pumpa-efterrrätt utan mjölk, mjöl eller nötter

Sidor: (1/3) > >>

idalinda:

Jag köper fröer från Runåbergs fröer och har köpt en riktigt bra recepthäfte av dom.
Därifrån kommer följande efterrätt :

Hubbardmaräng
 ( Hubbard är en vinterpumpasort som man kan förvara fram till våren inomhus, men jag vill spara på dom, och använde en annan vinterpumpa)

ca. 8 dl mos av vinterpumpa
1 banan
1 äggula
1 äggvita
drygt 1/2 dl honung
salt
1 tsk varm honung

Rör samman squashmos, banan,honung, äggula och lite salt till en slät smet.
Häll den i en smörad form.
Vispa äggvitan med en nypa salt till skum. tillsätt den varma honungen lite i sänder
och vispa kraftigt.
Toppa ut äggvita med en spatel toppad i kallt vatten över squashsmeten. Den ska täckas helt.
Baka i 175 grader ca. 25 minuter eller tills matängen fått färg.

Smaken var lyxig , jag rekommenderade genast andra att ta gräddglass till det och vi hade även kallt mix av svarta och röda  vinbär till det.
Jag hade rätt bred form och misstänkte att en äggvita vispad kommer inte att räcka, det visade sig att stämma , så för min form blev det 3 vitor.
Till en högre och smalare form räcker kanske en.
Mosen är jättegott även utan marängtäckning. Smakar mycket banan och sedan många andra nyanser ...
Vinbären var lite syrliga,  kombinationen av udda, men kan tänka mig att någon international kock skulle just bjuda något sådant bara för att väcka smaklökarna.
Hallon och björnbär skulle vara utmärkt.

I gamla tider hade jag bjudit havrekakor, mosen och vaniljsås eller glass ihop.

hemul:

Det här var intressant. Borde ju gå att göra med alla möjliga fruktmos. Hur blir det? Konsistens? Som en paj? Kaka? Mos? Segt? Sprött?  :dribble:

Svara fort! Jag har ett halvt äpple i kylen.  :lol:

Vet du förresten hur det kommer sig att man kan ha pumpa så länge inomhus? Det är så skumt!

Nora:

Det där lät supergott  :lick:

Kan gott tänka mig att lite god gammaldags vaniljglass skulle sitta som smort till den där Hubbarden  :smile:

Nåja, vi får stilla oss med godsaker tills vi firar födelsedagar i senare mitt av februari ..  :neutral:

idalinda:

jag ser pumpan som ett mirakelfrukt !

från ett nagelstor frö på våren växer en 10 kg- bjässe till september, sedan är det bara bära in i vardagsrummet och ha som dekoration,
( Hur dekorativt blir det med 20 pumpabjässar får ni avgöra själva ... :lol1: )
men vissa sorter klarar sig till våren !
jag har använt pumpor väldigt sparasamt under hösten, och börjar med dom nu när man inte har tillgång till så mycket färsk längre
( ju det finns faktiskt lite färska saker här fortfarande )

Sedan är det bara att slakta pumpan och njuta !  jag är tacksam för det recepthäftet från Runåberg, vilken guldgruva !

Det blir som äppelmos, så visst kan du använa äppel, marängen blir som klister på ytan.

jag åt lite till som kall, och tror att med en gnutta vanilj-krydda skulle det hela smaka som vanijsås !

hemul:

Marängen sjunker ihop alltså?

Jag kokade grönkål igår och då tänkte jag på dig. Är det inte det som kan växa i snön?

Sidor: (1/3) > >>