Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:46:11 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kevin Hall  (läst 8800 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2019.11.09 - 11:31:08 »

Jakob Gudiol länkar till en artikel på New York Times (som normalt sett är betalartiklar men man har tydligen 1 preview)

I studien jämförde man ultraprocessad mat med mer oprocessade livsmedel. Bägge grupperna fick äta så mycket de ville och man bytte efter halva tiden så bägge grupperna åt bägge dieterna. När de åt den processade maten åt bägge grupperna upp till 500 kcal mer per dag än på den oprocessade. Det finns naturligtvis befogad kritik mot studien som att det var en väldigt liten grupp och väldigt kort tid men det är svårt och säkert också dyrt att göra sk "inward" studier.

Citat
In order to look for factors associated with ultraprocessed food that might cause weight gain, Hall recruited 20 adults between the ages of 18 and 45 to move into an inpatient ward at the N.I.H. Clinical Center for four weeks. They were each randomly assigned to one of two groups. One ate meals consisting primarily of ultraprocessed foods, including many that people typically consider healthy: Honey Nut Cheerios, Yoplait yogurt and precooked frozen eggs. The other group ate mostly unprocessed foods, including oatmeal, roast beef, Greek yogurt, fresh scrambled eggs and barley. The meals offered to each group contained an equivalent number of calories and proportions of carbohydrates, fat and sugar; participants ate as much as they wanted. After two weeks, the groups switched diets.

On the ultraprocessed diet, the subjects on average consumed 500 more calories a day and gained two pounds. A possible reason: The participants’ levels of PYY, a hormone that suppresses appetite, were lower on it, while the levels of ghrelin, a hunger-stimulating hormone, were higher. Because the nutrients were constant, the researchers theorize, the processing itself may somehow trigger the hormonal changes. In a paper published in Cell Metabolism in May, they write that “limiting consumption of ultraprocessed food may be an effective strategy for obesity prevention and treatment.”

Länk till artikeln
https://www.nytimes.com/2019/10/24/magazine/why-isnt-there-a-diet-that-works-for-everyone.html

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2019.11.09 - 23:05:26 »

Intressant. Speciellt det där med PYY. Som jag aldrig hört talas om tidigare, bör tilläggas.

Jag har ju två teorier.  :cool:

Att lågt näringsinnehåll, inte bara få kalorier, gör att man inte blir mätt. Det kan nog vara ett problem med i stort sett all mat idag, men i processad mat lär man ju ha förstört mer av den lilla näring som fanns från början än i hemlagad.

Tror också att ju mer finfördelad maten är, desto mindre mättande är den. Jmfr potatismos och kokt potatis. Man kräver ganska mycket mer potäter om den kommer i form av mos. Och processad mat är för det mesta mer eller mindre pulvriserad och sedan hopfogad igen till nån slags bitar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2019.11.09 - 23:18:55 »

Tycker det här med processat är intressant när det gäller vegankost också. Jag umgås med en del veggos. Just de jag känner verkar inte särkilt orienterade om näring.

Två yttranden nyligen.

1. Men får i sig näringsämnen från spannmål som man inte kan få på annat sätt.
När jag försynt undrade hur människan överlevde som art innan vi fann på detta med spannmål förstod man inte vad jag pratade om. Gud skapade Vetet. Och det vart afton, och det vart morgon, den första dagen.  :tongue:

2. Man behöver inte äta kött. Det finns fullgoda alternativ. Quornbiffar t.ex. är ju jättegott och nyttigare än kött!
Påpekade att om man kollar vad kött innehåller och vad quorn innehåller så är listan för quorn rätt kort jämfört med den för kött  och då hittar man ändå bara uppgifter för utvalda ämnen. Och är det varkligen så smart att äta högprocessad mat? Oförståelse igen.

Det finns ju veggosar och veggosar. Men de jag känner lever mycket på köpebröd, quornbiffar, sojakorvar, matfettblandningar, sojamjölk och -grädde o.s.v. Eftersom de inte blir mätta (fullt förståeligt) blir det mycket efterrätter och fika. Gärna pajer med vaniljsås från en tetra. Det enda oprocessade är grönsakerna till maten och det är ju också de som får maten att förefalla så jäkla nyttig vid hastigt påseende. Men hur stor del utgör grönsakerna?

VET att det finns veggosar som gör allt själva, odlar eget, får proteinerna från oprocessade baljväxter o.s.v. Men det här är stadsveggosar. Det retar mig bara därför att de är så jäkla självgoda och tvärsäkra på att de lever så hälsosamt och miljövänligt. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2019.11.10 - 08:17:21 »

Jag håller med dig om det där med oprocessat. Som van köttätare kan jag lätt fixa en måltid med enbart livsmedel som inte har en innehållsförteckning. Men i tidens anda försöker jag dra ner på köttet genom att försöka äta en del vegetariska rätter och försöker då hitta recept för det. Jag vill inte ha ersättningsprodukter som ska likna kött och då upplever jag att det blir lätt begränsat till bönor och linser. Eller så kan jag göra ngt själv men då är det rätt omständlgt upplever jag att göra det från grunden. Jag inser ju i och för sig att det beror på att jag inte är van så jag tränar lite då och då.

