Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.11.02 - 11:36:04 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 191   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Idalinda och Styrmannen minskar barlasten  (läst 932819 gånger)
0 Medlemmar och 34 gäster tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial

Smörklickar: 41

Antal inlägg: 6909

« Svara #495 skrivet: 2009.11.09 - 19:13:27 »

Min mamma fyller år på vår bröllopsdag , så vi kanske avvarar  en halvtimme åt henne på något fika-ställe i centrum, sedan ska vi runt i centrum.
Så tror jag att det blir. :nod-yes:
Finska smörgåsgurkor är bara ett måste och dom hittar man i Stockmann !

I morgon kommer kökstapeter hem! :yay:
Vi har letat efter en omöjlig hylla/ skåp på 37 cm. Det är precis så bredd vi har kvar i hörnet bakom frysen.
Om vi har ändrat oss femton gånger.
Ikea hade en hylla på 37 cm ( 900kr), men den hade fel färg ( vit)  ( skulle behöva lackering) och var lite för hög för våra smaklökar.
Vi fick ett tips om en snickeri som skulle ha bra kvalité och bra priser...  vi förväntade ett pris på ca. 2000 kr ( av skivor och sprayfärgat ).
priset visade sig vara 4500 kr + moms.
Då fick Styrmannen brottom till byggfirman här i byn. innom ett par timmar hade vi måttbeställda delar färdigsågade för 620 kr hemma  :lmao:.
I morgon hämtar han en färgspruta för 700 kr och rätt färg ( samma som luckorna , nästan vitt). Det blir perfekt och sprutan har vi sedan kvar för framtida projekt .

På onsdag börjar hyllbygget och färgsprutandet ,det kan behövas ett par omgångar, så vi får se när det ska blir tid för tapeter.
Vi behöver även måla köksbord, bänkar och soffan, få se om det sprutas eller målas med pensel, in i köket eller i garaget, det får vi se.
Nästa vecka kan det faktiskt vara klart, i alla fall i det hörnet :lmao:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 63

Antal inlägg: 31115

Hemsida
« Svara #496 skrivet: 2009.11.10 - 03:30:27 »

Kan man beställa färdigsågat efter mått? Är det spånskiva eller?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #497 skrivet: 2009.11.10 - 14:08:10 »

Det är en mdf-skiva kvalitén ungefär som ett skåpstomme, inte en spånskiva utan mer pressad och slät.
Skivan kostar 600 spänn ( 22 mm tjock ) det finns även tunnare, tror jag.
Sedan är det bara att rita en karta hur man vi ha skivan sågad så fixar dom det i firman färdigt.
Ibland medan man väntar, ibland lite senare. Denna gången tog dom inget betalt för sågningen heller,
ibland tar dom 50 kr för det.

det är smidigt när man slipper såga och mäta hemma, och linjerna blir garanterat raka så att hyllorna inte glappar någonstans.
Tapeterna har landat hem också... det börjar ta sig ....
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #498 skrivet: 2009.11.10 - 15:35:30 »

Låter ju jättebra. Hoppas de har nåt sånt här också.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial

« Svara #499 skrivet: 2009.11.10 - 18:14:45 »

Det fattas en " viktig verktyg" så det blir inte så mycket gjord just nu.
Vi måste nog till närmaste storstan imorgon för 100-laps-verktygs-skull ,men då tror jag att jag passar på och handlar också något fint
till resan  :nod-yes:
Loggat
kwidell

Smörklickar: 29

Antal inlägg: 4160

Hemsida
« Svara #500 skrivet: 2009.11.14 - 17:38:10 »

det tycker jag låter som en bra idé! alltid kul att ha något nytt fint på sig när man ska göra något speciellt!  :whink:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #501 skrivet: 2009.11.16 - 18:18:21 »

Det händer även om det syns inte så mycket just nu.
Under veckan har köksmöbler ( bord, bänkar och en gammal soffa) slipats och målats 3 gånger till samma vit-beage-nyans som köksluckor.
Lika så har den lilla hyllan som Styrmannen ska tillverkat fått samma nyans på sig.

Han har målat för första gången med en spruta ( kostade 1300 kr ) men man får en fin jämn yta på hyllan med den.
och som sagt kostar hyllan fortfarande inte 4500 kr + moms  :lol1:

Jag krävde att sprutmålningen skulle ske i garaget, och även han fattade till slut att vi hade haft ett vit jul i köket annars  :cry:.
Vi har räknat idag hur vi ska lägga upp tapeterna ( sjögräs saker 91 cm breda rullar ) . Det är mycket att fundera kring dom och de var så hiskeligt dyra så man vill ju att det stämmer på en gång, missar vi ett enda längd, måste vi beställa en ny rulle för det spännande priset 700 kr / rulle.
Och nej, trotts sin bredd innehåller inte rullan mer tapet än en vanlig rulle, den är bara 5,5 m lång ...

Vi hoppas att få tapeterna upp i morgon, och spruta ett lager färg på hylldelarna, så att hyllan skulle kunna monteras på onsdag.

