LCHF-bok

Sidor: << < (3/4) > >>

hemul:

Vad är "Varför då?" för bok? Den handlar väl inte om hur barn blir till? :goggle:

Levis:

Det är en barnbok för de riktigt små, cirka 4 ord per sida. Och bilder att peka på förstås!

hemul:

Jaha, det var då tur!  :lol:

Levis:

Nu har jag läst ut både Skaldeman och Stenålderskost på 2000-talet. Måste säga att jag tycket mycket bättre om Skaldemans bok. På något sätt gav den mer fakta, även fast han själv varken är läkare eller forskare.

Boken om stenålderskost hade jag nog inte lånat om jag hade läst den engelska titeln först, The 30-day low-carb diet solution. De skriver över huvud taget ingenting om stenåldersmänniskornas matvanor, så den svenska titeln är missvisande.
De förespråkar lågt kolhydratintag, men inte alls i närheten av så lågt som Skaldeman. Dessutom så ska kolisarna ersättas med protein, inte med fett. De säger emot sig själv flera gånger om, t ex så skriver de om att vi är offer för den fettsnåla dieten, men ändå skriver de inte att vi ska öka på fettmängden. De skriver över huvud taget väldigt lite om fetter, inte så mycket mer än de ska ätas med måtta och att så mycket som möjligt av fettet ska vara bra och naturliga fetter och oljor.
Om drycker skriver de: Vatten är visserligen det bästa vätskealternativet men det finns även annat man kan dricka. Alla drycker som inte innehåller kalorier är tillåtna. Detta inkluderar dietläsk, kaffe (med eller utan koffein), te samt mineralvatten med eller utan kolsyra.
På sidan efter (!) drycker skriver de följande om sötningsmedel: Var försiktig med överdriven användning av konstgjorda sötningsmedel. Drick till exempel inte den ena dietläsken efter den andra eftersom den söta smaken kan lura kroppen att tro att den fått i sig socker och därmed börjar producera insulin..... För en del kan samma sak hända med koffein.
Dessutom gör de väldigt mycket reklam för andra böcker de har skrivit. Titt som tätt står det något i stil med: detta kan du läsa mer om i vår bok xxx. De har visst skrivit ett helt gäng med böcker tidigare.

hemul:

Å fy! Jag trodde Eades var bra!  :puke1:

Tack, du sparade lite pengar åt mig där.  :wave:

Sidor: << < (3/4) > >>