Basaltemperatur - ett sätt att testa sin sköldkörtelfunktion

Sidor: << < (2/7) > >>

hemul:

Jag har googlat runt lite och det verkar som detta verkligen är ett säkert tecken på att allt antagligen inte står rätt till (inte enligt vården förstås). Men tydligen är det så också att de moderna elektroniska termometrarna är osäkra. Ofta rekommenderas man att använde en kvicksilevertermometer eller en sprittermometer - något jag aldrig sett för mätning av kroppstemperatur. Hittade en gammal kvicksilvertermometer när jag städade mitt vindskontor, så den ska jag bevara! Brownstein säger dock att en elektronsik termometer går bra.

Det är ju tydligen också så att TSH är ett mycket dåligt mått och oftast det enda prov de tar!

Ironiskt i sammanhanget - jag hittade en vårdsida där man diskuterade att normaltemperaturen 37 °C borde ändras eftersom så många faller utanför. Interessant kommentar av Mikael Jansson där i marginalen. Det är väl så man gör? En viss procent SKA vara friska - BASTA!
http://www.vardfacket.se/VFTemplates/Article____3747.aspx

Man blir så less. Fetmaepidemi och hypotyreosepidemi och ingen ser ett samband.  :cry:

Tina:

Jag har en muntermometer med kvicksilver som jag mäter med. Det är skrämmande det här.

hemul:

Det är bara förnamnet.  :sosad:

Kan man använda en gammal stjärttermometer i munnen förresten? Om man kompenserar med +0.3 förstås.

Tina:

Varför inte, om man gjort rent ordentligt först vill säga  :lol1:

hemul:

:rolleyes:
Jag menade rent tekniskt. Nä, jag tycker inte heller det borde vara några problem.

Fan, jag började för 3 dagar sedan och jag har kommit ihåg det bara en gång!  :bang_head:

Sidor: << < (2/7) > >>