Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.06.28 - 03:25:08 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 25   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: dages rätt !  (läst 169926 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #270 skrivet: 2010.03.26 - 23:15:11 »

Idag var det en riktig gourmérestaurang hemma hos oss, eller vad säger ni ?

hängmörad ekonöttkött som lövbiffar
bea-sås
morot-palsternacka-sesamfrö = raggmunkar

dricka:egen vinbärssaft blandat med bubbelvatten

efterrätt
ungsbakat pumpa med banan och honug täckt med en tunn marängtäcke, till det jordgubbar

Allt så närproducerat och ekologiskt som möjligt.
kött från ekobonden i närheten, havsalt och ekopeppar
beasås: ekosmör, eko-närprod-ägg, egen persilja och gräslök, vitpeppar, dragon  och vitvinsvinegär från butiken
saft från trädgården och bubbelvatten från kranen
pumpa från trädgården, bananen eko och honungen från äggtanten också,
jordgubbar från närodlaren som hälst inte använder konstiga medel i odlingarna
nu skryter jag , hörs det , men jag är väldigt nöjd med det som vi har åstadkommit i vår matlagning.
Den enda tillsatsen är väl klumpförebyggandemedlet i smörens salt 
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #271 skrivet: 2010.03.27 - 00:01:25 »

Slurp, säger jag om det! Låter jättegott!!!  :drool: Och har man så fina köpställen som du, SKA man skryta om det! Lyckliga, lyckliga du!  :nod-yes:

Här var det önskemål om hemlagade hamburgare, så då fick det bli det. Inget ekologiskt alls, tyvärr, men det var helt ok ändå!  :lol:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #272 skrivet: 2010.05.19 - 22:01:04 »

Som vanligt på onsdagskvällar i det hemulska pörtet blev det helstekt anka. Till det rostade rotfrukter, i såsen en skvätt sherry och några droppar  honung. Inte dumt.  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #273 skrivet: 2010.05.20 - 09:27:42 »

I gårkväll åt vi fjärliskotletter som vi fyllde med källarrökt bog och fet ost, tyvärr stekte jag dem lite väl hårt  :bang_head:. Till det hade vi haricot verts-kladd (lät kokta bönor, svettad gul lök och vitlök, kryddor och kräm fräs). Till min förvåning köpte älskade att det inte var ris eller pasta till köttet för att det var mkt bönor... :max-shock: Bönor hör väl kanske eg. inte till lchf men det skiter jag högaktningsfullt i  :lol:. Hade nog varit gott med ngn sås till, men haricot verts-kladdet är ju ganska kladdigt ändå så :smile:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #274 skrivet: 2010.05.20 - 09:29:06 »

Som vanligt på onsdagskvällar i det hemulska pörtet blev det helstekt anka. Till det rostade rotfrukter, i såsen en skvätt sherry och några droppar  honung. Inte dumt.  :cheeky:
...anka :dribble:, vill också ha en sån onsdagstradition!!!  :crazy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #275 skrivet: 2010.05.20 - 15:08:53 »

Ja alltså, jag skojade. Jag åt anka igår, men inte är det varje vecka inte. Inte varje år ens. :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #276 skrivet: 2010.05.20 - 16:29:53 »

 :jumplol:

nyfångad röding

smörstekt

tillsammans med vitlök, purjo, citron och haricot verts

Snabbmat  :flirting:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #277 skrivet: 2010.05.20 - 17:13:43 »

 :whistle: :whistle: :whistle: :lol:

Jag måste bara understryka att det där med honung och sherry i såsen var ett lyckokast. Jag brukar ha i en sked gelé, men nu hade jag ju ingen och så hittade jag ett recept med lönnsirap och då tänkte jag varför inte honung. Ihop med sherryn blev det en jättebra brytning. Skulle normalt ha tagit portvin, men jag hade ju inget sånt heller...  :shy: Hur som var den här kombinationen suverän. :tasty:

Och jag menade ett par droppar honing. Det var inte ens en halv tesked, kanske  en kvarts eller en tredjedels. Till en portion sås då, inte till hela ankan. :tongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Fjällmor
Superhero
******

Smörklickar: 18
Offline Offline

Antal inlägg: 1808



Hemsida
« Svara #278 skrivet: 2010.05.20 - 17:31:18 »

honing är super  :clapping:

Jag kokar hallon å blåbär och sötar med lite honung

Godaste drottningsylten ever!

 :nod-yes:
Loggat

Peace, love and all that jazz!
/Fjällmor

Stolt 4-barnsmor som älskar att springa barfota över fjället och har ett passionerat förhållande till sin vedspis.

Viktreser från 106 kg till "må bra"vikt - dagsform? 75 kg!