Det känns bara hela tiden att nya moment dyker upp  :sad:, trotts att det ser färdigt ut , behöver vi måla en del till ( vi har byggt in en ventilationsapparat),  montera ett par hyllor och sätta mer träpanel på väggarna just där hyllorna ska vara.
Klä om sockel ( 3 sockelådor finns redan på plats  :yay:) och spika dit golvlister... säkert något smått till , puuh,

Ni råkar inte ha överflödiga bordsskivor och bänkskivor av äkta valnöt  :whink: ? Dom gamla är av dåligt gammal furu och väldigt bankade av 3 barn under 17 års tid.
Vi skulle gärna vilja byta ut dom ....
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #502 skrivet: 2009.11.17 - 20:04:25 »

Vikten igen efter mensen 75,6 kg  :yay:
Och inställningen är stenhård, under 75 kg snarast  :smack:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #503 skrivet: 2009.11.17 - 20:23:01 »

Man får gratulera igen då.  :smile:
Loggat

esther
Sr. Member

Smörklickar: 16

Antal inlägg: 305

« Svara #504 skrivet: 2009.11.18 - 22:22:02 »

:thumbsup:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #505 skrivet: 2009.11.21 - 23:02:23 »

Läget är rätt så bra just nu:
Både jag och Styrmannen går ner i vikt !
Jag nosar nu 75 kg gränsen och Styrmannen väger under 115 kg  :flirting: ( Han är 190 lång )

Men min näsa säger nu många bra saker ,den börjar rinna för " allt" och jag mår illa av godis/ mörk choklad också.

Så maten består av fett, kött och grönsaker.  Låter mycket som LCHF  :lol:!

Det finns inget utrymme för mjölprodukter ( Andra får äta yogurt och grädde, men maten innehåller inte det)
Inte för minimalt mjöl heller  och jag har lyckats avstå nu från av socker också.

Vi testade ett par nya sorter av mörk choklad , och en av varje räkte , dom var inte goda, men mådde en aning illa och på kvällen trodde jag nästan att gallan skulle få spader, men det blev inget värre så jag kunde till slut sova.

men man får vara kreativ med maten nu, eller rättare sagt monoton ... vilket fall effektivt verkar det va.

vi har varit duktiga också:
I dag fälldes det 4 träd på tomten ( körsbär, plommon, päron och äpple) dom gav dåligt med frukt och vi äter frukt så minmalt så det var ingen idé att ha dom kvar. detta innebär mer odlingsyta nästa sommar  :nod-yes:.
Under veckan blev också köket tapetiserad ,nu fattas det bara " lite till" där.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #506 skrivet: 2009.11.28 - 19:32:52 »

Nu finns bara " lite till " kvar på köksrenoveringen.
Tapeterna är uppe, en stor hylla också¨.

Kvar: ett par hyllor ska sågas av valnötskivor som vi har hemma ( det ska göras av maskiner i bygghandeln )
En låda ska tillverklas ovanför kyl-frys för att täcka el-uttagen på väggen ( vi hittade inte lämliga 2meters skåp  :sad: )
             ( då kan man ställa några saker över kyl-frys utan att behöva vara rädda att saker hamnar över ventilationen där uppe )
Det fattas även golvlister och sockeltäckning under skåpena
Ett el-uttag sak bytas ut
Vi har en ventilationssystem som " fyller på en överskåps plats" där har vi en mdf-skiva framför och där är det tänkt att ha en TV.
 TV:n ska handlas och dess bakgrund ska målas eller täckas med något material
Några lampor till ska installeras in i dom öppna hyllorna och ev, två nya kopas bredvid spisen
Sedan behöver vi en ny spis också och en gardinstång ( ska vi ha den gamla eller hitta på något nytt ??)

Men trotts den långa listan börjar det se färdigt ut nu :nod-yes:

Styrmannen väger 115 kg och jag stampar på 75,5 pga dom chokladbollarna ett par dagar sedan.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial

« Svara #507 skrivet: 2009.11.30 - 18:45:09 »

Läget : Styrmannen firade idag 114,4 kg
jag vägde 75,1

Nu blir den stora utmaningen: vi reser iväg i morgon till  Finlandskryssningen.
Det blir bara mat och åter  mat hela tiden, buffén till tisdagskvällen och frukosten är redan bokade.
Resten tar vi som vi känner.
Jag har shoppat mig loss på festkläder, trodde att klänningen ( en liten svart sak ) var dyr ...500 kr ( där ser ni hur ofta jag köper kläder när 500 kr är dyrt),
men sedan fattade jag att det behövs lite nya underkläder, några smycken, strupbyxor, en liten festväska, en schal , örhäng, håruppsättning ...
så 500 kr var bara förnamnet.
Jag hittade några toppar också och en nattlinne, så det brann nog 2000 spänn. Skorna hade jag redan innan, som tur var!

Nu blir det fest  :inlove:
Loggat
Lisbeth
Hero Member

Smörklickar: 21

Antal inlägg: 677

« Svara #508 skrivet: 2009.11.30 - 19:47:45 »

:max-shock: Dyrt tycker jag. Det är nog vad jag sprättar på ett helt år på kläder ,skor,o div annat.
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #509 skrivet: 2009.11.30 - 20:23:25 »

:byecry:
Loggat

Sidor: 1 ... 32 33 [34] 35 36 ... 191   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544