Ghee

Sidor: << < (11/12) > >>

hemul:

Du kan inte ta en vanlig silduk. Lägg en bit lakan eller liknande i ett durkslag. Melitta funkar, men en del säger att det inte är så nyttigt, att lim och skit kan lösas ut. Jag tror inte ditt var riktigt klarnat om det tog sån tid. Det brukar rinna som vatten i början, sen mot slutet blir det ju lite segt.

Det spelar ingen roll hur du gör bara du inte bränner.

Nizhoni:

En bit lakan borde jag kunna få fram, ska absolut prova det, tack! Spelar det någon roll om det är vävt på vanligt sätt eller som satin?  :hm-hm:
Visst, Melitta kanske inte är så nyttigt men jag använder det ju aldrig till kaffe i alla fall.

hemul:

Vet inte. Har aldrig använt satintyg till silduk.  :tongue:

Har för mig att farligheten har att göra med den heta oljan. Fettlösligt lim kanske? Den kan ju vara betydligt varmare än vatten också. Ivf, du kan låta oljan svalna av en del innan du börjar hälla. Grumset sätter sig bättre då och risken att skolla sig är mindre. Var försiktig om du använder melitta. Det kan bli rätt ranglig uppställning och välter filtret mot en så får man nog brännskador som heter duga på lilla magen. Mitt välte en gång när jag stötte till det med grytan, men från mig tack och lov. Fick bara ett litet stänk på armen. Efter det har jag blivit mycket försiktig och öser över oljan med en soppslev. Dessutom är det risk att man smälter filterhållaren om man häller i den skollheta oljan.

Nizhoni:

Har ett lakan av bomullssatin som ska kasseras, så jag provar väl i alla fall.

Ja det blir lätt rangligt med melittahållaren, det upptäckte jag förra gången men som tur var välte det aldrig. Har för mig att jag lät oljan stå en liten stund innan jag började hälla upp den förra gången, just för att den är så sabla het annars.

Mynlen:

går nog bra med satinväv, om den är bomull vill säga. Annars är det polyester eller en annan konstgjord fiber och det vet jag inte hur den håller sig i hett fett..

men är den satinvävd men bomull går det nog bra.

annars kanske kassera en gammal köksduk som är vanligt vävd.. (tuskaft eller kypert) Dom brukar vara bomull :)

Sidor: << < (11/12) > >>