Vad gör man på oxsvans?

Sidor: (1/5) > >>

hemul:

De har oxsvans rätt ofta på min ICA och det är inte så farligt dyrt. Vad kan man göra på det annat än oxsvanssoppa? Att man kan steka, pilla av köttet och göra nån slags gryta på't, det fattar jag. Men jag tycker det borde finna fler klassiska rätter. Har ni nåt gammalt familjerecept till mig?  :flirting:

Fjällmor:

Citat
--
Av oxsvans gör man soppor och grytor. Mest känd är klassisk oxsvanssoppa. Köttet, som är smakrikt, kräver ca 3 timmars koktid för att bli mört. Oxsvans är även utmärkt att koka mustig och smakrik fond av. 
--

enligt

http://www.svenskkottinformation.se/styckning/oxsvans-och-lagg/

hemul:

Jäsingen så gott det blev!  :yay:

Jag gjorde nån slags ragu med lite hopkokt garanttomat och svamp. Och buljong och grädde förstås! Mmmmm!  :inlove: Det var ju massor med kött på! Stor bitar kunde man plocka av. Massor med bindväv så det hela blev så där härligt klistrigt, så där som högrev blev förr! Buljongen har stått i slowcookern ett dygn ungefär och får nog stå ett till. Skopade upp tillräckligt till såsen till dagens middag bara. Det här köttet måste vara toppen till beuef bourguignon, för en oxlägg lär man väl aldrig få se igen.

Jag tror det blir billigt också. 49:- betalade jag på dyr affär. Ska se sen hur mycket kött jag fick ut.

Fjällmor:

:clapping:

jag har inte sett oxsvans på evigheter...

Lyllos dig!

:nod-yes:

hemul:

Vet inte varför min butik börjat ta hem det, för de har verkligen tråkigt köttsortiment annars. Alltid samma. Jag ska fråga på Coop och en annan ICA vad de tar per kilo och beställa där om det är billigare, för det här var toppen!  :nod-yes:

Sidor: (1/5) > >>