Hur många barnfamiljer här?

Sidor: << < (8/9) > >>

Lingon:

Citat från: Corny skrivet 2009.09.19 - 21:32:46
--
Citat från: Lingon skrivet 2009.09.19 - 18:06:52
--
I min sons skola går de på restaurang och äter – eleverna får matkuponger – och skolan ligger i ett industriområde, så det är riktiga husmanskostrestauranger med portioner för folk med tungt fysiskt arbete och inte för små samhällsvetarelever. Som vanligt på restaurang lägger de inte upp maten själva, utom vid salladsbuffén. Och så får man kaffe med (söt) kaka efter maten  :rolleyes: fast det äter han inte.

I princip tycker han det är bra med mindre kolhydrater, men han får sina nudel-, popcorn- och godisryck, inte så sällan heller.

--
Det låter utmärkt i mina öron. Sådana restauranger serverar ofta både god och nyttig mat. Dessutom är den troligen bra mycket bättre än vanlig skolmat. Kaffe och kaka efter maten, tycker jag är en trevlig gest från restaurangens sida, men det är kanske inte nödvändigt att äta...

--

Trevlig gest, ja absolut!

Det är tung mat med mycket av både fett och kolhydrater, men du har säkert rätt i att den är bättre än vanlig skolmat med lätt-tjafs och hel- och halvfabrikat så långt ögat når. Tänkte inte på det  :smile:

Sorla:

Jag har också ett gäng ungar och en man. -96, -98, 01, -66.  :lol:

Eftersom jag är nybörjare så är de nyfikna men inte övertygade. Ingen av dem behöver gå ner i vikt. Ännu. De tränar mycket, men de är riktiga sockerråttor.

Särskillt yngsta som är en tjej. Och hon har ett sjuhelsikes humör.  :fork_off: Hon skulle verkligen behöva fasas över till min kosthållning. Men nu får hon åtminstone bra fetter och mindre tillsatser än förr.

Hennes storebröder gillar min mat och har börjat steka ägg till frukost.  :inlove: Men pasta, ris och potatis vill de ha. Och mackor!

Maken följer mina framsteg med intresse. Det ligger ju även i hans intresse att jag blir kvitt min huvudvärk.  :sex:  :bg:  :tongue: Men godispåsen på lördagarna vill han inte avstå. Han tycker nog att det är lite jobbigt att tänka om, med matlagningen också. Men det är ändå oftast jag som lagar maten. Så han har tid att lära sig.

idalinda:

Hos oss är en fördel att båda jag och maken bestämde för LCHF tillsammans .

Det viktigaste är att ge tid åt alla, ersätta sakta alla gamla vanor med nya , nästan likadana.
För det finns pizza, paj, pannkaka, vofflor, kakor och bullar .
Om man i början stoppar i barnens/ makens varianter lite mer socker och mjöl , blir det ändå mycket mindre än på dom vanliga.

Ealina:

Jag är mamma i en barnfamilj    :inlove:

Sonen är född -05, dottern född -08 och nu har vi en till på gång som kommer att vara född -10.

Jag har ätit lchf sedan september-09. Maken var lite skeptisk i början men förstår det braiga med det hela. Dock har han lite svårt för att sluta med kolhydraterna ändå.. Sonen ratar allt som inte är pasta/ris/smörgåsar så det är svårt. Om jag struntar i att servera pasta/ris/smörgåsar så äter han ingenting alls.. Dottern börjar nu komma till samma stadie som sonen..  :smack_head: ..men hon äter hellre pålägget än smörgåsen just nu i alla fall  :thumbsup:

Nu under graviditeten har vi inte ätit särskilt bra alls. Massa halvfabrikat (om jag lagat mat öht).  :redface:
Men det ska bli ändring på det snarast!

Sorla:

Ungar är ungar. De ser och lär. Sen är frågan av vem de lär mest. Kompisar, skola eller föräldrar. Men jag tror ändå att om man låter tiden gå och man envisas med att själv äta så bra det går så kommer något korn av intresse väckas tillslut.  :nod-yes:

Mina telningar förstår vitsen med att jag äter som jag gör. Ibland anammar de min mat, men oftast vill de komplettera med de vanligaste basvarorna. Och visst vill de ha läsk och godis så fort de får en chans. Men jag är övertygad om att de får med sig bra kunskaper in i vuxenlivet ändå. Och framför allt så lär de sig laga mat av bra råvaror oavsett om de sen väljer att ta pasta till istället för blomkålsris eller liknande. Välkommen hit förresten!  :wave:

Sidor: << < (8/9) > >>