Hur många barnfamiljer här?

Sidor: << < (9/9)

idalinda:

Mina tonåringar 12-18 var alla stora när vi började med LCHF, 8-14 år då.
Det var mycket enklara att förklara fakta för en 10-åring än för en 4-åring.

Hos oss är den yngsta mest sugen på godis och köpepizza, senast idag kom han hem från skolan
och ville han köpepizzaaaaaaaaaaa. ( han fick ungsrostade grönsaker och gårdagens stek istället :flirting:)

De älsta har nästan blivit LCHF-talibaner.
De petar på oss om vi skulle köpa något med kolhydrater och läser innehållsförteckningar och räknar e-tillsatser i butikerna.

På sommaren och julen släpper vi lite taget...

Ealina:

Jovisst är det så att barn är barn.
Sonen vet att det är onyttigt med socker och han frågar ofta om det finns socker i det eller det. Och han äter smör eftersom "det är så nyttigt" även om han egentligen inte är så förtjust i det. Och ost&skinkrullar äter de gärna till mellanmål. Så lite har han ju snappat upp :thumbsup:

Men middagarna är svårare. Jag vet att alla barn har stadier då de väljer bort vissa saker och kanske snöar in på en enda sak istället. Men det är ju synd när de väljer bort fisk och kött och snöar in på pasta..  :eek:

Vad gäller godis så äter de bara det på lördagar och det räcker med bara nåt litet symboliskt, som tex 4 godisnappar eller ett kinderägg. Jag är glad att vi lyckats med det i alla fall! ;)

Monkan:

Jag har två barn, en son på 7 år och en dotter på 8 år. Jag äter LCHF, min man äter kolhydratreducerat (men knappast LCHF). Barnen äter inte LCHF. Tyvärr äter de ofta flingor till frukost (orkar inte ta den fajten - hade ju varit enklare om man varit två vuxna som var överens). Flingor (typ Special K och sånt) tycker jag är det absolut sämsta man kan äta. En macka med rejält med smör och pålägg behöver inte vara fel. En portion havregrynsgröt tillagad med en smörklick behöver inte heller vara fel. Alltså inte för en frisk unge utan övervikt i alla fall.

Lunch och mellanmål äter de i skolan. Middag äter de samma som oss vuxna (LCHF) men oftast med tillägg av kokt potatis (någon gång ris eller pasta). Sonen älskar potatis och mackor och skulle nog kunna leva på det   :sad:

Godis på lördag, läsk eller saft bara på helgen. Glass betydligt mera sällan än förr och aldrig på en vardag (vilket faktiskt hände förr). Sockerkonsumtionen har minskat i detta hushåll sedan LCHF började.

Jag tänker att det är bäst att föregå med gott exempel och inte tvinga på barnen något. Dom är såpass stora att dom har egna åsikter om vad de vill äta. Om de börjar få problem med akne i tonåren sedan kan jag ju tipsa lite försiktigt igen....

Corny:

Jag har också barn, och min åsikt är att småknattar behöver bra mat punkt och slut. Så länge det inte är för jäkla mycket halvfabrikat, är jag nöjd. Eftersom ungar växer, så behöver de också mycket kolhydrater i vissa perioder av sitt liv. Jag vet precis när min ska till att skjuta i höjden, för då tiggs det om pannkakor (vanliga sådana, alltså!) var och varannan dag. Eftersom mitt barn helt klart behöver något i pannkakorna, så får det lilla skrället just en massa pannkakor under dessa perioderna. (Vet nämligen inte vad jag annars ska göra!)
Annars kan det vara önskemål om alltifrån grönsakssoppa till köttfärslimpa, så jag bryr mig inte så mycket om det blir pannkakor varannan dag i en vecka en gång var tredje eller fjärde månad. 

Ealina: Alla barn snöar in på pasta då och då! Det är bara att lura dem med en massa goda och nyttiga såser!  :lol:

Sidor: << < (9/9)