Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.07 - 23:08:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 104 105 [106] 107 108 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 936789 gånger)
0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
/LO

Smörklickar: 17

Antal inlägg: 1269

« Svara #1575 skrivet: 2011.05.17 - 19:25:04 »

Bra jobbat! Du har varit superbra tycker jag! :flowers:
Loggat

LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1576 skrivet: 2011.05.17 - 20:28:15 »

En makalös flit!  :worshippy: Jag hoppas du sover på nätterna.  :smooch:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #1577 skrivet: 2011.05.17 - 20:38:26 »

Grattis till sonen!  :flowers:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #1578 skrivet: 2011.05.17 - 22:41:45 »

glomde nämna LCHF-kakan, en modifikation av mandel-morotstårtan, jag tillsatte även banan.
Sedan testade en vanlig tårtbotten den också förstärkt med banan, sällskapet gillade!

Och sedan flera plåtar viras-semla-frallorn även några av dom med banan. Ugnen var väl på 10 timmar. :max-shock:

jag ville testa hur det skulle fungera för studenttårtan och den HC-varianten fick alltså klart Godkänt.
Dessa mer lowcarp-varianter var ok, men nära jag inte fixar grädde, blir det lite konstigt ändå, lite bär visst, men inte riktigt en bakelsekänsla. men det får duga.

Studenttårtan ska bakas under den sista veckan , banan i degen, kiwi och hallon som fyllning har studenten och maken funderat fram.
Dessa två skulle fungera fint ihop med den lite söta banantårtan. Till det absolut grädde ( jag föreslog vanijkräm och det nickade till )
Och sedan är det tänkt en socker överdrag, vad den nu heter, en sockertäcke som blir helt slät ,lite som marsipantäcke.

Han någon av er pysslat med en sådan?
Om det inte lyckas finns det ju alltid grädde.

I morgon tar jag det lungt, kolla växter ute, vattnar, packar och går till sjukgymnasten för massage, det lär behövas efters dagens
matmaraton. Men det är också skönt när det är gjort, kart, färdigt! :yay:  oavsätt hur det känns i morgon. :loony:

Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #1579 skrivet: 2011.05.18 - 00:04:34 »

Du pratar om Sugar Paste!  :lol: jo det har jag arbetat med!  :nod-yes: ...
kavla ut tunt och lägg över tårtan... precis som med marzipan... använd ett så "glatt" underlag som möjligt och strö lite potatismjöl på både kavel och underlag... så fort det börjar klibba.. dit med mera potatismjöl!  :nod-yes:  SugarPaste är något fastare än marzipan och kan kavlas tunnare utan att gå sönder. går också jättebra att modelera figurer och utsmyckningar med det!  :lol: 
Jag använder oftast "kusinen" till Sugar paste. den kallas Flower Paste. den massan stelnar och blir hård. något som krävs när man gör sockerblommor.  :nod-yes: några exempel på hur det kan se ut finns på min gammla hemsida:  http://katta.filosoferar.se/A54796
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1580 skrivet: 2011.05.18 - 22:44:12 »

Kwidel, du är numera utsätt för min mentor i ämnet student-tårta.

Jag älskar ju att göra och decorera tårtor, men jag har alltid täckt med grädde, så
det känns lite läskigt att börja med en helt ny material.

Så om jag bara hinner gör jag nog en provbakning när jag kommer från Finland.

I Finland är det vanligt att man " blötar" tårtavåningar mellan fyllningarna, antingen med mjölk, läsk eller saft,
så då finns det ingen risk att tårtan blir torr under sugerpaste.

Några frågor:

Har du någon bra recept eller länk till både degen ( sugerpaste och flower paste ) eller köper du dom färdiga?
Kan man färgsätta med vanlig karamellfärg?

Det ska bli sonens bild printat överst, så jag behöver bara lite blommor eller studentmössor kring bilden, kanske något längst kanterna.
Gör du dekorationer färdigt några dagar innan? var/ hur ska de sparas i så fall?

Maken menar att man måste ha grädde under täcket, tror du att det fungerar?
Jag skulle ju ha sokerpaste över den översta tårtbiten bara...

