Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

RSS feed 2012.02.08 - 18:36:52 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.
Har du inte fått ditt aktiveringsbrev?

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd

Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: SÄLJES: Vill någon köpa stevia-plantor eller physalis-plantor ??  (läst 9708 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Global Moderator

Smörklickar: 37

Antal inlägg: 5481

« skrivet: 2009.03.20 - 19:05:14 »

Med köpa menar jag portokostnader + en femma eller tia  beroende hur många man nu skulle vilja ha ...

Just nu är plantor bara jättesmå och enkla  och lätta att skicka, jag har omskolat kanske tio till enskilda krukor , men har nog tio st till som jag skulle kunna lätt skicka i väg.

När man få hem en sådan ska man plantera det snarast i vanlig gödslad planteringsjord i en kruka, man ska plantera den så djup att bara de nedersta bladena syns ovanför jordytan.
Sedan behöver dom bara vatten, lite näring efter 2-3 veckor och ljust, om man kan bjuda dom lite lägre än rumstemperatur så är det plus.

Om någon är nyfiken på lite större plantor lite senare under våren, kan ja ev. skicka dom även då, men då kostar portot mer när det finns mer jord och vatten.

Man kan odla dom inne som krukväxt ( som Hemul gör och är expert på ) eller plantera den ut när frostrisken är över och skörda bladen några gånger under sommaren.
Den växer lite långsamt i början, men kommer igång ordentligt under sensommaren.
Vid höstkanten kan man sedan kräva upp det och plantera i en kruka och ta in, jag har lyckats övervintra den i ett frostfritt växthus  ett par år.

Ett enda stor planta ger mycket blad under en sesong, vi har torkat dom och fått över en desiliter mortelsmulat torr-stevia från en enda planta... det verkar räcka väl i vårt hushåll, men jag kan tänka mig att ha 2-3 plantor  nästa sommar.

Physalis blir en  150 cm stor och bred bjässe, trivs i varmt läge, dessa har jag sått så pass tidigt att de ska hinna ge frukt även vid solläget utomhus , men ett växthus eller en altan är ju bra att ha vid höstkanten.
Nu är plantorna yttebytte små och de ska planteras om som stevia till en kruka på 2-3 dl nu och om en månad eller två i en hink .
Den är en helt fantastisk sak att ha , det är en känsla att plocka egna gula physalisar , en planta kan ge säkert 100 st, det dinglar där som små lyktor...
Loggat
Corny

Smörklickar: 24

Antal inlägg: 2426

« Svara #1 skrivet: 2009.03.20 - 23:44:10 »

Jag vill köpa båda sortens plantor! Jag vet att man kan köpa egna frön och allt det där, men jag vill ha en "färdig" växt! Hur gör du med betalningen? Blir det postförskott?
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Langhol
Sr. Member

Smörklickar: 13

Antal inlägg: 386

« Svara #2 skrivet: 2009.03.21 - 08:36:03 »

Jag är intresserad av en Stevia-planta! :smile:
Loggat
hemul
Administrator

Smörklickar: 55

Antal inlägg: 17167

Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2009.03.21 - 11:09:57 »

Spammar du idalinda? :goggle: :goggle: :goggle: :tongue:
Loggat

idalinda
Global Moderator

« Svara #4 skrivet: 2009.03.21 - 18:10:39 »

Jag vill köpa båda sortens plantor! Jag vet att man kan köpa egna frön och allt det där, men jag vill ha en "färdig" växt! Hur gör du med betalningen? Blir det postförskott?

Ok, vill du ha en pytteliten som de är nu ... ca. 2 cm, eller vill du vänta på en omskolat större planta ?
Det är smidigast att skicka nu när de är små och billigast också, men visst levererar jag stora också.

är du intresserad av andra växter, tomater, blommor ... you name it!?

Du kan skicka ett PM till mig, så kan vi ha koll på varann , du kanse bor nära mig eller har vägarna förbi under våren.

Betalning: du får växterna och betalar sen... billigaste betalningssätt är väl att göra en kontoöverföring ?
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #5 skrivet: 2009.03.21 - 18:12:58 »

Jag är intresserad av en Stevia-planta! :smile:

vill du har en pytteliten ?
och samma fråga till dig med , vill du ha någon tomatplanta eller blommor också ?

jag är inte dyr, jag har bara massor av pytteplantor.
Det enda är att det är ett jobb att packa dom väl så att de kommer fram hela och vid liv !

så skicka ett pm !
Loggat
Levis
Sr. Member

Smörklickar: 9

Antal inlägg: 321

« Svara #6 skrivet: 2009.03.21 - 20:16:08 »

Oh, stevia-planta hitåt, tack!