Hälsoreser - dagsform? Obeskrivlig. Är värkfri efter 10 år med värk...
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #279 skrivet: 2010.05.20 - 22:10:30 »

Ja alltså, jag skojade. Jag åt anka igår, men inte är det varje vecka inte. Inte varje år ens. :shy:

Misstänkte väl att du for med osanning  :angrywife:  :lmao: Åt jättegod anka på Mallorca ihöstas, med bärsås typ skogsliga bär som hallon o blåbär lr vad det kan tänkas varit. Låter kanske lite suspekt men var superbt!!! :dribble:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31115



Hemsida
« Svara #280 skrivet: 2010.05.20 - 22:42:37 »

Det är gått med lite sötma till fet fågel, det kan inte förnekas. Å till revbensspjäll också. :tasty:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #281 skrivet: 2010.05.26 - 23:43:29 »

Det blev något gott idag , fast ungdomarna tyckte att man skulle kunna jobba lite mer med såsen och kryddningen.
Så om ni kommer på något smart kan ni tipsa oss !

jag hittade en recept på nätet och försökte. kebab-liknande sak skulle det bli ...

först kokade man en hel bit ytterlår av nöt ( ca. 1 kg) med buljong-vatten, några svartpepparkorn och ett par tsk salt.
c.a 90 minuter.
Dessa skivades i tunna bitar och fick sedan stanna i kylen.

Ungdomarna skulle fixa resten på kvällen:

Alla skivor på en långpanna + olja , lite salt och spiskummin  ( frågade inte kocken om han lade dit något mer? )
ugnen på 275 grader och bitarna vändes ett par gånger under 10 minuter .

till det vit sås  2 dl meze , lite salt, krossad vitlök, gräslök ( och lite mynta enligt receptet, men vi hade bara pepparmynta och testade det lite försiktigt)

Enligt mig riktigt gott ( men nu har jag förstås snuva pga, 1 msk meze  :mad_roll:)

Men kryddningstips mottages gärna !
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #282 skrivet: 2010.05.27 - 01:02:08 »

Kryddning till kebabkött? Är det det du är ute efter?
Iom att sk vanligt kebabkött (limmade fläskslamsor, eller vad det nur är), är ganska så hårt kryddat, kan jag tänka mig att ungdomarna tyckte att det var för mesigt. Kan tillägga att riktigt god kebab i Sverige görs av lammkött som är långstekt och sedan skuret i tunna, långa strimlor. Möjligtvis kryddat med salt, peppar och vitlök. Smakar inte mycket alls egentligen, annat än kött. Till detta kryddstark tomatsås, bröd och grönsaker. Man måste självfallet ha med pepperoni bland grönsakerna. Annars blir det inget kebabsting.  :whink:

Just ja, kryddningen. Jag har för mig att man använder chilikrydda, grillkrydda, vitlök mm till fläskkebaben. Den är ganska så hårt kryddad iom att det ofta är "dåliga" köttbitar som används. Nästa gång kanske du skulle lägga det kokta köttet i marinad efter kokning. Ungefär som man gör med tjälknöl. Tror att det skulle kunna bli ganska så bra med en marinad av krossade tomater,vitvinsvinäger, olja, vitlök, chili, svartpeppar, salt, paprikapulver, samt någon örtkrydda. Vilken vet jag inte riktigt, men skulle tippa på en blandning mellan lite dragon, lite mejram, samt basilika. Sen innan ni äter sätter du helt enkelt ugnen på grill och värmer upp köttet så att det får den där knapriga kebabytan. Och oj, nu såg jag att du redan hade skrivit det.  :redface:

Såsmässigt kan jag tipsa dig om majonnäsbaserade kalla såser till kebab. Detta efter att ha blivit "tvungen" att äta hamburgerdressing till kebab, då det inte innehåller mjölkprodukter. Smakade faktiskt helt ok. Men de kebaber jag åt i min ungdom hade alltid smakrik tomatsås med sting, så det är det jag fortfarande drömmer om. Tyvärr får man bara de där mjölkbaserade såserna idag.




Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #283 skrivet: 2010.05.27 - 06:52:37 »

nej men , ett stort tack Corny, tanken med en tjälknöle blir nog helt rätt !
Vi har lagat rätt mycket grytor , vilka maken gillar skarpt, men jag har saknat lite krispigare varianter också.
Det här låter som att det kan bli något bra.

Dessutom kan jag förbereda en större mängd när jag ändå är på farten och ha köttet i kylen, underlättar under helgen
att ha nästan färdigt mat redo!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #284 skrivet: 2010.06.02 - 23:23:10 »

Vi är visst dummisar ,men att steka rostbiff i ugnen är inte riktigt våran grej.
ingen vill ha " rött " kött och utgången är ganska osäker när man steker en så stor bit.

Jag läste på nätet att man kan strimla den och steka.
Då blev det wok med grönsaker  och rostbiff marinerat  ett par timmar i olja, salt, spiskummin, ingefära, vitpeppar och svartpepper.
köttet blev lyckad.

däremot blev det lite njaa till sötsur-sås som jag tillagade för första gången i mitt liv.
Det var inte alls svårt att göra ,men i alla recept skulle man ha för mycket maizena/ potatismjöl, för när jag vispade in det sist,
blev det gelé av alltihopa :smack_head:
Smaken var rätt och maken och jag käkade det glatt.
Mellansonen gillar inte sötsur-sås meddelade han när han såg såsen
och den älsta som älskar sötsur-sås var så tveksam till konsistensen att han vägrade blanda såsen till maten ...

suck,
Men själva woken blev lyckad i alla fall !
Loggat
Sidor: 1 ... 17 18 [19] 20 21 ... 25   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544