Subcalva

Sidor: << < (9/11) > >>

Subcalva:

I första hand skulle jag nog välja svarta vinbär som vi har två buskar av i trädgården och som ger stor skörd varje år. Jag skulle även kunna tänka mig hallon och blåbär. Jag tänker varje år att i år så ska jag plocka blåbär och frysa in men jag/vi är så dåliga på att komma iväg på skogsturer när det väl kommer till krita. Det får bli ett mål för året tror jag.

idalinda:

Vi har börjat strunta i blåbären i skogen  (alla hatar myggor... och det är svårt att hitta en bra blåbärskog, så jag har befriat familjen för plågan) vi går sedan 3 år tillbaka till odlaren som har amerikanska blåbär.
Stora som tummnagel och växer smidigt som vinbär, man sitten på pallen och håvar i hinken.
Inte svårt att får familjen med!
10 liter / timme / person är inget problem.
Det finns lite olika sorter, några mindre bär är oftast lite sötare och innehåller extra mycket antioxidanter,
medan dom stora smakar lite mer som honung och är underbara på alla sätt.
Vi plockar både stora och små.

Googla, om du har någon odlare i närheten. Pris är ungefär som jordgubbar om jag inte minns helt fel.

Subcalva:

Tycker du att de amerikanska blåbären är lika goda som de svenska?
De få gånger jag smakat så tycker jag de varit mycket svagare i smaken så jag blivit lite besviken.

hemul:

Svarta vinbär är så gott! Min smak för de bären har förstärkts hundrafalt sedan jag la om kosten. Känner smaker i dem jag inte märkte förut. Har inte ätit middag än men ser redan fram mot kvällsmålet (nattmålet) men svarta vinbär och filmjölk. :tasty:

idalinda:

Citat från: Subcalva skrivet 2012.02.21 - 19:02:59
--
Tycker du att de amerikanska blåbären är lika goda som de svenska?
De få gånger jag smakat så tycker jag de varit mycket svagare i smaken så jag blivit lite besviken.

--

Jag har aldrig köpt amerikanska blåbär i butiken, så jag vet inte hur dom smakar.
Varifrån kommer de bär du har smakat, vet du det?
Det finns många olika sorter så som jordgubbar.

Vi tycker att dom smakar mycket mer än skosbären. Vi har 7-8 buskar på tomten och köper till frysen från odlaren ett par mil bort.

Sidor: << < (9/11) > >>