matkostnader

Sidor: (1/6) > >>

idalinda:

Jag kollade vad vi skulle  betala för vår mat på en månad enligt konsumentverkets beräkningar
 http://www.ekonomi.konsumentverket.se/Documents/rapporter/2007/2007_11%20%20Skaliga%20levnadskostnader%202007.pdf

Vi skulle landa kring 7000 kr / månad  (två vuxna och tre barn)

Sedan kollade jag vad vi betalade för vår mat:

Förra månaden kunda jag räkna fram till siffran 8000 kr.
Det är möjligt att jag har missat någon butikbesök ,men samtidgt har vi ju handlat i matbutiken även annat än bara mat.
Vi har mycket bär i frysen, dessa har väl kostat någon ca. 200kr / månad över året räknat.
SÅ i stort sätt har vi landat där vid 8000 kr och under denna period har vi handlat nästintill allt vi har kunnat ekologiskt  (ostar, ägg, smör, oljan,kryddor, grönsaker, kött i viss del )
Ibland blir det bara vanliga paprikor ... 90 kr /kg börjar kännas som högt pris :cry:

Om man skippar nästan all färdigmat , köper ekologiskt  behöver det inte bli dyrare !

Visst om man skulle leva på euroshopper ris , besprutade potatisar  , äpplen , margarin  och fiskpinnar, skulle man säkert klara sig på halva matkostnaden, men jag vill inte byta tillbaks ... ser på mina gamla odlingsbyttor att becel-tiden är inte så långt borta i vår livshistoria :cry:, bara 2 år sedan :cry: :cry:

hemul:

Tack för länken. Jag har letat efter det där.  :smooch:

Jag ligger väldigt nära deras beräknade kostnad (1440:-), antagligen lite lägre. Det klarade jag INTE på "nyttig" normalkost med mycket frukt och grönt. Jag var glad om jag hamnade under 2000:- då. Jag köper också mycket ekologiskt. Det gjorde jag inte förut.

hemul:

I kommentarerna till Annikas blog idag verkar de flesta ense om att det inte går att leva riktig billigt på denna kost. Det förstår jag inte. Som jag skrev där, om jag inte brydde mig om eko och sånt skulle jag ligga under tusen. Fasiken, Willys har ju karré för lite över 20:-ibland. Det är ju bara att fylla frysen om det kniper.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/min_tallriksmodell

Nåja, mannen som tar upp ämnet verkar ju vilja leva extremt billigt.Och man vet ju inte var han bor. Utan lite konkurens mellan butikerna är det nog svårt.

MiaP:

Jag har aldrig kollat hur jag ligger till men det känns som det är billigare med LCHF-kosten. :yay:

hemul:

Jag har fört kassabok i 5 år sådär så jag har rätt bra pejl. Fast det är klart, att typ leva på spagetti som killen i Annikas blogg är väl oslagbart när det gäller kostnaden, men knappast när det gäller hälsan.

Jag jämför för min del nyttig LCHF-kost utan allt för mycket lyx med nyttig normalkost utan alltför mycket lyx, d.v.s. mycket frukt och grönt i det senare fallet. Jag äter väldigt sällan grönsaker nu. Det bidrar säkert till att hålla kostnaden nere. Köper en tomat när jag blir sugen. Annars räcker ett par påsar med olika djupfrysta grönsaker halvårsvis.

Sidor: (1/6) > >>