Hur gör man skivbar leverpastej?

Sidor: << < (2/7) > >>

berittis:

Får skriva de andra recepten senare, mina barnbarn påkallar min uppmärksamhet.  :smile:

hemul:

Ska den in i ugnen så måste den ju vara bakad. Men tack för receptet ändå. Har dåligt med riktiga pastejrecept så det är bra med lite idéer.

berittis:

Har googlat på kokt leverpastej men det är också i ugnen.  :confused3:

berittis:

Här är recept från mormors kokbok: 1 kg svinlever, 1 kg svinkött av bogen, 20 gr. bästa vetemjöl, 1 stort ägg, 25 gr. salt, 15 gr. malen vitpeppar, 10 gr. finhackad lök, 1 tsk. citronsaft, 1/4 tsk. stötta nejlikor. Till formen: skirat ister, späckskivor.
Levern sköljes och får ligga i vatten ½ tim. Torkas och skäres i stora tärningar. Köttet ansas och skäres även i stora tärningar och alltsammans males 4 gånger genom köttkvarn. Ägget vispas upp med mjölet, som får stå och svälla en stund, blandas sedan med köttmassan till en smidig färs, i vilken saltet, kryddorna och citronsaften inblandas.
En avlång, rätt hög fyrkantig bakform bestrykes i bottnen och på sidorna rikligt med ister. Hela bottnen täckes dessutom med tunna späckskivor och färsen på fylles. Den täckes med ett lager ister och överbindes med smörat papper. Den ställes i en långpanna med kokande vatten och får koka sakta omkr. 2 tim. Pastejen får kallna i formen och stå över natten. Formen bestrykes då utvändigt med hett vatten. Man har ett stort stycke staniolpapper i beredskap, stjälper ut pastejen därpå och lägger det nätt omkring den.

I det här receptet står det inte att den ska in i ugnen. Så den kokas väl på spisen då. Men i långpanna? Kan ju knappast vara en vanlig stor långpanna. Men så här står det iaf. Verkar vara en sats för en stor familj dessutom. 

hemul:

Vete sjutton jag heller. Hur gammal är kokboken? Och står det verkligen bara 20 g vetemjöl? Det är ju nästan ingenting. Bra för oss iofs, men är det bra för pastejen?

Fundarar på om man skulle kunna ta ett vanligt recept, t.ex. något av dina, och prova att koka i nån slags burk med lock. Har nämligen hittat en beskrivning, men den är så löst hållen. Hade hoppats på nåt bättre. Ivf ska alla ingredienser vara råa och man ska sjuda i 80 ° i ett kärl där locket sitter fast...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=80344.0

Tack för att du lägger ned tid, berittis!  :flowers:

Sidor: << < (2/7) > >>