Bookias icke sammanhängande språkliga uppkastningar

Sidor: << < (7/33) > >>

Bookia:

Hej och hå! Imorse upptäckte jag en mycket positiv och intressant sak.

Det år så att min vikt har varierat kring 90kg, par hekto upp eller ner, men den magiska lägre gränsen var 89.6kg. På pricken, jag vet inte hur många morgnar jag har vägt precis så, aldrig mindre. När jag vägde mig imorse visade vågen på 89.1kg. Jag vet att det bara är vatten, men bara det att jag kommit under 89.6kg är en rejäl uppmuntran, så denna fasta kommer jag absolut fortsätta mig.

Annars så känner jag mig svagt hungrig, men det är inte så värst många timmar kvar till kl 12 så det kommer gå bra. Igår kväll och även nu imorse har jag lite huvudvärk, kan bero på hungern men det kan lika gärna bero på alldeles för många timmar framför datorn.  :bg:

Bifogar en graf över min vikt, jag tänkte fortsätta lägga upp en ny med par dagars mellanrum. Varje dag känns lite overkill.  :flirting:

idalinda:

När du har läst nu , så frågar jag :

Kan man bara bestämma ett klockslag och sedna köra 24 timmar det ena och det andra sedan.
ELLER ska man läsa lite först och rekommenderas det något speciellt  under första tiden ?
Ska man bara dricka vatten / te under fastan ?

Bookia:

Vad jag har förstått så ska man helst bestämma ett klockslag, kl 12 på dagen är lagom, då blir fastan och icke fastan ungefär lika långa. Äter man inget alls en hel dag och sen äter hela nästa dagen blir fastetiden över 30h eftersom man räknar med natten där man sover. Så det bästa är ju att börja och sluta med kl 12. På det viset äter man några måltider varje dag och slipper bli vimmelkantig av hunger. Alltid en fördel.  :flirting:

Vatten och te under fastan rekommenderas, dock bara koffeinfritt, dvs rooiboste (rött te) samt örtteer. Koffein kickar igång insulinutsöndringen så det ska helst undvikas. Kaffe är självklart helt uteslutet. Koffeinfritt kan gå. Jag har aldrig testat, dricker bara kaffe på jobbet för att hålla mig vaken och då blir det kaffe med koffein.

Mina tidigare erfarenheter av fastande säger mig att första par dagar kan bli lite jobbiga, men håller man sig till LCHF de dagar man äter och fastar enligt konstens alla regler, bör ketosen kicka in efter 2-3 dagar, och därefter ska det vara smärtfritt.

Många av de som kommenterar och påtalar att de har haft problem med IF verkar dock vara människor som är gravt beroende av antingen kaffe/koffein eller cigaretter/nikotin. De klarar inte att hålla nere intaget av sina giftsubstanser, vilket gör att de ger upp fastan efter bara några dagar.
Sen verkar det vara som att många använder IF som en ursäkt för att äta kolhydrater (igen). Jag håller fortfarande och läser om IF, men rent logiskt bör effekten blir sämre om man varvar fastan med kolhydratätande.

Men jag läser vidare och rapporterar här allt eftersom.  :lol:

idalinda:

Hur går det ? --- Jag är sååååå nyfiken!

Langhol:

Hur går det med din fasta, Bookia?:neutral: Jag är nyfiken! :whistle:

Sidor: << < (7/33) > >>