ju inte amma och var tvungen att ge ersättning. Tidigare fanns ju andra ammande kvinnor som tog över i sådana fall.

Men idag är man tvungen att mata sitt barn med skit vilket jag tycker är en riktig stor skandal utan dess like  :sad:

JAg vet faktiskt inte var den naturliga aldersgränsen går. BVC säger ju from 4 månader (vissa säger 6 månader) ska/kan man ge smakportioner. Men vad vet jag?!?

Bookia:

Där sa du nåt elocinave....vad har hänt med gamla tidens hjälpammor?  :confused3:  Jag menar, förut när det inte fanns äckliga mjölkersättningar fick man ju ge ungen till en amma, oftast en kvinna som hade fött flera barn och producerade mjölk för en hel kompani, om mamman själv inte kunde amma av olika anledningar.
Jag vet inte om det finns namn på svenska, men på bosniska kallas tom barn som ammats av samma kvinna (alltså inte nödvändigtvis syskon) för "bröstsyskon" eller nåt dylikt. Så det var inte alls ovanligt där nere, vet jag.
Här i Sverige har jag läst någon gång här och där att neonatalavdelningar ber mammor som nyligen fött att donera mjölk, som sen ges till prematurbarn. Uppenbarligen mår dessa småttingar inte alls bra på mjölkersättning, utan man ger de i regel endast bröstmjölk. Sen kan man undra över logiken att ersättningskiten ska plötsligt vara bra för normalfödda barn. Som om de ska vara mindre sköra.  Suck. 
Visst hade det varit trevligt om man som nybliven mamma,  skulle ställa upp som amma för en mamma vars mjölkproduktion inte riktigt vill funka. Då får hennes barn bättre mat, samtidigt som man får en vän och stöd under den jobbiga småbarnstiden. Men Sverige är konstigt land när det gäller samvaro mellan människor.   :neutral:

hemul:

Det var ett program om moderna ammor på TV för några dagar sedan.

Sidor: << < (8/10) > >>