Buljong

Sidor: << < (2/4) > >>

hemul:

Har du provat att ta av locket när du ska reducera?  :lol:

hemul:

Citat från: Levis skrivet 2008.10.30 - 11:38:09
--
Tack för den länken, har lusläst den nu. Det där tycker jag att jag borde klara av.

--

Man behöver inte krångla till det, som sagt. Häv i lite vinäger och grönsaker bara. Och räkna inte med att det ska bli så smakrik buljong på fläskben, men den är god ändå. Fin att koka kålsoppa på. :tasty:

MiaP:

Jag kokade fläskben till buljong i går. Jag kom på att jag skulle steka benen i stekpåse först för att få de brynta, till det la jag ett par morötter och ett par lökar. Kryddade med salt och peppar och eftersom min olivolja var slut tog jag lite ister i stekpåsen. Efter 1½ timme tog jag ut påsen från ugnen och tog av köttet från benen sen la jag benen i pastagrytan och hällde på buljongen från stekpåsen. Så fyllde jag på med vatten i höjd med benen och kokade i 7-8 timmar och ställde det att kallna. I dag tog jag fram kastrullen och kunde skrapa av ca 150-200 g ister och silade buljongen. Hällde upp i låga formar och det blir perfekt buljong. Det blev en stor karott med kött. Och köttet kostade 12 kr för 2 kg. Köttet räcker till minst 2 middagar för 4 personer. Passar ju bra när älgköttet till kalops kostade 170:-/kg.  :yay:

idalinda:

ta av locket  :sneaktongue:, kan inte tänka mig att jag inte gjorde det, men vad-vet -jag  .
Hur mycket häller jag med vinegär då ?

hemul:

Lite granna bara. Det ska ju bli gott också.

Sidor: << < (2/4) > >>