( jag vet inte om jag hinner hit på morgonen... men återkommer på måndag hem från begravningsresan, så då vill jag snacka vidare)
Loggat
kwidell

Hemsida
« Svara #1581 skrivet: 2011.05.20 - 01:57:33 »

Härifrån köper jag: http://kakburken.se/
jag har aldrig provat att tillverka sockerpastan själv... vet inte ens om det går ärligt talat  :redface: utan jag köper den färdig.  :nod-yes: från kakburken kan du beställa den i andra färger än vitt också om du vill. men själv tycker jag om den vita. den är så härligt kritvit!  :inlove:
se här! http://www.kakburken.se/index.php?cPath=82&kakburkenID=cbe9d87c2c541fc693e535ddde0aa30e

Färgsätta med karamellfärg går. men du kommer inte få så mörka färger. detta pga att karamellfärgen är så pass okoncentrerad att den späder ut pastan för mycket!.. den blir bara kletig och går inte att arbeta med.  :shake_head: så ljusa nästan pastellnyanser går bra.. men försök inte få till några mörka nyanser. till det behöver du andra matfärger.

om jag förstår dig rätt så kommer du bara använda sugarpasten till toppen av tårtan.. inte till sidorna? det fungerar aldeles utmärkt.  :smile: om du gör dekorationer i sugarpaste så stelnare de Litegrann om du gör dem innan. förvara svalt men INTE fuktig. om du gör dekor i Flowerpaste så stelnar de helt och skall förvaras i rumstemperatur men också utan fukt. dekor i flowerpaste håller många år!

att ha grädde under fungerar bra. så länge du inte lägger på sockerpastan för tidigt... den drar nämligen åt sig fukt och blir geggig. så du kan inte lägga på den dagen innan vid lunch. men sent på kvällen är ok.. bäst blir om du lägger på samma dag. traditionellt brukar man ha smörkräm under. då denna inte avger nämnvärt med vätska. men grädde fungerar som sagt var också bra!
om du förvarar sugarpasten i kylskåpet så tänk på att den inte får komma i kontakt med bakre väggen (som ju ofta har några droppar kondensvatten på sig)
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

kwidell

Hemsida
« Svara #1582 skrivet: 2011.05.20 - 02:09:51 »

Sugarpaste stelnar rätt snabbt. så när du arbetar med den se till att linda in biten du inte arberar med helt i plastfolie.
när du arbetar med degen så ha potatismjöl i beredskap. så fort händer eller underlag börjar bli "klibbiga" på med potatismjöl.  :nod-yes: en fördel är att ha kalla händer  :flirting:

bild på sonen på tårtan sa du.. en sån där tjusig tryckt oblatbild?! de är supersnygga!  :w00t: se till att lägga på den så sent som möjligt bara! så minimerar du risken att den blir kladdig.  :nod-yes: om du vill kan du lika gärna använda dig av marzipan under. men tänk på att den oftast blir fuktigare av nån anledning? så då gäller det verkligen att lägga på bilden precis innan servering!  :nod-yes:

sugarpaste och flowerpaste är båda jätteroliga och enkla att arbeta med  :nod-yes: så det kommer du klara lika lätt som att odla grönsaker!  :laugh: :flirting:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1583 skrivet: 2011.05.23 - 16:45:44 »

Tillbaks!  :nod-yes:

Jag återkommer till studenttårtan om några dagar / veckan Kwidell!

Nu försöker jag orientera här hemma och fatta beslut vad ska göras under närmaste dagarna ute och inne.
Herrskapet här hemma hade i alla fall gjort sitt väl, alla växter hade överlevt, nya land har grappats och fått ett fint grästäcket.
Kocken hade fixat mat åt alla.

Den stora frågan är kommer vädret att vända till frostnätter något mer eller vågar man börja plantera ut redan NU ??
Klart.se visar rejäla plusgrader till 5. juni, men osäkerheten råder oftast fram till den 10.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1584 skrivet: 2011.05.28 - 10:34:54 »

Jag måste göra den enklaste av enkla varianter nu... jo det gäller tårtan.
Jag såg en färdig tårta där sockerpastan hade skurits öppet i mitten så bilden syntes, och bitarna från pastan var utvikade runt bilden, så som den hade rivits fram... hänger ni med?

Det skulle kunna vara rätt enkel att göra för jag måste släppa detta med att börja pyssla med smådekoration.
Det hinner jag bara inte.

1) smörkräm under bilden, menar sånt som man har som fyllning på drömtårtan? osaltat smör, florsocker, ägg-gula?
2) om man lämnar den översta tårtlager torrt ( inte fuktar med läsk/mjölk som man gör i Finland) skulle man kunna sätta foton dit direkt och den skulle känna sig torrare? Blir det något problem med att bara ha tårtan under bilden?

3) jag vill nog täcka hela tårtan med sockerpastan utan kruseduller.

4) Funderar just hur mycket material jag ska beställa för två 30pers. tårtor ...

5) Jag vill hemskt järna göra tårtan klar på kvällen innan ( öppet hus kl 15.00), annars har jag tiden innan kl 10.00.
Men den tiden ska räcka till oss alla att göra oss i ordning och hämta blommor och ...
Får väl vakna kl 4.00  :shock:

6) Kan man kavla sockerpastan färdigt kvällen innan och rulla den inlindat på plast eller något i kylen?

