Gröthjälpsinspiration önskas

Sidor: << < (4/9) > >>

idalinda:

Det är massa konstigheter man stöter på när man byter land mitt-i-livet.
Jag har bott här 15 år och har inte hört lök-laxen  så att jag ens hade reagerat ... tydligen ännu mindre fattat betydelsen .
En decembermånad undrade jag vad tomtebloss var för något... jag fattade att det hade något med julen att göra , men att det skulle vara
stjärn-regns-pinnen ( så som man kallar det på finska) hade jag ingen koppling till  :lmao:

Detta är OT :

Jag tror att jag retar mig på mest är meningen  :Du är så duktig ! som man så ofta hör vuxna säga till barn...
en unge gör en ful teckining , verkligen ful för åldern , och alla andra kämpar för att göra fint , men vad får alla höra : du är så duktig ! :bang_head:
Varför kan man inte säga istället  :Bra, den är färdig !  Oj, vad hård du har jobbat, vad är du mest nöjd med ?

Resultatet ser jag så ofta, massa barn tror att de är idoler eller konsttalager eller idrottsproffsar bara för de kan något  ( en ¨bråkdel av det som jag skulle kalla kunnig)

Jag menar inte med detta att man inte ska uppmuntra barnen, tvärtom, men att höra ständigt detta " du är sååååå duktig! " irriterar mig  alltid  :mad_roll:

hemul:

Jag började fundera på varför det heter så och se här vad jag hittade!  :cool:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1637&a=394053&viewAll=true
http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1695

Hur ställer du dig förresten till uttrycket "nu sket du allt i det blå skåpet"?  :biggrin1:

idalinda:

jag vet inte om jag vill ha några blå skåp överhuvudtaget  :lmao:.

Jag vet inte alls, då går jag bara efter hur en människa utrycker det... om jag känner personen , frågar jag helt enkelt  vad det betyder :wave:

hemul:

Jag hade bekanta som kom från Österbotten. Mamman i familjen gick till konditoridisken på Tempo/Åhlens och sa: "Jag skulle be om fyra grisar, tack". Biträdet svarade skrämt: "Jaha. Då blir det chardisken därborta".  :lol1:

För dem som inte vet, flottyrmunkar kallas grisar i Österbotten. De ser ut som kuddar med en liten knopp i varje hörn - en gris med 4 ben.

skogsstjrna:

Jag tycker iallafall att det är gott med lök på lax.  :angry:

Sidor: << < (4/9) > >>