pumpa-efterrrätt utan mjölk, mjöl eller nötter

Sidor: << < (2/3) > >>

idalinda:

Det blir inte så mycket maräng att den kan sjunka ihop av en äggvita, men som sagt man kan ju breda ut hur tjockt man vill.
Mosen där inne ska bara koka samman, och ytan ska vara täckt av äggvitan i vilket fall.

Jo grönkålen  kan man skörda mitt i vintern och även tidigt på våren.
Jag har ett par där ute fortfarande  sjunken i snön.
jag använder det till fisksoppa och nu ligger problemet som vanligt att det är slut med fiskbuljongen
och det är svårt att få tag i fiskrens och huvud.
Till våran torg kommer en fiskbil varje vecka, men även om man beställer till nästa vecka är det osäkert om man kan få det.
Före jul gick det inte alls. Så jag får tjata på fiskgubben nästa vecka igen.
Först sen kan jag börja koka grönkål ...

hemul:

Tack.

Jag har inte lyckats få tag på fiskskrov alls jag. Kanske beror det på att jag sa att jag inte ville ha från odlad fisk. Så alla mina fisksoppor är räksoppor. För räkskal har jag gott om (tack Willys!).

idalinda:

Jo samma här icke odlade saker...
snart får jag lämna en lapp på anslagstavlan i hamnen och be fritidsfiskarna leverera mig lite fiskhuvud.
 Undra vad dom skulle tänka om det  :smack_head:!

kwidell:

sätt varsitt fiskespö i händerna på maken och barnen dina istället!.. och ge dem strikta order om fångst så ni kan laga middag!  :flirting: :laugh:

idalinda:

Planer finns och vi har ju en båt och t.o.m. nästintill isfria vatten året om ,
men herrskapet kommer inte till skott med sysslan.
Jag är nog den som har mest erfaranhet om att fiska , har pysslat med det hela min barndom med pappar och morfar.
Så jag kan både mäta, kasta och ro nät  :nod-yes:.

Problemet med fiske är att här är vatten så klar att man ser om det finns fiskar eller inte, hur roligt är det att sitta där och se att det finns inte en firre i närheten, på timmar ...
Kastspö, hittils har man haft fullt upp att se till att barnen trasslar inte ihop sina linor när de kastar,
eller att hämta fiskedrag från vassen...nu är dom lite större, men det finns liksom ingen genuint intresse ...
Fiskenät , måste man ha tillstånd?, var kan man lägga nätet?, tja , vi har inte kommit till skott ....

Mer motivationsövningar :nod-yes:

Sidor: << < (2/3) > >>