mängder av tomater ute

Sidor: << < (3/12) > >>

idalinda:

Vi åt faktist årets första tomat någon gång i mars, då den fula övervintrande plantan hade en dinglande tomat kvar.
När jag klippte bort dom, tänkte jag testa tomaten, men var redo att den skulle smaka blää.
Men överraskande  var det väldigt gott. Den var halvmogen över vintern och mognade med solen.

I år har vi haft så fantastiskt många tomatplantor, så även om periodvis torkan ( tomat i hinkar, vi bortresta och bevattningen har sinat) har vi kunnat skörda mängder och åter mängder tomater!
Nuförtiden gör jag min tomatrunda med en 10liters hink, inte varje dag men ett par gånger i veckan
och skördar 8-9liter ...tomater...!

Vi har kokat  dom in i frysen och ätit dom färska och tillagade, kan jag lova!

Ninnan:

Jag är helt imponerad av dina odlingar!

hemul:

T.o.m. jag har ätit tomat på sistone. Det där är konstigt, jag blir alltid sugen på tomat så här års fast jag inte ser minsta lilla odling. Det är nog genetiskt betingat.  :crazy:

Ägg och tomat är så himla gott ihop! :w00t:

idalinda:

Mina gener gillar också matlagninger mer på hösten än på våren. :laugh:

idalinda:

Citat från: Ninnan skrivet 2011.08.18 - 00:58:37
--
Jag är helt imponerad av dina odlingar!

--

Tack Ninnan!
Men räkna med VÅRA odlingar, vi är 5 som grejar här.
Fast visst är jag hjärnan bakom allt :flirting:

Min mening har varit just att bevisa att det går att odla för husbehovet, vilket jag inte riktigt trodde själv när jag började.
Jag har läst någonstans att man kan vara självförsörjande på grönsaker med en yta på 100kvm/ person.

Det låter inte så värst mycket, men om man tänker en 1 kvm odlingar skulle räcka 3.5 dagar börjar man inse att det är fullt möjligt.

och att bara 1 kvm odling gör skilnad för själen, matkvalitén, känslan för måltiden, miljön.
Att man kan börja smått och utöka lite varje år när man har samlat på sig kunskaper, erfarenheter och ork.

Sidor: << < (3/12) > >>