7) jag funderar om jag ska ha något grädde/ vaniljkräm som fyllning tillsammans med frukt och bär hur blir det då att ha smörkräm som översta lager... passar det tillsammans?

och sist
8) jag kommer även serverara en variant av kladdkaka som har vit choklad överst, dessa ligger i frysen och ska tas till upptidning en halv timme innan. Skulle färska amerikanska blåbär och färska blad av citronmeliss / stevia fungera som dekoration på dom?
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1585 skrivet: 2011.05.28 - 10:45:32 »

9) nu var jag på kakburkens sida, hur mycket sockerpasta behöver jag  för två stora tårtor? Räcker den stora paketet på 1 kg?

10) om jag har bilden på mitten och sockerpasta täckandes... jag funderar att köpa en studentmössa som dekor, men blir den fjuttigt liten där på kanten? Behöver den några blommor som kompisar där på hörnet nära bilden... eller ska ja skippa hela mössan där?
Fy vad detta är svårt nu  :sneaktongue: HJääääääälp mig !
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1586 skrivet: 2011.05.28 - 10:51:51 »

Själva festande studenten är nu på väg till sin studentbal med foto, träning, uppvisning, picknik, middag ... med sin "frak iklusivt allt".
Vi ska fara efter så att pappa kan köra deras kortege , pappan ska till frissa nu... på eftermiddan smäller det  :yay:!

Jag försöker släppa planeringar, funderingar och huvudvärken för dagen, sedan börjar vi om i morgon.
Allas fritid är redan inställt fram till studentdagen  :nod-yes:

Fönstermålning, storstädning, altanoljning, köksmöbler ska lackas, extra möbler lånas, och porslin också, handlas mat, tårtor ,
alla plantor ut .... två veckor tid.... ajajaja....
Om jag ropar här på hjälp är det alltid akut  :lol:!
Loggat
Sorla

Smörklickar: 32

Antal inlägg: 5277

« Svara #1587 skrivet: 2011.05.28 - 17:23:38 »

Och var är Kwidellan nu när hon behövs pronto! Jag är till ingen hjälp i detta. Men jag sitter med hjärtat i halsgropen och hoppas att ni håller hela vägen ut. Men ni verkar vara en fantastisk familj som hjälper varandra så det ska nog gå vägen.  :smooch:

Men är det så här det ska vara, då vill inte jag vara med när det är dags för våra ungar att ta studenten! Det är bara några fjuttiga år kvar.  :shock:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
kwidell

Hemsida
« Svara #1588 skrivet: 2011.05.29 - 12:27:05 »

:wave: Felåt! händer lite annat knas på min front. men nu är jag här.

1. Ja precis sådan. bara ett tunt lager.. vi pratar i princip att du brer på med en smörkniv liknande mängd som mycket smör på en macka.  :nod-yes:
2. det borde fungera. men bilden kaaan kanske halka runt lite då.. har inte provat själv så jag kan inte lova något. du skulle isf kunna "dutta" dit små prickar av grädde el liknande i ytterkanten, vara som små klisterklickar liksom.
3-4. att täcka hela tårtan är inga problem. mängden är jag osäker på... speciellt eftersom jag inte vet storlekten på dina tårtor....
9. jag tror det borde räcka. men för att vara på den säkra sidan skulle iaf jag beställa lite till utöver det paketet.  :redface: heldre för mycket än för lite liksom!
5 jag förstår så väl hur du har det.
6. ja det går utmärkt. kavla ut och lägg på plastfolie. rulla samman och täck med mer plastfolie så det är tätt.
7. inga problem. "krydda" smörkrämen med extra vanilj så smakar det ypperligt.  :nod-yes:
8. det låter som en jättebra ide!  :thumbsup:
10. eftersom tårtan har bilden på sig så behöver den inte så mycket mer dekor. om du vill ha med en studentmössa skulle jag nog rekomendera att du sätter den på kladdkakan. lägg den ovanpå en liten "bädd" av stevia/citronmellis blad så blir det vackert.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #1589 skrivet: 2011.05.29 - 21:08:22 »

tack kwidell!  :inlove:

Min tanke är två nästan ungplåts-stora tårtor, kanske 5-7cm höga, det ska räcka för 30 pers på fredag och det
kommer ett stort ungdomsgäng på lördag så det får bli en egen tårta för dom med, det är inte roligt att börja då med en halväten tårta och halva bilden kvar...

Kanske är det bäst att köpa 2 kg sockerpasta för säkerhets skull.

Jag har 11 kladdkakor i frysen... hmm, ska ja köpa  11 studentmössor också... eller går det att flytta den över till nästa...
Så att jag kanske köper bara några...

Nu måste vi testa hur vi kan skanna in bilden på datorn, det är ju en gammal bild vi ska ha där.. 18 år gammal.... :inlove:
Det måste hända typ NU, för de behöver ju några dagar på sig att leverera också.
Loggat
Sidor: 1 ... 104 105 [106] 107 108 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544