Vad blev vi sjuka av egentligen?

Sidor: (1/5) > >>

hemul:

Kan inte släppa det här med vad av allt man uteslöt i kosten det var som gjorde en sjuk. Tror inte riktigt på detta med den totala mängden kolhydrater. För att krångla till det så tror jag däremot på att när man väl är insulinresistent/diabetiker så är det klokt att hålla nera på kolhydraterna, även om inte nödvändigtvis till ett minimum, och vara noga med källorna de kommer ifrån.

Skräpmat och industrimat pratas det en hel del om och jag brukar tänka att jag åt ju inte det, inte i någon omfattning som kan ha betydelse.  Bröd äter i princip alla, så då måste det vara spannmål, har jag tänkt. Men brödet jag åt köpte jag i affärn, precis som de flesta andra. Det kan ju betraktas som en industriprodukt om något.

Tänk om det inte är spannmålet i sig, utan vad man gör med det som är problemet?

Subcalva:

Citat från: hemul skrivet 2015.08.08 - 13:25:45
--
För att krångla till det så tror jag däremot på att när man väl är insulinresistent/diabetiker så är det klokt att hålla nera på kolhydraterna, även om inte nödvändigtvis till ett minimum, och vara noga med källorna de kommer ifrån.

--

Men hur förklarar man i så fall de diabetiker T2 som väljer att äta vegetariskt eller veganskt och till och med lågfett som ju äter hög procentandel kolhydrater? Många av de kan ju lägga av med medicin och har då blivit insulinskänsliga igen. Till skillnad från de som kör lågkolhydrat som ju i och för sig inte kallar sig botade utan kallar det diabetes typ 0.

hemul:

Ja, det är sant. Men om man inte vill bli vegetarian, så är det klokt att dra ner på kolisarna. Det finns väl som vanligt flera sätt att flå en katt.

Men faktum är att de flesta av oss som har minskat rejält på kolhydraterna har blivit friskare. Vad jag iundrar är varför. Det finns säkert olika orsaker som stämmer på vissa specifika fall, men det borde också finnas någon gemensam faktor, tycker jag, som alltså gör att nästan alla mår bättre, även om på lite olika sätt.

Ary:

För mig verkar det handla om en kombination av kolisar, fett och för mycket kcal.... Som vegetarian mådde jag förträffligt men låg lågt på både protein och kcal tror jag och gick ner i vikt, lchf/lowcarb samma sak.... Nu är jag ju ingen expert på området...

Sorla:

För mig känns det relativt säkert att det är spannmål. Jag blev ju mycket bättre när jag började LCHFa. Men sen började jag med Finncrispen. Och fick tillbaka huvudvärken. Men kopplade inte ihop det alls. Trodde det var ost. INGENSTANS kunde jag läsa att gluten skulle kunna vara en stor trigger.  :shake_head:

Det var först efter katastrofsemester med brusten blindtarm som tog en himla tid att läka. Då jag valde att utesluta gluten helt för att försöka få tarmen att uppföra sig igen upptäckte jag att även migränen nästan försvann helt.

IBS och Migrän är tydligen tätt sammanlänkade har jag fått lära mig senare. Och därmed är det ju lätt att se att allt som kan reta tarmen även retar nervsystemet.

Sidor: (1/5) > >>