Däremot har jag inga planer på att gå ifrån mjölkprodukter.  :smile:

Jag brukar köra potatislunch ibland på jobbet, a la potatisdieten, och då märks det verkligen att kokt potatis har bland det högsta mättnadsindex som finns i matvärlden. Jag upplever verkligen att jag inte klarar av en tugga till men sen sitter ju inte mättnaden i lika länge eftersom jag inte fått i mig lika många kalorier som vad ögat tror.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2019.11.10 - 17:19:21 »

Men i tidens anda försöker jag dra ner på köttet genom att försöka äta en del vegetariska rätter och försöker då hitta recept för det.
:max-shock:

Men ska korna stå där och idissla och prutta medan de producerar mjölk kan man väl lika bra äta upp dem sen? Eller ska man mala ner dem till gödsel till Oatly's havreåkrar?  :biggrin1:

Äter du bara kokt potatis eller fläskar du på med smör?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2019.11.10 - 21:15:22 »

Men ska korna stå där och idissla och prutta medan de producerar mjölk kan man väl lika bra äta upp dem sen? Eller ska man mala ner dem till gödsel till Oatly's havreåkrar?  :biggrin1:

Äter du bara kokt potatis eller fläskar du på med smör?

Jo det är klart att de inte bara ska stå och producera mjölk och det vore väldigt resursslöseri att inte äta upp dem sen. Men vi vi behöver förmodligen inte äta så mycket kött som vi gör idag. Och överlag skulle vi behöva producera vår mat på ett bättre sätt. Som du skrev så utarmar vi våra jordar och djuren får inte äta det som är bra för dem. Kan vi verkligen äta fisk på ett hållbart sätt? Jag kan varmt rekommendera programmet Det stora matsvinnet som finns på Kunskapskanalen fram till juli 2020. Vi slänger enorma mängder mat för att vi av tradition inte äter delar av den. Tex blomkål tror jag de säger att vi bara äter 40% av det som vi skulle kunna äta. https://kunskapskanalen.se/program/16789/det-stora-matsvinnet

Jag skär potatis med skal i mindre bitar alternativt klyftor och lägger med skalet ner i en ugnsform. Innan de torkat strör jag på grillkrydda och lägger 1-2 tsk smör i botten. Ställer in i ugnen i 200 grader i 20 minuter, tar ut dem och rör runt i formen så att det lilla fettet sprids på potatisen och sen in i ungefär 20 minuter till. Klart!  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2019.11.11 - 00:14:54 »

och lägger 1-2 tsk smör i botten.

 :max-shock:

Men vad är det med dig? Har du börjat äta fettsnålt också?  :sosad:

Håller med om att vi kanske inte behöver äta så mycket kött som vi gör. En del äter ju otroliga mängder (*host* Tommy *host*). Men jag tycker JAG mår bra av kött, har alltid gjort, och har svårt att hålla mig mätt utan. Men för mig räcker en 200 g.

Programmet tror jag jag såg när det gick på TV. Eller snarare när det låg på SVTPlay eftersom jag inte har nån TV.  :lol:

Jordarna lär väl inte bli mindre utarmade för att vi slutar äta kött. Jag tycker vi måste göra något åt HUR vi odlar och föder upp djur. Det är nog den industriella skallan och medföljande metoder som är det stora problemet. Vi bor faktiskt i ett land där vi både har plats och (borde ha) råd att ta några steg tillbaka. Fast visst ja. Jag glömde det där med marknaden och tillväxten... :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2019.11.12 - 21:25:25 »

Jepp här blir det fettsnålt lite då och då  :nod-yes:

Måste ju tänka på kalorierna  :laugh:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2019.11.13 - 02:13:16 »

En potatis mindre och matskedar smör istället för teskedar?

Bara potatis och smör kan jag äta och bli mätt på. Det har jag gjort i nödsituationer (camping). Men tror faktiskt att jag skulle må lite illa av att äta bara potatis. Mår illa av att äta bara magert kött också om man äter så mkt att man ska bli mätt av det. Alltså utan varken fett eller kolisar till.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2019.11.16 - 07:45:06 »

Grejen är att det är väldigt svårt att överäta enbart kokt potatis.
Men illamående, nja det undrar jag. Snarare väldigt uttråkad på kort tid  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2019.11.16 - 07:54:17 »

En gång när både jag och min kompis mådde illa var vi på utflykt och åt bara en kyckling som hon hade stekt. Den var klart vanskapt och hade små lår och stora bröst. Vi började båda må illa och då var vi inte ens mätta. Och det gick över fort, så ingen matförgiftning eller så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2020.03.10 - 13:22:27 »

Detta är helt sjukt och oförklarligt. Det här är en av trådarna som borde ha rykt om en backup installerats. Vad fan har hänt här?  :loony:

Jag gjorde en backup (bara text alltså) på de inlägg vi gjort efter det datum Yupapa sa att backupen var ifrån. Allt finns kvar.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.034 sekunder med 23 databasfrågor.