Har skickat PM till idalinda.
Loggat
Corny

Smörklickar: 24

Antal inlägg: 2426

« Svara #7 skrivet: 2009.03.21 - 20:20:14 »

Ok, vill du ha en pytteliten som de är nu ... ca. 2 cm, eller vill du vänta på en omskolat större planta ?
Det är smidigast att skicka nu när de är små och billigast också, men visst levererar jag stora också.

är du intresserad av andra växter, tomater, blommor ... you name it!?

Du kan skicka ett PM till mig, så kan vi ha koll på varann , du kanse bor nära mig eller har vägarna förbi under våren.

Betalning: du får växterna och betalar sen... billigaste betalningssätt är väl att göra en kontoöverföring ?
Tomater - Jaaaaaa! Älskar tomater!  :inlove: Vad har du mer för roliga plantor? Jag ska PM:a dig, självklart, men det är lika bra att du får hela beställningen på en gång. Jag bor nog dessvärre inte nära dig, så det blir nog till att skicka. Jag kan ta en pyttig. Bara du berättar för mig hur jag ska sköta om den, så går det bra!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Global Moderator

« Svara #8 skrivet: 2009.03.22 - 12:12:39 »

vad jag har för plantor...
massa paprika och chili-sorter ( minst 15-20 st olika) men desvärre är de lite kinkiga att gro, så jag har inte så många små just nu, vissa har jag redan omskolat
tomater också flera sorter, och några ska jag så nu i slutet av mars
kiwano  ( redan omskolade, men kan kanske skickas om man gör ett försök ...)

blommor:
maurandia
törnrosas kjortel
zuluaste
levande stenar
papegojaamarant
narsistobak
freesia

Jag har sått redan 73 sorter, alla har inte grott än och minst lika många väntar på sin tur
Jag öppnar växthuset först i början av april så jag måste planera att jag inte drunknar i växter innan.

blommor blir det massor...

kålväxter:
vitkål
broccoli
broccolo
blomkål
kålrabbi

(kålplantor är också säkert smidiga att skicka, men de måste odlas i någonslags odlingstunnel av nät för att inte bli uppätna av kållarver.
Hemul har lovat att kålrabbin klarar sig uten en kålnät så dom tänker jag odla i friland i år.

Sedan kan de bli överskott av purjo och ev. rotsellerin, men det vet jag inte än.

Jag tror inte att det är så dyrt att skicka småplantor , så man kan göra så att jag skicka stevia och physalis nu och andra sedan när det är dax för dom.
Några tomatplantor får du nu bara på farten för att ett par sorter har jag alldeles för många redan nu och de blir snart väldigt ledsna om jag inte planterar dom till
en näringsrik jord snart!

Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #9 skrivet: 2009.03.22 - 12:16:58 »

Ni alla som vill ha plantor måste ha en kruka/ planta och jord redo när plantan/ or kommer för de behöver planteras samma dag när ni får dom!

Så vi måste planera skickande så att det fungerar för er. Likaså måste jag ta dom upp så sent som möjligt , precis innan posten tömmer lådan.
Hälst ska det inte vara risk för frost heller i fall plantan kommer att stå några timmar i brevlådan.
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #10 skrivet: 2009.03.22 - 15:12:57 »

jag kollade lite förpackningen för att skicka plantan ... och jag gissar att portot kostar två frimärken ( är det då 12 kr idag ?)
Kan vi säga ett priset skulle vara 20 kr inklusive porto ( om det nu är 12kr ) och jag tror att jag kommer att skicka två stevior ändå
om de bara räcker, för att vara säker att ni får i alla fall en planta.

Med Corny gör vi en annan planering om du vill ha mer  :rolleyes: !
Loggat
idalinda
Global Moderator

« Svara #11 skrivet: 2009.03.23 - 11:46:10 »

Hallåååååå, skicka ett pM med datum då ni är redo att ta emot plantorna!
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2009.03.23 - 15:41:59 »

Nu är hon i gasen!  :clapping:
Loggat

idalinda
Global Moderator

« Svara #13 skrivet: 2009.03.24 - 12:20:38 »

Dom växer j uoch blir större för varje dag ju  :nod-yes:
Loggat
hemul
Administrator

Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2009.03.24 - 12:45:30 »

Jag vill ha physalis, men jag tror inte det är nån idé i fönsterbrädan.  :sneaktongue:
Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.115 sekunder med 23 databasfrågor.