Nizhonis äggschampo

Sidor: (1/35) > >>

Nizhoni:

Nedanstående inlägg är hitflyttade från candidatesttråden.  :smile:

hemul

Äggschampo

1 ägg (både vita och gula)
1 tsk honung
1 nypa askorbinsyra eller citronsyra kan ersättas med en skvätt äppelcidervinäger

till sista sköljning
1/4 tsk citronsyra (eller någon av ovanstående sura förslag) per 5 dl kallt vatten

Blanda ägget och honungen noga tills honungen löst upp sig helt, tillsätt det sura och vispa lite till. Det kan vara en bra idé att fiska upp äggsnoddarna då de gärna fastnar i håret annars. Blöt håret och applicera schampot främst i hårbotten, gärna genom att fördela små klickar jämnt över skalpen. Massera lite och låt verka 5-10 minuter eller längre beroende på hur smutsigt håret är. Skölj noga med ljummet vatten. Allra sist sköljer du håret med citronsyra-vattnet, detta ska inte sköljas ur med vanligt vatten. Klart!

Det är inte tänkt att schampot skall sparas utan detta är en tvättomgång, räcker till ganska långt hår.
Om du använder hårprodukter som innehåller ej vattenlösliga ingredienser som silikoner och mineraloljor bör du tillsätta lite bikarbonat i schampot.

Lycka till!  :smile:

hemul:

Jäsingen vad lätt!  :clapping:

Men jag måste fråga, blir man REN? Som nu när det är varmt och man svettas och lätt får lite flottigt hår om man inte tvättar dagligen?

Sen undrar jag om sköljningen. Man sköljer alltså ur det med vanligt vatten FÖRST och sedan en extra sköljning med syra i vattnet?  :confused3:

Citat
--
Det kan vara en bra idé att fiska upp äggsnoddarna då de gärna fastnar i håret annars
--

:lamo:

Nizhoni:

Ägget står för rengöringen genom att absorbera det feta så visst ska du bli ren, även honungen har vissa rengörande egenskaper men även återfuktande. Du blir ren men inte uttorkad som med vanligt schampo.

Ägg är rätt basiskt och det gör håret strävt, det är därför man efter att man sköljt ur schampot med vanligt vatten gör en sista sköljning med något surt för att stänga hårstrået och göra det slätt och blankt.

De flesta upplever att de kan vänta längre mellan tvättarna när de tvättar med ägg.  :smile:

hemul:

Wow! Jag har redan början vispa. Så rapport kommer STRAX!  :jump_smoke:

Sköljvattnet, ska man bara ta en nypa citronsyra där också? Till typ en liter?

hemul:

Citat från: hemul skrivet 2009.06.30 - 17:38:57
--
Sköljvattnet, ska man bara ta en nypa citronsyra där ckså? Till typ en liter?

--

Men det står ju! Jag är lite halvblind. Ursäkta.

Sidor: (1/35) > >>