|
Corny
|
 |
« Svara #1 skrivet: 2009.10.19 - 00:38:48 » |
|
Inte långsökt alls, faktiskt! Läste någonstans att ungar som var sockerberoende i större grad än andra barn led av just ADHD. Det innebär inte att det är sockret i sig som gör det, utan att människor som har ADHD kanske någonstans behöver en kick eller något lugnande. Socker både kickar igång och lugnar på samma gång, och vad ska annars barn ta till för "drog"? Vuxna kan ju välja utan förbehåll, nästan. Även om nu nikotin och alkohol är de droger som är mest populära iom att de är lagliga.
Jag tycker inte alls att det låter konstigt att man kan "äta bort" en sjukdom eller en diagnos. Det vi äter påverkar självfallet kroppen och alla dess funktioner. Ju bättre mat, desto färre sjukdomar, tror jag. I riktigt lagad mat finns inte några tillsatser alls. Då görs allt från grunden, vilket inte ger utrymme för extra socker, "extra smak", eller andra osunda saker. I nästan riktigt lagad mat (dvs sådan där man fuskar med buljong osv), finns inte heller mycket tillsatser. Visst finns de där, men inte på långa vägar så mycket som i halvfabrikatslandet. Dessutom har färdigrätterna alltid en massa socker i sig. Det är disackarider hit och monosackarider dit. Trist! Dessutom är det heller inte mycket till näring i detta, vilket självfallet gör att folk blir sjuka av kosthållningen.
Ett exempel på att folk som håller på med barn och ungdomar har insett nyttan av bra mat för ungar med ADHD, är att en person jag känner går på en speciell skola för barn med ADHD. Där har de egen kokerska, trots att det är ett ganska så litet antal barn i skolan. Hade det varit en "vanlig" dagisgrupp, hade de med största sannolokhet beställt mat från en annan skola, men som det är nu får de vällagad mat varenda lunch på skolveckorna. Helt suveränt, tycker jag!
Dessutom kan jag också gå till mig själv när det gäller mathållning. Den snabbmat jag kan äta idag är väldigt begränsad, och dessutom relativt "ren". Pommes frites, kan jag självfallet äta, men sen är det inte mycket som platsar. Vad gäller godis, så kan jag knappt äta någonting längre. Jag älskar lakrits, men de flesta lakritsbitar innehåller vetemjöl och /eller mjölkprodukter, så det kan jag inte äta. Det som är positivt med den här dieten, är att jag börjar må bättre inte bara fysiskt, utan psykiskt också. Så jag tror benhårt på att viss diet påverkar hjärnan och kroppen till det bättre!
|