Ghee

Sidor: << < (10/12) > >>

Mynlen:

har läst mycket om valio.
nu är jag avis  :so_mad: :so_mad: :so_mad:

hemul:

Ja och saltar man själv smakar det som fäbodsmör nästan! Jag började salta själv för att jag blev rädd för antiklumpmedel. Men det visade sig bli så mycket godare att nu vill jag inte äta köpesaltat. Jag tror att det beror på att saltet inte blir så homogent blandat, utan det är som små klumpar av saltare smör, om du fattar. Och att det är godare med kavarnmalt havssalt förstås.

Mynlen:

det förstås. Saltat smör är ovanligare här. Det går att köpa men är dyrare.

mm för några år sen gick det att köpa normandiskt smör, saltat och extrasaltat. DEN var också mycket god. mm det hjälper ganska bra att skriva så mycket om mat, jag har inte snaskat i mig något under tiden hahaha!

hemul:

Det kan det göra. :nod-yes: Nu när jag håller igen på kalorierna också så är jag hungrig på mer när jag äter, men det går över efter ett par timmar. Jag brukar faktiskt kanalisera det genom att tänka på nästa måltid, vad jag ska äta och hur gott det ska bli. Kanske krångla till det lite med saker som måste förberedas eller börja fixa med grönsaker eller så i förväg. Man skulle ju tro att det skulle göra en mer hungrig, men det gör att jag blir fokuserad på och ser fram emot nästa mål istället för att sura över att det förra målet var lite för litet.  :shy:

Just ja, ni har ju så klart osaltat smör! Bra, då kan man göra som man vill. Svårt att få bort saltat om det redan är där liksom.  :lol:

Nizhoni:

Jag tror nästan att jag måste prova göra ghee igen, trots att jag inte gillar när det stänker. Hur var det nu, smälte ni smöret på högre värme och sedan sänkte eller hade ni svag värme hela tiden?  :hm-hm:
Och silade med vad? Kaffefilter tog halva dan och tygfiltret släppte igenom allt.

Sidor: << < (10/12) > >>