LCHF - ett bra sätt att må bra - åtminstone för mig!

Sidor: (1/4) > >>

ankiarvid:

En liten presentation av mig, som är helt ny här är kanske på sin plats...
Jag heter Anki, ålder 50+ och med alldeles för många bilringar!
Försöker nu den "enkla"(?) vägen att gå ner de ca 10 kg, som jag sakta men säkert gått upp sedan jag slutade röka för 2 år sedan.
Äter LCHF sedan ungefär en månad - inte en endaste potatis, ingen pasta, inget ris och inget bröd, utan bara ägg, grädde, smör, kött, broccoli och blomkål... men inte går jag ner i vikt inte - står och stampar på 88-89 kg (min längd är 170 cm) och inte sitter kläderna ett dugg lösare heller!
Jag mår väldigt bra och bara det gör att jag kommer att fortsätta med den här kosten! Men jag vill så gärna gå ner i vikt OCKSÅ!

hemul:

Välkommen i gänget!  :wave:

En del kommer viktminskningen igång för efter ett tag. Hoppas du hör till dem.  :smile:

idalinda:

Vi har ungefär samma startvikter ( 173 cm 86 kg)

Ibland tar det lite tid, ibland behöver man justera lite.
Äter du jättemycket protein  ( det gör man ofta i början) ?
Äter du mycket mjölkprodukter ( det kan bromsa ibland ) ?

ankiarvid:

... jo en del proteiner blir det väl - är inte så bra på det - har kanske stirrat mig blind på att jaga kolhydrater!
Och mjölkprodukter... hm... ganska mycket ost, mycket grädde (i omelett och äggröra), ibland ett glas fil. Vad ska jag undvika?
Och viktminskning efter ett tag - hur lång tid då? Och är det vanligt att det inte blir någon viktminskning alls? Hemska tanke...!

Fjällmor:

Hej och välkommen hit!

:wave:

Min längsta platå (stillastående vikt) var vid nystarten av lchf. Då stod jag i stort sett still på vågen i 8 mån för att sen tappa bara några kilo de följande månaderna...

Men ändå hann detta hända:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbplats/Blogg/ED812058-4257-47F8-AA8F-7A077FEB75E7.html

Så bry dig inte så mycket om vågen är mitt hetaste tips.
Mät några stadiga mått i stället, som t.ex. midja, lår, stuss etc...

:thumbsup:

OM man vill ha lite koll på maten kan minmat.net vara ett bra verktyg innan den nya "tallriksmodellen" satt sig i ryggmärgen

/Fjällmor

Sidor: (1/4) > >>